قضات مسلمان در ماه رمضان مهربان تر می شوند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد:روزه در ماه رمضان با نرم خویی بیشتری در تصمیم ‌گیری‌ های سیستم قضایی توسط برخی کشورها مانند قضات هند و پاکستان مرتبط است. این اطلاعات بر اساس داده ‌های مشاهده ‌ای از بیش از ۳۷۰ هزار پرونده و ۸ هزار و ۵۰۰ قاضی مسلمان به دست آمده است.

به گزارش سیناپرس، محققان به طور فزاینده ای علاقه مند به درک چگونگی تأثیر عوامل مختلف بر تصمیم گیری، به ویژه در زمینه تصمیمات قضایی هستند. به عنوان مثال، تحقیقات قبلی نشان داده است که گرسنگی قضات با تصمیم‌ های خشن ‌تر مرتبط است و این  پدیده‌ به عنوان اثر قضات گرسنه نیز شناخته می ‌شود.

در مطالعات فوق الذکر، پژوهشگری به نام سلطان محمود و همکارانش با استفاده از داده های نیم قرن بررسی کردند که آیا روزه گرفتن در ماه رمضان بر تصمیمات کیفری قضات در پاکستان و هند تأثیر می گذارد یا خیر؟

آنها با استفاده از تعیین پرونده تصادفی قضات و تفاوت در تصمیمات آن ها طی دوران روزه داری و عادی، ارتباط بین شدت روزه (چند ساعت طول روز روزه در روز) و تصمیمات قضایی را بررسی کردند.

محققان دریافتند: قضاتی که ماه رمضان را با روزه داری می‌ گذرانند، میزان بیشتری از متهمین را تبرئه کرده و احتمال تجدید نظرخواهی و لغو این احکام در دادگاه‌های بالاتر ۵ درصد کمتر است.به گزارش سیناپرس، به طور خاص، آن ها دریافتند که با هر ساعت روزه اضافی (نسبت به خط پایه) ۱۰٪ افزایش در تعداد برائت ها و ۳۳ درصد کاهش در تجدید نظر در ماه رمضان وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Human Behaviour منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

نوشته قضات مسلمان در ماه رمضان مهربان تر می شوند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.