قابلیت ارتباط ماهواره‌ای آیفون ۱۴ جان مردی را نجات داد

اپل در سیستم عامل iOS 16.1 از یک قابلیت تماس اضطراری رونمایی کرد. قابلیت ارتباط ماهواره‌ای Emergency SOS برای دارندگان آیفون ۱۴ این امکان را فراهم می‌کند که وقتی به شبکه موبایل یا WiFi دسترسی ندارند، از طریق ماهواره با خدمات اضطراری تماس بگیرند. این ویژگی روز پنجشنبه در آلاسکا مورد آزمایش قرار گرفت و در یک موقعیت اضطراری باعث نجات یک مرد سرگردان در یک منطقه روستایی شد.

داستان از این قرار است که در ساعات اولیه صبح پنجشنبه، ۱ دسامبر، سربازان ایالت آلاسکا هشداری دریافت کردند مبنی بر اینکه مردی که با خودرو برف‌رو از شهر نورویک به سمت شهر کوتزه‌بیو در حرکت بود، در راه مانده یا گم شده‌است. مرد در یک مکان سرد و دورافتاده و بدون ارتباط گیر افتاده بود. اما موفق شد تا قابلیت ارتباط ماهواره‌ای Emergency SOS آیفون ۱۴ خود را فعال کند. از این طریق، او توانست مقامات را از وضعیت خود آگاه کند.

پس از دریافت هشدار مذکور، مرکز واکنش اضطراری اپل با تیم‌های جستجو و نجات محلی و هماهنگ‌کننده جستجو و نجات منطقه شمال غرب قطب شمال همکاری کرد تا جستجوگران داوطلب را مستقیماً به مختصات GPS ارسال‌شده با استفاده از ویژگی تماس اضطراری توسط مرد، بفرستد.

در نهایت، این مرد با موفقیت نجات یافت و آسیبی ندید. منطقه‌ای که او در آن گ شده‌بود دورافتاده اما در حاشیه ناحیه‌ای قرار داشت که اتصال ماهواره‌ای در آن دردسترس است. اپل می‌گوید که اتصال ماهواره‌ای ممکن است در مکان‌هایی مانند مناطق شمالی کانادا و آلاسکا که بالاتر از عرض جغرافیایی ۶۲ درجه قرار دارند، کار نکند. نورویک و کوتزبوئه نزدیک به عرض جغرافیایی ۶۹ درجه هستند.

سربازانی که به امداد کمک کردند تحت‌تأثیر دقت و کامل‌بودن اطلاعات موجود در هشدار اولیه قرار گرفتند‌. در ویژگی تماس اضطراری از طریق ماهواره اپل چندین سوال کلیدی قبل از ارسال هشدار برای تسریع ماموریت‌های نجات طراحی شده‌است.

این قابلیت برای تمام کاربران آیفون ۱۴ در دسترس است. در مواقع اضطراری و شرایطی که به وای‌فای یا اتصال سلولی دسترسی وجود ندارد، کاربران می‌توانند آن را فعال کنند. استفاده از این ویژگی به مدت دو سال رایگان است و اپل هنوز جزئیات مربوط به هزینه آن در آینده را ارائه نکرده است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.