فیل ها مانند انسان تنوع غذایی را دوست دارند

اکنون محققان کشف کرده ‌اند که موضوع تنوع غذایی برای فیل‌های آفریقایی نیز مانند انسان است و انتخاب غذای متنوع و فردی آنها نشان می ‌دهد که آنها به طرز باورنکردنی درباره غذا هوشیار هستند.

به گزارش سیناپرس، در حالی که علف خواران بزرگ دارای رژیم غذایی پایه ای از مواد اصلی هستند اما طیف وسیعی از گونه های گیاهی را می خورند و حتی تحقیقات نشان می دهد که یک حیوان بیش از ۱۰۰ گونه مختلف در نمونه مدفوع خود دارد.

یک تیم جهانی از دانشمندان از جمله زیست شناسان دانشگاه براون برای اولین بار از رمزگذاری دی ان ای برای به دست آوردن بینش جدیدی در مورد جستجوی اجتماعی و انتخاب غذای دو گروه خانواده فیل در کنیا استفاده کردند. از آنجایی که ردیابی فیل ها برای مطالعات رصدی بسیار دشوار است، اطلاعات کمی در مورد جنبه های اجتماعی یافتن غذا در بزرگترین گیاهخوار زمینی جهان وجود دارد.

تایلر کارتزینل (Tyler Kartzinel) پژوهشگر این مطالعه و استادیار مطالعات محیطی و پژوهشگران، گفت: وقتی با افراد غیر بوم‌شناس صحبت می ‌کنم، وقتی متوجه می‌ شوند که ما واقعاً هیچ تصویر واضحی از آنچه واقعاً همه این پستانداران بزرگ کاریزماتیک در طبیعت می‌ خورند، حیرت زده می ‌شوند. دلیل این است که مشاهده این حیوانات از نزدیک دشوار و خطرناک است، آنها در فواصل طولانی حرکت کرده و در شب و در بوته های انبوه تغذیه می کنند و بسیاری از گیاهانی که از آنها تغذیه می کنند بسیار کوچک هستند.

بارکدگذاری دی ان ای یک پیشرفت اخیر در کارآگاهی ژنتیکی است که در آن یک نمونه بیولوژیکی که در این مورد، مدفوع فیل است، دارای قطعات دی ان ای استخراج شده است و سپس با پایگاه داده ای از بارکدهای دی ان ای گیاهان مطابقت داده می شود.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی ایزوتوپ‌های پایدار کربن را از مدفوع و موهای فیل تجزیه و تحلیل کردند، از داده‌های ردیابی GPS و سنجش از راه دور استفاده کرده و از دانشمندان برای شناسایی دقیق گیاهان استفاده کردند.

آنچه پژوهشگران دریافتند؛ تنوع بسیار بیشتر رژیم غذایی و تفاوت بین حیوانات فردی بود که بینشی جدید در مورد نحوه تغذیه فیل ها بود. فیل ها طیف وسیعی از اشکال گیاهی شامل علف‌ها، درختان، ساکولنت‌ها و قسمت‌های گیاهی مانند برگ، میوه، پوست درخت و حتی شاخه‌ها را می ‌خورند.

محققان همچنین دریافتند که انتخاب بر اساس نیازهای فیزیولوژیکی وجود دارد، مانند فیل‌های باردار یا شیرده که رژیم غذایی متفاوتی با سایرین دارند، که حتی ممکن است نشان دهنده نوعی ولع در آن ها باشد. این رژیم غذایی گسترده و پایدار همچنین برای بقا در محیط‌های اغلب با منابع محدود بسیار مهم است، به طوری که هر فیل بالغ روزانه حدود ۱۵۰ کیلوگرم ماده گیاهی می‌خورد.

کارتزینل می ‌گوید: برای حافظان محیط زیست بسیار مهم است که به خاطر داشته باشند که وقتی حیوانات به اندازه کافی غذای مورد نیاز خود را دریافت نمی ‌کنند، ممکن است زنده بمانند اما پیشرفت نکنند. با درک بهتر آنچه که هر جاندار می خورد، می توانیم گونه های نمادینی مانند فیل ها، کرگدن ها و گاومیش کوهان دار را بهتر مدیریت کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که جمعیت آنها می توانند به روش های پایدار رشد کنند.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان امیدوارند که چنین بینش‌هایی که از طریق روش‌های جدید تجزیه و تحلیل ژنتیکی به‌ دست می ‌آیند، بتواند صاحبان زمین را در مورد نوع تنوع مورد نیاز برای گونه‌های گیاه ‌خوار آگاه کند.

شرح کامل این تحقیق در مجله Royal Society Open Science منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

نوشته فیل ها مانند انسان تنوع غذایی را دوست دارند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.