فیلم On the Beach چگونه ما را برای بازی Death Stranding 2 آماده می‌کند؟

دومین تریلر بازی Death Stranding 2 اخیرا در مراسم State of Play سونی به نمایش گذاشته شد و بالاخره شاهد رونمایی کامل و رسمی این عنوان بودیم. اکنون می‌دانیم که این بازی، Death Stranding 2: On the Beach نام دارد. اما این نام (در ساحل) چگونه سوا از ارجاع دادن‌مان به برزخ ساحلی بازی قبلی، ما را برای پیشامدهای مرگبار این دنباله آماده می‌کند. با ویجیاتو همراه باشید.

<!–

–>

عنوان «در ساحل» علاوه بر اینکه رفرنس واضح و مشخصی به بازی اول دث استرندینگ دارد، نام یکی از فیلم‌های کلاسیک و موردعلاقه‌ی هیدئو کوجیما است. دیگر همه می‌دانیم کوجیما چه علاقه وافری به سینما دارد و رد پای آثار محبوب او به راحتی در بازی‌هایش یافت می‌شود. کوجیما یکی از طرفداران فیلم On the Beach است و چندین بار در سال ۲۰۲۳ راجع به این فیلم در صفحه رسمی توییترش اظهار نظر کرده است. او فاش کرد نه‌تنها رمان On the Beach به قلم نویل شوت را دوست دارد که همچنان عاشق فیلم اقتباسی این عنوان به کارگردانی استنلی کریمر است. او همچنین چندین تصویر از نسخه بلوری و ژاپنی فیلم را به اشتراک گذاشت و نوشت: «امشب (فیلم) مورد علاقه‌ام را بازبینی خواهم کرد».

فیلم On the Beach چگونه ما را برای بازی Death Stranding 2 آماده می‌کند؟فیلم On the Beach چگونه ما را برای بازی Death Stranding 2 آماده می‌کند؟

از آن‌جایی که کوجیما تا‌به‌حال توییت‌های بسیاری از آثار سینمایی محبوبش را به اشتراک گذاشته، احتمالا ارجاع به On the Beach نتوانسته نظر طرفداران دث استرندینگ را به خود جلب کند. البته این مساله مربوط به زمانی بود که نمی‌دانستیم نام رسمی DS2 چیست و حال که از این موضوع آگاه هستیم بیایید ببینیم این فیلم درباره چیست و چگونه قرار است ما را به داستان دث استرندینگ ۲ متصل کند؟

هشدار اسپویل: ادامه‌ی مطلب، وقایع داستانی فیلم «در ساحل» را لو می‌دهد!

در ساحل


فیلم On the Beach چگونه ما را برای بازی Death Stranding 2 آماده می‌کند؟فیلم On the Beach چگونه ما را برای بازی Death Stranding 2 آماده می‌کند؟

فیلم «در ساحل» (On the Beach) محصول سال ۱۹۵۹ میلادی، اقتباسی از رمانی به همین نام و نوشته‌ی نویل شوت است که در سال ۱۹۵۷ منتشر شد. برای درک بهتر داستان این فیلم، بهتر است که از زمینه تاریخی آن اطلاع داشته باشید. این فیلم محصول دوره‌ای از تاریخ است که از آن به عنوان اوج جنگ سرد یاد می‌شود؛ جایی که ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در حال ساختن تسلیحات هسته‌ای بودند و ترس نابودی جهان بیش از هر زمان دیگری حس می‌شد. ساخت آن سلاح‌ها در آن زمان و تاثیر گسترده‌شان، در نهایت باعث شد تا شاهد خلق ایده‌های داستانی جذاب و آخرالزمانی مثل Fallout باشیم. با این حال این موضوع در دهه ۵۰ به هیچ عنوان شوخی‌بردار نبود و ترس از نابودی جهان آن هم تنها با فشردن یک دکمه از سوی ابرقدرت‌ها بسیار محسوس بود.

استنلی کریمر (کارگردان) بیشتر برای ساخت آثاری که به دغدغه‌ها و مسائل اجتماعی مهم آن دوران می‌پردازند شناخته می‌شود و مشهورترین فیلم او یعنی Guess Who’s Coming to Dinner ازدواج بین نژادهای مختلف را زمانی که این موضوع تازه در برخی از ایالت‌های آمریکا قانونی شده بود، با دید مثبتی به تصویر کشید. با این حال فیلم «در ساحل» عمدا تا جای ممکن از بحث در رابطه با سیاست پرهیز می‌کند و در عوض وقت خود را به بازماندگان تیره‌بختی می‌دهد که قربانی جنگ جهانی سوم و حملات اتمی شده‌اند؛ آخرین نسل بشر که روزهای آخرش را بر این کره خاکی سپری می‌کند.

داستان این فیلم در شهر ملبورن استرالیا می‌گذرد. تنها جایی که از تخریب و نابودی‌هایی که جنگ هسته‌ای به جا گذاشته در امان مانده است. زمانی که فیلم آغاز می‌شود، متوجه می‌شویم بازماندگان هم در حال سپری روزهای آخرشان هستند. چرا که گرد و غبار و تشعشعات رادیواکتیوی که توسط جریان هوا منتقل می‌شود تنها در عرض چند ماه آخرین پناهگاه بشر را هم به زانو در خواهد آورد. حال در این وضعیت، امید انسان‌ها وابسته به دو چیز است. اولی یک نظریه علمی است که نشان می‌دهد سطح تشعشعات ممکن است در نیم‌کره شمالی سریع‌تر از انتظار کاهش یابد و اینگونه احتمال دارد ابر هسته‌ای پیش از فرا گرفتن تمام زمین، پراکنده شود. دیگر روزنه امید بشر چیزی نیست جز یک کد مورس که به طرز مرموزی از سواحل غربی ایالات متحده دریافت می‌شود.

شخصیت‌های اصلی فیلم «در ساحل» ماموریت می‌گیرند تا سطوح تشعشعات در نیم‌کره شمالی را بررسی کرده و پی آن سینگال مرموزی که فرستاده می‌شود را بگیرند. در این نقطه می‌توانیم شاهد ارتباط واضحی با آنچه تابه‌حال از Death Stranding 2 دیده‌ایم، باشیم. چرا که محوریت اصلی فیلم بر تلاش‌های خدمه‌ی زیردریایی برای یافتن راهِ نجات بشر تمرکز دارد. اکنون بر اساس جدیدترین تریلر بازی DS2 به‌نظر می‌رسد که سم، فرجایل و دیگر خدمه و اعضای کشتی DHV Magellan هم همین هدف را دنبال می‌کنند. آن‌ها در پی این هستند که ببینند آیا فرد دیگری برای ارتباط در خارج از خرابه‌های آمریکا وجود دارد یا خیر. بدین ترتیب حتی در توضیحات رسمی‌ای که برای داستان بازی منتشر شده گفته شده که شخصیت‌های بازی، سفر جدیدی را به امید نجات بشریت از انقراضی که پیش رو دارد شروع خواهند کرد.

روایتی تیره و تاریک‌تر


فیلم On the Beach چگونه ما را برای بازی Death Stranding 2 آماده می‌کند؟فیلم On the Beach چگونه ما را برای بازی Death Stranding 2 آماده می‌کند؟

در فیلم On the Beach ماموریت نجات بشر در نهایت شکست می‌خورد. وقتی که آن‌ها با زیردریایی‌شان به آلاسکا می‌رسند، متوجه می‌شوند که تشعشعات پراکنده نخواهند شد و کماکان کشنده باقی می‌مانند و با گذشت زمان تنها به پیشروی در کره زمین ادامه می‌دهند. از طرفی، دیگر امید انسان‌ها یعنی آن کد مورس که از پالایشگاهی در اطراف سن دیگو ارسال می‌شد هم کار یک انسان بازمانده نبوده و یک اتفاق تصادفی بوده که توسط باد و یک بطری نیمه‌پر کوکاکولا رخ داده است.

این فیلم سینمایی، بیماری‌‌ای که انسان‌ها از طریق تشعشعات به آن دچار می‌شوند را به عنوان مرگی آهسته و دردناک معرفی می‌کند. وقتی هم که مشخص می‌شود دیگر امیدی برای زنده ماندن نیست، دولت یک نوع قرص خواب‌آور و مرگبار را در میان مردم توزیع می‌کند تا کسانی که می‌خواهند در آرامش بمیرند با مصرف آن به خواسته‌شان برسند. لحظات و سکانس‌های پایانی فیلم هم شخصیت‌های اصلی را دنبال می‌کند که هر یک به نحوی به زندگی‌شان خاتمه می‌دهند. یکی با مصرف قرص جان خود را می‌گیرد. دیگری به امید نابودی، راهی سرزمین‌اش می‌شود و برخی نیز مرگ نمادینی دریافت می‌کنند.

بنابراین و با همه‌ی این‌ها، ممکن است ماموریت اصلی ما در بازی دث استرندینگ ۲ به چنین نقطه غم‌انگیزی ختم شود؟ راستش را بخواهید درست است که بازی قبلی لحظات دردناکی را در خود جای داده بود اما در عین حال شدیدا به ارتباط دوباره انسان‌ها هم خوش‌بین بود. البته که تغییر لحن نسبی و تیره‌ و تاریک‌تر شدن مضامین داستانی Death Stranding 2 از همین حالا هم خودنمایی می‌کند و پرسشی را برای پروتاگونیست‌های داستان ایجاد می‌کند که هدف اصلی آن‌ها یعنی متصل و متحد کردن تمام جهان را زیر سوال می‌برد.

با این حال، این مساله که دث استرندینگ ۲ تمامی مضامین خود در رابطه با امید را کنار بگذارد و به اثر شدیدا غم‌انگیزی همچون On the Beach تبدیل شود همچنان تامل‌برانگیز است اما بی‌شک می‌توان مطمئن بود که آن فیلم، الهام‌بخش بازی جدید کوجیما شده است. البته که باید گفت گرچه فیلم «در ساحل»، عنوان ناراحت‌کننده‌ای است اما کاراکترها در یک ساعت آخر آن معنای زندگی‌شان را در ارتباط با افراد اطراف‌شان پیدا می‌کنند. چند صباحی که به انقراض بشریت مانده، شخصیت‌هایی را می‌بینیم که روابط‌شان با یکدیگر را ترمیم کرده و بالاخره از آسیب‌های جنگ عبور می‌کنند؛ ایده‌ای که اکنون کوجیما برداشت منحصر‌به‌فرد خود از آن را در قالب Death Stranding ارائه می‌دهد.

بازی Death Stranding 2: On the Beach در مقطع نامشخصی از سال ۲۰۲۵ میلادی برای کنسول پلی استیشن ۵ منتشر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.