فیلم‌های‌ مهم حاضر در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۳؛ رقابت بزرگان سینما

اسامی فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۳، روز گذشته ۲۶ جولای (۳ مرداد) اعلام شد و نام کارگردانان برجسته آمریکایی از جمله دیوید فینچر، سوفیا کوپولا، ایوا دوورنی، مایکل مان، بردلی کوپر و وس اندرسن در کنار فهرستی سنگین از هنرمندان برجسته اروپایی، آمریکای لاتین و آسیایی به چشم می‌خورد. جشنواره ونیز امسال که در بحبوحه‌ی اعتصابات نویسندگان، کارگردانان و بازیگران هالیوود برگزار می‌شود، پذیرای کارگردانان نام‌آشنای دیگری چون وودی آلن، یورگوس لانتیموس، ریچارد لینکلیتر، رومن پولانسکی و بسیاری دیگر است.

در هشتادمین دوره رقابت‌های جشنواره ونیز، دیمین شزل ریاست هیئت داوران مسابقه را بر عهده خواهد داشت؛ گروهی متشکل از جین کمپیون، میا هانسن-لوو، لورا پویترس، مارتین مک‌دونا، صالح بکری، گابریله ماینتی، سانتیاگو میتره و شو کی بازیگر تایوانی.

اگرچه ونیز چند روز قبل مجبور شد به خاطر عوارض تبلیغاتی ناشی از اعتصاب  SAG-AFTRA (ترکیب اتحادیه بازیگران سینمایی و اتحادیه هنرمندان رادیو و تلویزیون)، اولین فیلم برنامه‌ریزی شده خود، «چلنجرز» (Challengers) با بازی زندایا را متوقف کند، اما ترکیب کامل جشنواره که روز سه‌شنبه اعلام شد، مطمئنا متحمل مهاجرت گسترده ستارگان هالیوود نشده است.

آلبرتو باربرا، مدیر هنری جشنواره فیلم ونیز، در مراسم مطبوعاتی اعلام اسامی گفت: «هفته گذشته اعتصاب بازیگران که با اعتصاب فیلمنامه‌نویسان همراه شده بود، ما را غافلگیر کرد و شرایط کمی آشفته بود. اما خوشبختانه تاثیر اعتصاب بازیگران، که دلایل آن تا حد زیادی قابل درک است، بسیار ناچیز است.»

باربرا در ادامه خاطرنشان کرد که البته به خاطر اعتصاب بازیگران «بازیگرانی که اعضای SAG و در تولیدات استودیویی یا استریمی هستند حضور نخواهند داشت.» اما، او گفت امید زیادی دارد که «بازیگرانی که در تولیدات مستقل [آمریکایی] حضور دارند، و تعداد زیادی هم در ونیز حضور دارند، در رقابت‌ها حاضر شوند.»

جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۳ با فیلم «فرمانده» (Commandante) اثری از ادواردو دی‌آنجلیس افتتاح خواهد شد. یک حماسه ضد جنگ جاه‌طلبانه با بازی پیرفرانچسکو فاوینو بازیگر درخشان ایتالیایی در نقش یک افسر نیروی دریایی سیسیلایی و قهرمان جنگ جهانی دوم.

در ادامه اسامی مهم‌ترین اسامی جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۳ را نام بردیم.

فیلم‌های مهم بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۳

۱. بیچارگان (Poor Things)

فیلم بیچارگان در جشنواره فیلم ونیز 2023

  • کارگردان: یورگوس لانتیموس
  • بازیگران: اما استون، ویلم دفو، رامی یوسف

«بیچارگان» یک فیلم کمدی-درام فانتزی سوررئالیستی به کارگردانی یورگوس لانتیموس بر اساس فیلمنامه‌ای از تونی مک نامارا است. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته آلاسدایر گری در سال ۱۹۹۲ ساخته شده است. اما استون نقش اصلی فیلم را در کنار تیمی از بازیگران درخشان شامل مارک رافلو، ویلم دفو، رامی یوسف، جرود کارمایکل، کریستوفر ابوت، مارگارت کوالی و کاترین هانتر بر عهده دارد.

خلاصه داستان فیلم درباره بلا باکستر (با بازی استون)، یک زن جوان در دوران ویکتوریایی است که پس از خودکشی توسط یک دانشمند دیوانه (با بازی دافو) به شکل عجیبی احیا می‌شود. او با یک وکیل فاسد (با بازی رافلو) فرار می‌کند تا یک اودیسه سورئالیستی را برای کشف و رهایی خود آغاز کند. این فیلم محصول کشور انگلستان است.

۲. داگمن (Dogman)

فیلم داگمن در جشنواره فیلم ونیز 2023

  • کارگردان: لوک بسون
  • بازیگران: کالب لندری جونز، مایکل گارزا، بیانکا ملگار

«داگمن» یک فیلم اکشن درام فرانسوی به زبان انگلیسی به نویسندگی و کارگردانی لوک بسون و با بازی کالب لندری جونز است. فیلم که در نیوجرسی اتفاق می‌افتد، مردی را به تصویر می‌کشد که توسط پدرش مورد آزار قرار گرفته و علاقه بی‌حدی به سگ‌ها دارد.

۳. مایسترو/ استاد (Maestro)

فیلم مایسترو/ استاد در جشنواره فیلم ونیز 2023

  • کارگردان: بردلی کوپر
  • بازیگران: بردلی کوپر، کری مولیگان، جرمی استرانگ

«مایسترو» یک فیلم درام زندگی‌نامه‌ای آمریکایی به کارگردانی بردلی کوپر و تهیه‌کنندگی مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ، و تاد فیلیپس و بر اساس فیلمنامه‌ای است که کوپر با همکاری جاش سینگر نوشته. فیلم بر اساس زندگی لئونارد برنشتاین است که به عنوان رهبر ارکستر، آهنگساز، پیانیست، مربی موسیقی، نویسنده و بشردوست فعالیت می‌کرد. کوپر در نقش برنشتاین در کنار کری مولیگان، مت بومر، مایا هاوک و سارا سیلورمن در این فیلم بازی می‌کنند.

این فیلم در پارامونت پیکچرز در حال توسعه بود و مارتین اسکورسیزی در ابتدا قصد داشت آن را کارگردانی کند. اما به خاطر کارگردانی فیلم «مرد ایرلندی» (The Irishman) کنار رفت و به بردلی کوپر اجازه داد تا در می ۲۰۱۸ کارگردانی فیلم را برعهده بگیرد و در نقش برنشتاین بازی کند. اسپیلبرگ همچنین در ابتدا در نظر داشت کارگردانی فیلم را بر عهده بگیرد و به کوپر برای بازی در این فیلم پیشنهاد داده بود، اما پس از نمایش فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» (A Star Is Born)، موقعیت کارگردانی را به کوپر پیشنهاد کرد. در ژانویه ۲۰۲۰، پروژه به نتفلیکس منتقل شد و ابتدا انتظار می‌رفت فیلمبرداری آن در سال ۲۰۲۱ آغاز شود.

۴. پریسیلا (Priscilla)

فیلم پریسیلا

  • کارگردان: سوفیا کوپولا
  • بازیگران: کایلی اسپینی، جاکوب الوردی، لوک هامفری

«پریسیلا» یک درام زندگی‌نامه‌ای آمریکایی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی سوفیا کاپولا است که بر اساس کتاب خاطرات «الویس و من» (Elvis and Me) نوشته پریسیلا پریسلی و ساندرا هارمون در سال ۱۹۸۵ ساخته شده است. این فیلم زندگی پریسیلا و رابطه او را با نوازنده و خواننده الویس پریسلی دنبال می‌کند. کیلی اسپانی و جیکوب الوردی به ترتیب در نقش پریسیلا و الویس بازی می‌کنند.

۵. آدم‌کش (The Killer)

فیلم آدم‌کش

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: مایکل فاسبندر، چارلز پارنل، آرلیس هاوارد

«آدم‌کش» یک فیلم اکشن مهیج روان‌شناختی آمریکایی به کارگردانی دیوید فینچر بر اساس فیلمنامه‌ای از اندرو کوین واکر است که بر اساس مجموعه رمان گرافیکی فرانسوی به همین نام اثر الکسیس نولنت و تصویرگری لوک جاکامون ساخته شده. مایکل فاسبندر، چارلز پارنل، آرلیس هاوارد، سوفی شارلوت، و تیلدا سوینتون در این فیلم بازی می‌کنند. مایکل فاسبندر در این فیلم نقش یک قاتل خونسرد را بازی می‌کند که به مرور وجدانش بیدار شده و باعث می‌شود که از نظر عاطفی دچار شکاف شود.

در نوامبر ۲۰۰۷، گزارش شد که دیوید فینچر اقتباسی از کتاب کمیک ماتز فرنچ به نام «آدم‌کش» را کارگردانی خواهد کرد که آلساندرو کامون فیلمنامه را می‌نویسد، و توسط شرکت پلن بی اینترتینمنت (Plan B Entertainment) به مدیریت برد پیت تولید خواهد شد و پارامونت پیکچرز آن را توزیع خواهد کرد. در فوریه ۲۰۲۱، فینچر پروژه را به نتفلیکس برد، جایی که با اندرو کوین واکر که اکنون فیلمنامه را نوشته است و مایکل فاسبندر نقش اصلی را برعهده دارد قراردادی کلی امضا کرد. در ژوئن، گزارش شد که فینچر قصد دارد فیلمبرداری خود را در نوامبر ۲۰۲۱ در پاریس، با فیلمبردار اریک مسرشمیت آغاز کند. تیلدا سوینتون در اکتبر به بازیگران پیوست.

۶. شیطان وجود ندارد (Evil Does Not Exist)

فیلم شیطان وجود ندارد

  • کارگردان: ریسوکه هاماگوچی
  • بازیگران: هیتوشی اومیکا، ریو نیشیکاوا، ریوجی کاساکا

«شیطان وجود ندارد» تاکومی و دخترش هانا را دنبال می‌کند که در روستای میزوبیکی، نزدیک توکیو زندگی می‌کنند. آن‌ها مثل نسل‌های قبل از خود، مطابق چرخه‌ها و نظم طبیعت زندگی متواضعی دارند. یک روز، ساکنان روستا از طرحی برای ساختن یک مکان زیبا در نزدیکی خانه تاکومی آگاه می‌شوند.

زمانی که دو نماینده شرکت گلمپینگ برای برگزاری جلسه به روستا می‌رسند، مشخص می‌شود که این پروژه بر آب‌رسانی محلی تاثیر منفی می‌گذارد و باعث به هم خوردن نظم و آرامش روستا می‌شود. برنامه‌های این شرکت هم تعادل اکولوژیکی منطقه و هم شیوه زندگی مردم محلی را به خطر می‌اندازد و عواقب آن عمیقا زندگی تاکومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این فیلم دومین همکاری هاماگوچی با ایکو ایشیباشی آهنگساز «ماشین مرا بران» (Drive My Car) است.

۷. فراری (Ferrari)

فیلم فراری

  • کارگردان: مایکل مان
  • بازیگران: آدام درایور، پنه‌لوپه کروز، شیلین وودلی

«فراری» یک درام زندگی‌نامه‌ای آمریکایی به کارگردانی مایکل مان و نویسندگی تروی کندی مارتین درباره انزو فراری، بنیانگذار ایتالیایی خودروسازی فراری است. این فیلم بر اساس داستان زندگی‌نامه‌ای «انزو فراری: مرد و ماشین» (Enzo Ferrari: The Man and the Machine) در سال ۱۹۹۱ نوشته براک یتس، روزنامه‌نگار مسابقات اتوموبیل‌رانی ساخته شده است.

این فیلم که در تابستان ۱۹۵۷ اتفاق می‌افتد، مسابقه‌دهنده سابق فرمول یک انزو فراری را در بحرانی نشان می‌دهد که با ورشکستگی شرکتی را که او و همسرش، لورا، ۱۰ سال قبل از هیچ ساخته بودند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. زندگی متلاطم آن‌ها با عزاداری برای یک پسرشان وارد شرایط سخت‌تری می‌شود. شهوت رانندگان او برای برنده شدن آن‌ها را تا لبه پرتگاه می‌برد. در نهایت همه چیز به یک شرط‌بندی برای مسابقه با خودروی مشهور میل میگلیا ختم می‌شود.

۸. مرز سبز (The Green Border)

فیلم مرز سبز

  • کارگردان: آگنیشکا هولاند
  • بازیگران: بهی جنتی عطایی، آگاتا کولزسا، ماجا اوستاوسکا

«مرز سبز» داستان یک خانواده پناهجوی سوری، یک معلم انگلیسی تنها از افغانستان و یک مرزبان جوان را روایت می‌کند که همگی در مرز لهستان و بلاروس در جریان آخرین بحران انسانی که توسط رییس‌جمهور این کشور الکساندر لوکاشنکو آغاز شد، با یکدیگر ملاقات می‌کنند. بحرانی که با گشوده شدن درهای کشور به روی مهاجران برای ورود به اتحادیه اروپا توسط لوکاشنکو شکل گرفت.

فیلمنامه‌ای که توسط هالند، گابریلا لازارکیویکز-سیچکو و ماسیج پیسوک نوشته شده، از وقایع واقعی الهام گرفته شده است. تحقیقات این فیلم شامل صدها ساعت تجزیه و تحلیل اسناد، مصاحبه با پناهندگان، مرزبانان، ساکنان مناطق مرزی، فعالان و کارشناسان بود.

۹. من کاپیتان هستم (Io Capitano)

فیلم من کاپیتان هستم

  • کارگردان: ماتئو گارونه
  • بازیگران: عفیف بن بدرا، هاشم یعقوبی، یوسف بدلم

«من کاپیتان هستم» یک افسانه هومری است که سفر پرماجرای دو پسر جوان به نام‌های سیدو و موسا را روایت می‌کند که داکار را به مقصد اروپا ترک می‌کنند. یک ادیسه مدرن که خطرات بیابان، دریا و ابهامات روح انسان را به تصویر می‌کشد.

۱۰. شمردن (El Conde)

فیلم شمردن

  • کارگردان: پابلو لارین
  • بازیگران: جیم وادل، گلوریا مانچمیر، آلفردو کاسترو

«شمردن» یک فیلم کمدی سیاه شیلیایی به کارگردانی پابلو لارن و نویسندگی لارن و گیرمو کالدرون است. این فیلم یک آگوستو پینوشه خون‌آشام ۲۵۰ ساله را نشان می‌دهد که به دنبال مرگ است. خلاصه داستان اینطور روایت شده که آگوستو پینوشه هرگز نمرده است، بلکه او خون‌آشامی است که پس از ۲۵۰ سال به خاطر وضعیت پیچیده خانوادگی و بدنام شدن چهره‌اش تصمیم به مردن می‌گیرد.

فیلم‌های مهم بخش خارج از مسابقه-داستانی جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۳

۱. سکه شانس (Coup de Chance)

فیلم سکه شانس

  • کارگردان: وودی آلن
  • بازیگران: لو دو لاژ، والری لمرسیر، ملویل پوپو

«سکه شانس» یک فیلم هیجان‌انگیز فرانسوی به نویسندگی و کارگردانی وودی آلن است. داستان درباره فانی و ژان است که همه چیز برای تبدیل شدن به زوج ایده‌آل دارند؛ آن‌ها در زندگی حرفه‌ای خود در آپارتمانی باشکوه در محله‌های زیبای پاریس زندگی می‌کنند و به نظر می‌رسد مثل روز اول عاشق یکدیگرند. اما زمانی که فانی به طور اتفاقی با آلن، دوست سابق دبیرستانی خود برخورد می‌کند، بلافاصله همه چیز دگرگون می‌شود. این دو دوست قدیمی خیلی سریع دوباره با هم قرار می‌گذارند و به هم نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند.

۲. داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر (The Wonderful Story of Henry Sugar)

فیلم داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر

  • کارگردان: وس اندرسن
  • بازیگران: بندیکت کامبربچ، ریف فاینز، دو پتل

«داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر» یک فیلم کوتاه کمدی ماجراجویی آمریکایی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی وس اندرسون است. این فیلم بر اساس داستان کوتاهی در مجموعه «داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر و شش داستان دیگر» (The Wonderful Story of Henry Sugar and Six More) محصول ۱۹۷۷ نوشته رولد دال ساخته شده است. این دومین اقتباس سینمایی از آثار دال به کارگردانی اندرسون بعد از «آقای فاکس شگفت‌انگیز» (Fantastic Mr. Fox) در سال ۲۰۰۹ است. بندیکت کامبربچ در نقش شخصیت اصلی در کنار ریف فاینز، دو پاتل، بن کینگزلی، روپرت فرند و ریچارد آیواد بازی می‌کنند.

این فیلم کوتاه شامل چهار بخش است که به عنوان برخی از تاریک‌ترین و شوم‌ترین داستان‌های رولد دال شناخته می‌شود. بازیگران در هر فصل شخصیت‌های مختلفی را به تصویر می‌کشند که به داستان اصلی هنری شوگر ختم می‌شود.

۳. دادگاه نظامی شورش کین (The Caine Mutiny Court-Martial)

فیلم دادگاه نظامی شورش کین

  • کارگردان: ویلیام فریدکین
  • بازیگران: کیفر ساترلند، جیسون کلارک، جیک لیسی

این فیلم به کارگردانی ویلیام فریدکین، بر اساس داستان «دادگاه نظامی شورش کین» (The Caine Mutiny Court-Martial)، که در ابتدا توسط هرمان ووک در سال ۱۹۵۱ نوشته شده بود، برای دوران مدرن بازگو می‌شود. این در حالی است که تا به حال، هیچ شورشی در نیروی دریایی آمریکا ثبت نشده است.

داستان فیلم ناو یو‌اس‌اس کین را دنبال می‌کند که به واسطه یک طوفان مرگبار غرق شد و در سواحل ایران به گل نشست. مریک با استناد بر ماده ۱۸۴ مقررات نیروی دریایی، مافوق خود سرهنگ فرمانده فیلیپ فرانسیس کوئیگ (با بازی ساترلند) را از وظیفه معاف کرد. مریک که کار خود را درست می‌دانست و اصرار داشت که اقدامات افراطی او موجه است، معتقد بود که کوئیگ از نظر روانی ناپایدار است و هذیان‌های پارانوئیدی او کشتی و خدمه را به خطر می‌اندازد.

۴. هیتمن (Hit Man)

فیلم هیتمن

  • کارگردان: ریچارد لینکلیتر
  • بازیگران: گلن پاول، آدریا آرجونا، آستین آملیو

«هیتمن» یک فیلم آمریکایی به کارگردانی ریچارد لینکلیتر و با بازی گلن پاول است که هر دو فیلمنامه را بر اساس مقاله‌ای به همین نام از ماهنامه تگزاس نوشته اسکیپ هالندزورث اقتباس کردند. در این فیلم آدریا آرجونا به ایفای نقش پرداخته است. در «هیتمن»، یک افسر پلیس مخفی هیوستون به عنوان یک قاتل وارد عملیات می‌شود تا زمانی که تلاش می‌کند یک زن که به درسر افتاده است را نجات دهد و هویتش فاش می‌شود.

۵. کاخ (The Palace)

فیلم کاخ

  • کارگردان: رومن پولانسکی
  • بازیگران: میکی رورک، خواکیم دی آلمیدا، جان کلیز

«کاخ» یک فیلم کمدی سیاه به کارگردانی رومن پولانسکی است که فیلمنامه را با یرژی اسکولیموفسکی و اوا پیاسکوفسکا نوشته است. در این فیلم که توسط لوکا باربارسکی، وویچ گوستومچیک و ژان لوئیس پورشه تهیه شده است، الیور ماسوچی، فانی آردانت، جان کلیز، برونوین جیمز، خواکیم دی آلمیدا، لوکا باربارسکی، میلان پشل، فورتوناتو سرلینو و میکی رورک ایفای نقش می‌کنند. داستان فیلم در شب سال نوی ۱۹۹۹ اتفاق می‌افتد، جایی که یک مهمانی شام در کاخ گستاد دچار تغییری غیرمنتظره می‌شود.

کتاب بن بست و دو فیلمنامه دیگر اثر رومن پولانسکی

هشتادمین جشنواره فیلم ونیز از ۳۰ آگوست تا ۹ سپتامبر برگزار خواهد شد.

منبع: variety

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.