قبل از خرید اینترنت TD-LTE؛ این ۵ نکته مهم را بدانید!

توسط

در

این روزها، خرید اینترنت TD-LTE از خرید اینترنت موبایل و ۴G پیشی گرفته است. TD-LTE به صرفه‌ترین و در دسترس‌ترین نت برای کاربران خانگی شده است و جایگزینی برای اینترنت ثابت کند، ضعیف و نایاب است.

شرکت‌های بیشتری وارد بازار اینترنت TDLTE شدند و محدودیت سرعت‌ها برداشته شده است؛ به‌طوری‌که شما می‌توانید سرعت ۱۰۰ مگابیت و حتی بیشتر را هم با یک مودم رومیزی TD LTE تجربه کنید.

در این مقاله، به ۵ نکته اصلی خرید اینترنت TD-LTE اشاره می‌کنیم:

۵ نکته مهم خرید اینترنت TD-LTE

۱- تفاوت اینترنت ۴G با اینترنت TD-LTE

عمده سوال‌های کاربران درباره تفاوت اینترنت موبایل یا ۴G با اینترنت TD-LTE است. بسیاری از مردم تصور می‌کنند اینترنت TD-LTE همان ۴G یا ۴.۵G است و روی موبایل قابل استفاده است. در واقع، این دو نوع اینترنت از یک نسل اما با دو نوع فناوری هستند. اینترنت ۴G برای استفاده روی دستگاه‌های موبایل است ولی اینترنت TD-LTE در حالی‌که بی‌سیم بوده ولی برای استفاده در مکان‌های ثابت است. 

مودم اینترنت تی دی

مودم اینترنت تی دی

بنابراین، نمی‌توان این دو را به جای یکدیگر استفاده کرد یا از سیم‌کارت TD-LTE روی گوشی موبایل و از سیم‌کارت ۴G برای اینترنت TD-LTE سود برد.

۲- سیم‌کارت TD-LTE

برای استفاده از اینترنت TD-LTE نیاز به سیم‌کارت مخصوص TD-LTE دارید. این سیم‌کارت قابلیت مکالمه یا پیامک ندارد و روی گوشی‌های موبایل قرار نمی‌گیرد. این سیم‌کارت فقط روی مودم‌های TD-LTE نصب شده و با سیم‌کارت ۴G کاملا متفاوت است. سیم‌کارت ۴G روی گوشی موبایل نصب می‌شود و قابلیت مکالمه و پیامک دارد.

۳- مودم TD-LTE

مودم TD-LTE با مودم ۴G متفاوت است. اگر می‌خواهید به طور کامل تفاوت‌های این دو مودم را بدانید به مطلب «مودم ۴G بخریم یا مودم TD-LTE؟» مراجعه کنید.

در ایران؛ هر اپراتور TD-LTE مودم‌های مخصوص خودش را عرضه کرده و این مودم‌ها قفل شده یا اصطلاحا لاک شده هستند. مودم TD-LTE یک اپراتور را نمی‌توانید برای اینترنت TD-LTE یک اپراتور دیگر استفاده کنید.

نمی‌توانید از مودم‌های آنلاک در بازار برای استفاده از اینترنت TD-LTE یک اپراتور استفاده کنید. 

مودم ایرانسل TF-i60

مودم ایرانسل TF-i60

در بازار مودم‌هایی هست که هم از اینترنت ۴G و هم از اینترنت TD-LTE پشتیبانی می‌کنند ولی برای هریک نیاز به سیم‌کارت جداگانه دارند. مودم TF-i60 ایرانسل از این ویژگی برخوردار است.

اخیرا، مودم‌های TD-LTE آنلاک شده‌ای هم وارد بازار ایران شده است ولی عمدتا قیمت بسیار بالایی داشته و خرید آن‌ها به صرفه نیست. بهتر است همیشه یکی از مودم‌های عرضه شده توسط اپراتورها را انتخاب کنید.

۴- سرعت و مناطق پوشش‌دهی

سرعت اینترنت فورجی بیشتر از تی‌دی‌ال‌تی‌ای است. مبین‌نت اینترنت TD-LTE با حداکثر سرعت ۴۰ مگابیت و ایرانسل سرعت ۸۰ مگابیت ارایه می‌دهند و هرچه آنتن‌دهی بیشتر باشد؛ سرعت اینترنت بیشتر خواهد بود. 

در ابتدا، شرکت‌ها سرعت اینترنت TD LTE را محدود کرده بودند ولی اینک شاهد باز شدن سرعت‌ها و رسیدن حداکثر سرعت به ۱۵۰ مگابیت و بیشتر هستیم.

با یک مودم متوسط بازار، می‌توانید به راحتی سرعت اینترنت ۵۰ الی ۶۰ مگابیتی داشته باشید و اگر از مودم‌های فایوجی رده بالا استفاده کنید؛ سرعت شما بالای ۸۰ مگابیت خواهد بود.

در سال ۱۴۰۲، تقریبا هر دو اپراتور ایرانسل و مبین‌نت، کل کشور را تحت پوشش اینترنت TD-LTE قرار دادند ولی باز بهتر است پیش از خرید یک سرویس، به نقشه پوشش‌دهی آن اپراتور مراجعه و مطمئن شوید در نقشه پوشش‌دهی هستید.

۵- قیمت و بسته‌های خرید اینترنت TD-LTE

اینترنت TD-LTE ارزان‌تر از اینترنت ۴G است اگرچه تنوع بسته‌ها و طرح‌های تشویقی کمتری دارد. بسته‌های اینترنت TD-LTE با حجم بالا و عمدتا مدت زمان طولانی‌تر مانند ۶ ماهه و یک ساله عرضه می‌شوند که نشان می‌دهد برای کاربران پرمصرف مناسب است. البته، در سال‌های اخیر، اپراتورها بسته‌های متنوع‌تری به کاربران پیشنهاد می‌دهند ولی باز هم حجم بسته‌ها زیاد است.

اینترنت TD-LTE برای کاربران سازمانی یا کاربران حرفه‌ای و پرمصرف مناسب‌تر است. کاربران خانگی که مصرف حجم اینترنت زیادی دارند نیز می‌توانند سراغ اینترنت تی‌دی‌ال‌تی‌ای بروند ولی کاربری که می‌خواهد چند گیگابایت در ماه مصرف داشته باشد؛ بهتر است سراغ اینترنت فورجی معمولی برود.

در انتها اگر علاقه‌مند هستید، نگاهی به مطالب زیر هم بیندازید:

به‌روزرسانی (۸ آبان ۱۴۰۱)

دو اتفاق در بازار اینترنت ثابت TDLTE رخ داده است:

۱- افزایش سرعت برخی سرویس‌های شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت TDLTE

۲- ارائه اینترنت TD LTE نامحدود

درباره نکته اول، باید بگوییم تا چند ماه پیش، فقط ایرانسل سرویس تی دی با سرعت ۸۰ مگ می‌داد و سایر شرکت‌ها از جمله مبین نت سرعت را روی ۴۰ مگابیت نگه داشته بودند ولی اکنون بسیاری از شرکت‌ها از جمله وینکس، تک نت، آسیاتک و … سرعت را به مرز ۸۰ مگابیت به شرط آنتن‌دهی منطقه افزایش دادند که می‌تواند یک خبر خوش برای کاربران اینترنت TDLTE باشد.

نکته دوم، بازار اینترنت تی دی دارد رقابتی می‌شود و برخی شرکت‌ها برای ربودن کاربران از دست رقبا، تخفیف‌های ویژه و بسته‌های اینترنت نامحدود می‌دهد. حالا، برخی شرکت‌ها در شعار نامحدود و در عمل یک بسته با حجم بالا ارائه می‌کنند ولی داریم چند شرکت که واقعا اینترنت TD LTE نامحدود ارائه کردند.

درباره اینترنت تی دی نامحدود مفصل در مقاله زیر صحبت و وضعیت شرکت‌های مختلف را بررسی کردیم:

به‌روزرسانی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱)

در سال جدید، ایرانسل و همراه اول بسته‌های اینترنت موبایل پرمصرف و مدت‌دار حجمی خود را حذف کردند و عملا کاربران دیگر بسته اینترنت مدت‌دار پرحجمی برای خرید ندارند.

در این شرایط، خرید و استفاده از اینترنت TD-LTE که هنوز بسته‌های مدت‌دار و حجمی زیادی داشته و در مقایسه با قیمت اینترنت موبایل، بسیار به‌صرفه‌تر و ارزان‌تر است؛ می‌تواند جایگزینی برای اینترنت موبایل باشد. ضمن اینکه شبکه پوشش‌دهی اینترنت TD-LTE ایرانسل تقریبا کامل شده و به ادازه پوشش‌دهی FDD در شهرها می‌رسد.

برای مشاهده به‌صرفه‌ترین بسته‌های اینترنت TD-LTE ایرانسل در سال ۱۴۰۱ به مطلب «راهنمای خرید بسته اینترنت TD-LTE ایرانسل در سال ۱۴۰۱» را بخوانید.

به‌روزرسانی (۳ آذرماه ۹۹)

اگر خریدار اینترنت TD-LTE هستید یا تصمیم گرفتید از این اینترنت استفاده کنید ولی نمی‌دانید از کدام شرکت باید سرویس بگیرید و قیمت بسته‌ها یا سرعت آن‌ها چگونه است؛ دو مطلب نسبتا جدید و کاملا کاربردی زیر ما را نگاهی بیندازید:

مطمئن هستیم پس از خواندن دو مطلب بالا، بهتر و سریع‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید از کدام شرکت سرویس اینترنت TD-LTE خود را تهیه کنید.

به‌روزرسانی (۶ خردادماه ۹۹)

سه اپراتور مادر و بزرگ TD-LTE در ایران، ایرانسل، شاتل و مبین‌نت (همراه اول) هستند ولی چندین اپراتور مجازی از این اپراتورها سرویس می‌گیرند.

شما می‌توانید به طور مستقیم از اپراتورهای اصلی سرویس اینترنت TD-LTE بگیرید یا اینکه سراغ سرویس‌دهنده‌های مجازی بروید که معمولا بسته‌های اینترنت متنوع‌تری دارند و تخفیف‌هایی به مشتریان جدید می‌دهند.

به طور مثال، اینترنت TD-LTE وینکس از همان شبکه ارتباطی ایرانسل و حتی مودم‌های این شرکت استفاده می‌کند ولی شرایط عرضه سرویس متفاوتی دارد.

یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس TDD که در سال‌های اخیر خوش درخشید؛ شرکت زی‌تل است که با نصب مودم‌های بیرونی TD-LTE کیفیت و سرعت اینترنت بهتری برای مشتریان فراهم می‌کند.

شرکت زی‌تل محدودیت حجم را برای برخی مشتریان و سرویس‌ها برداشته و با پرداخت یک هزینه ماهیانه می‌توانید مصرف بی‌نهایت داشته باشید.

بنابراین، اگر قصد خرید سرویس اینترنت TD-LTE دارید؛ ابتدا اپراتورهای TD-LTE را یک بررسی نموده و شرایط واگذاری، منطقه و شهر پوشش‌دهی، قیمت بسته‌ها و سرعت تضمینی و تعرفه‌ها را بررسی و هر کدام برای شما بهتر بود را به عنوان اپراتور اینترنت خود انتخاب کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.