فیلم‌های ابرقهرمانی ۲۰۲۳ از بدترین تا بهترین

شرایط برای فیلم‌های ابرقهرمانی ۲۰۲۳ پر فراز و نشیب بود. کمپانی برادران وارنر و دی‌‌سی هماکنون در ابتدای پروژه بازسازی جهان سینمایی و تلویزیونیشان هستند و دسامبر ۲۰۲۳ عملا پایان جهان پیشین رقم خواهد خورد. دیزنی و مارول در این میان از تاخیرها در امان نماندند. با توجه به اعتصابات گسترده نویسندگان و بازیگران هالیوود بسیاری از برنامههای دیزنی جهت پخش آثارش دستخوش تغییرات بسیاری شدند. همچنین پس از حدود ۱۵ سال سلطه فیلمهای ابرقهرمانی بر باکس آفیس نباید از پدیده دلزدگی مخاطبان از این نوع آثار نیز چشمپوشی کرد.

با این حال ۱۰ فیلم در این ژانر امسال اکران شدند و بسیاری نیز تا آخر سال اکران خواهند شد. با وجود اینکه بسیاری از این آثار نتوانستند انتظارات را برآورده سازند، برخی موفق به غافلگیری مخاطبان شدند. این شما و این فیلم‌های ابرقهرمانی ۲۰۲۳.

۱۰) گروه ابرقهرمانان (Legion of Super-Heroes)

انیمیشن گروه ابرقهرمانان

  • کارگردان: جف ومستر
  • صداپیشگان: مگ دانلی٬ یوری لونتال٬ مت بومر٬ درن کریس
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۸ از ۱۰

«گروه ابرقهرمانان» محصول دیسی یکی از دو انیمیشن کمپانی است که مستقیما وارد فضای استریم شد. این انیمیشن که در جهان فردا رخ میدهد، ماجرای سوپرگرل (کارا زورال) را روایت میکند که برای عضویت در آکادمی ابرقهرمانان به قرن ۳۱ سفر میکند. در آنجا او با نوجوانهای ابرقهرمان دیگری مثل پسر جهنده، دختر شبح، اعجوبه ۵ وملاقات میکند. با وجود این حقیقت که اعجوبه ۵ از یک خط زمانی مشکوک میآید و بنظر جاسوس میرسد، او و سوپرگرل کمکم به یکدیگر علاقهمند میشوند. آن دو با یکدیگر عنصر مجرمانه دایره سیاه را به کار میگیرند و از وسیلهای به نام ماشین معجزه محافظت میکنند.

«گروه ابرقهرمانان» یک فیلم کاملا بد مانند امتیازاتش نیست، ولی بهرحال فیلم موفقی هم از کار در نیامد. زمان ۸۳دقیقهای آن حتی برای استانداردهای یک اثر انیمیشن هم کافی بنظر نمیرسد. هم منتقدان و هم تماشاگران معتقدند که این انیمیشن به شکل ضعیفی نوشته شده و بسیار سطحی و عجولانه بنظر میرسد. البته طرفدارانش هم معتقدند تمرکز انیمیشن روی سوپرگرل جذاب است و توانسته انتظارات را برآورده کند.

۹) شزم: خشم خدایان (Shazam! Fury of the Gods)

فیلم شزم: خشم خدایان

  • کارگردان: دیوید اف. سندبرگب
  • بازیگران: زاکاری لوی٬ ریچل زگلر٬ لوسی لیو٬ مارتا میلانز
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰

«شزم: خشمخدایان» از همان چیزی ضربه میخورد که «گروه ابرقهرمانان» ضربه خورده بود. این فیلم که یکی از فیلم‌های ابرقهرمانی ۲۰۲۳ است با بداقبالی دائما با نسخه موفق پیشین مقایسه میشود که توانسته بود با طنز متعادل و  احساسات زیبایش نظر منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند.

فیلم دوم اندازه قبلی جذاب نیست و خط داستانیاش نیز دقیق بنظر نمیرسد. این بار شزم و همراهانش باید از جهان در برابر دختران غول اطلس که به دنبال گرفتن انتقام پدرشان هستند محافظت کنند. این تازه شروع دو ساعت و ده دقیقهای است که در آن نه ماموریت شخصیتها آنقدر جذاب است و نه شوخیها خیلی کار میکنند.

چیزی که درباره بیلی یا همان شزم دوستداشتنی بود تناقض او به عنوان نوجوان در حالت عادی و او به عنوان بزرگسال در حالت ابرقهرمانیاش بود اما در نسخه دوم چنین چیزی کار نمیکند. بدتر از این، «شزم: خشم خدایان» بیشتر به تقلیدی از نسخه پیشین میماند. ماجراهای جادوگری فیلم هم به شدت احمقانه و بد از کار در آمدهاند و بنظر تکرار المانهایی از آثار «هری پاتر» یا «پرسی جکسون» هستند.

۸) بتمن: عذابی که به گاتهام رسید (Batman: The Doom That Came to Gotham)

انیمیشن بتمن: عذابی که به گاتهام رسید

  • کارگردان: سم لیو٬ کریس برکلی
  • صداپیشگان: دیوید جیونتولی٬ کاران برار٬ کریستوفر گرهام
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰

یکی از عناوین تفرقهبرانگیز میان فهرست فیلمهای ابرقهرمانی ۲۰۲۳ «بتمن: عذابی که به گاتهام رسید» است که برای برخی از طرفداران کتاب مصور منبع اقتباس آن جذابیت دارد. با این حال دومین اثر انیمیشن پخششده دیسی در سال جاری به مذاق مخاطبان عامتر خوش نیامد، زیرا اثر حتی برای یک داستان بتمن هم زیادی تاریک است و هسته مرکزی جهان را برای مخاطب ناآشنا با آن توضیح نمیدهد.

این انیمیشن که از منظر زیباییشناسی واقعا میخکوبکننده است، با صحنهای در قطب جنوب آغاز میشود که در آن وین مشغول بررسی موضوعی است که مربوط به عملیاتهای اسواد کوبلپات میشود. سپس ما پیش از آغاز داستان اصلی نسخه دیگری از بروس وین نوجوان را میبینیم که نظارهگر قتل والدینش است.

«بتمن: عذابی که به گاتهام رسید» شخصیتهای کلیدی بتمن و عناصر داستانی لاوکرافتی ترسناک را با یکدیگر ادغام میکند که به خودی خود ایده جالبی است. این یک داستان کارآگاهی در فضای هاردبویلد است و همچنین یک اثر هیولایی که با فرقهها، جهشیافتهها، شیاطین، زامبیهت و دیگر المانهای ترسناک همراه میشود. در این انیمیشن ماجراهای زیادی جریان دارد که شاید به اندازه کافی توسعه نمییابند و همین دلیل روگردانی بسیاری از مخاطبان از آن است.

اکشن فیگور مدل بتمن کد 0568

۷) فلش (The Flash)

فیلم فلش

  • کارگردان: آندرس ماسکیتی
  • بازیگران: ازرا میلر٬ مایکل کیتون٬ بن افلک
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰

برای ماهها قبل از اکران، مخاطبان ادعاهای بزرگی در مورد خوب بودن یکی از فیلمهای ابرقهرمانی ۲۰۲۳ یعنی «فلش» میشنیدند. دیوید زاسلاو مدیرعامل برادران وارنر به حاضران در مراسم CinemaCon گفت که این بهترین فیلم ابرقهرمانی است که او تا به حال تماشا کرده. با توجه به اینکه تولید «فلش» با مشکلات بسیاری روبرو بوده و استودیو دخالتهای بسیاری در ساخت آن کرده بود، طرفداران مشتاق احتمالا باید با کمال میل نظرات اسلاو را میپذیرفتند.

دلایلی برای خوشبین بودن هم وجود داشت. بازگشت مایکل کیتون در نقش بروس وین/بتمن اتفاقات خوبی را نوید میداد و ازرا میلر علیرغم جنجالهای زندگی شخصیاش در حضورهای قبلی خود مورداستقبال قرار گرفته بود. با این حال هنگامی که عموم مردم موفق به تماشای این اثر موردانتظار شدند، مشخص شد که ایدههای جالب استودیو درباره داستان منشأ بری آلن با تکیه زیاد فیلم بر راضی کردن طرفداران و فیلمنامه زیادی مهندسیشده بر باد رفته است.

در «فلش» بری آلن قصد دارد مادرش را با استفاده از سرعت فوقالعاده خود جهت تنظیم مجدد زمان و تغییر وقایعی که منجر به قتل او شده است نجات دهد. این مسئله فیلم را به یک اثر برقهرمانی دیگر با موضوع جهانهای موازی تبدیل میکند. طرح کلی فیلم قابل تماشا است ولی از مقدمه خود نهایت استفاده را نمیبرد.

«فلش» در میان تغییرات دلهرهآور لحن، CGI شلخته و بازگشتهای بیمعنا میچرخد و از منظر انتقادی و تجاری به موفقیتی که باید نمیرسد.

۶) مرد مورچهای و زنبورک: شیدایی کوانتومی (Ant-Man and the Wasp: Quantumania)

فیلم مرد مورچه ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی

  • کارگردان: پیتون رید
  • بازیگران: پل راد٬ اوانجلین لیلی٬ جاناتان میجرز
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰

جهان سینمایی مارول در سال ۲۰۲۳ دو قسمت سوم از آثارش را اکران کرد که اولین آنها «مرد مورچهای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» بود. فرنچایز «مرد مورچهای»  با حضور دوستداشتنی و و اغلب همراه با خودتحقیری پل راد، تا این مرحله در مقیاسی کوچک موفق بوده است. با این حال قسمت سوم زیر بار داستانهای بزرگتر و عظیمتر فازهای ۴ و ۵ خم میشود. ناگهان کنگ فاتح (جاناتان میجرز)، جانشین فرضشده تانوس، شروری بود که اسکات لنگ باید با او مبارزه میکرد.

قهرمانان کوچکشونده ما پس از هک شدن اختراع کسی (کاترین نیوتن) توسط مادوک (کوری استول) که از قضا دست راست کنگ و بقایای سایبرنتیکی دشمن قدیمی اسکات، دارن کراس بود، به قلمرو کوانتومی بازمیگردند. گروه بلافاصله از هم جدا میشوند و در این مدت با افراد محلی عجیب و غریبی برخورد میکنند. بسیاری از زمان فیلم صرف جستجوی شخصیتها برای یکدیگر میشود.

کنگ ثابت میکند که فوقالعاده است اما چیزی که واقعا «مرد مورچهای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» را به چالش میکشد، فقدان شوخطبعی مرد مورچهای است. بدون هیچ یک از دوستان سابق اسکات مانند لوییس مایکل پنا و بدون هیچگونه توانایی برای ساخت شوخی درباره اندازه، فیلم بیش از حد جدی و بیاساس بنظر میرسد.

۵) سوسک آبی (Blue Beetle)

فیلم سوسک آبی

  • کارگردان: آنخل مانوئل سوتو
  • بازیگران: زولو ماریدوئنا٬ بکی جی٬ جرج لوپز
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰

«سوسک آبی» به واقع برداشت تازهای در این ژانر نیست. یک بچه باهوش و محروم که بدل به چهرهای برگزیده میشود؟ مثل همیشه. یک لباس پیشرفته با ذهنیت خودش؟ کلیشه همیشگی. یک داستان عاشقانه فرعی؟ یک دستیار عاقل؟ یک شرکت شیطانی که به دنبال سواستفاده از فناوری برای اهداف پلید است؟ بله همه اینها در «سوسک آبی» یافت میشود.

هنگامی که جیمی ریس تازه فارغالتحصیلشده (زولو ماریدوئنا) متوجه میشود که والدینش در شرف از دست دادن خانه خود هستند، از رویایش برای وکیل شدن دست میکشد و  برای کمک به آنها شغل دیگری دست و پا میکند. یک ملاقات جالب با دختر یک مدیرعامل نه تنها به یک عاشقانه بالقوه، بلکه به حرفه تازهاو یعنی سوسک آبی بودن منجر میشود.

این معرفی سینمایی کمیک دی سی که یکی از فیلم‌های ابرقهرمانی ۲۰۲۳ است با ترکیباتی عمل میکند که باعث میشود فیلم تماشایی باشد. اول ماریدوئنا را داریم که در این نقش با کاریزما و گرمای وجودش میدرخشد. همچنین بازنمایی خوبی از خانواده و فرهنگ مکزیکیآمریکایی وجود دارد.

«سوسک آبی» به مسائلی مانند مهاجرت، نابرابری اقتصادی، و حاکمیت شرکتی فاسد میپردازد بی آنکه شعاری بنظر برسد.

۴) شین کامن رایدر (Shin Kamen Rider)

فیلم شین کامن رایدر

  • کارگردان: هیدآکی آنو
  • بازیگران: سوسوکه ایکهماتسو٬ تاکشی هونگو٬ تاسوکو اموتو
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰

دیسی و مارول تنها بازیگرهای صنعت در تعریف داستان انسانهای ابرقهرمان نیستند. آنها حتی تنها استودیوهایی نیستند که در میان فیلمهای ابرقهرمانی ۲۰۲۳ در مورد آدمهای حشرهای فیلم اکران کردند. برای تجربه یک فیلم ابرقهرمانی کامل مبتنی بر حشرات، مخاطبان باید به تماشای «شین کامن رایدر» بنشینند.

این مخاطبان احتمالا متوجه شباهت میان شخصیتهای تاکشی هونگو (سوسوکه ایکهماتسو) و اسکات لنگ خواهند شدحداقل زمانی که کلاه ایمنی قرمز و مشکی خود را بر سر دارند. «شین کامن رایدر»، جدیدترین قسمت این فرنچایز ژاپنی که از دهه ۱۹۷۰ قدمت دارد، یک فیلم اکشن خلاقانه و متفکرانه است که آن را از نمونههای مشابه در مارول و دیسی جدا میسازد.

در «شین کامن رایدر» سازمانی با نام مخفف دیستوپیاییاش، سازمان شادکامی پایدار با بازسازی دانش محاسباتی (SHOCKER)، در حال تبدیل سوژههای ناخواسته به هیبرید حیوان و انسان و شستشوی مغزی آنها است. هونگو به یک حشره گیاهخوار تبدیل میشود اما قبل از اینکه فرآیند کامل شود توسط یک عضو سرکش و سابق سازمان نجات مییابد و استقلالش را حفظ میکند. حالا او بدل به بهترین گزینه برای از بین بردن این سازمان مخوف میشود.

۳) لاکپشتهای نینجای جهشیافته نوجوان: آشوب جهشیافته (Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem)

انیمیشن لاک‌پشت‌های نینجای جهش‌یافته نوجوان: آشوب جهش‌یافته

  • کارگردان: جف روو
  • صداپیشگان: سث روگن٬ جکی چان٬ جان سینا
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰

اکثر منتقدان و تماشاگران موافق هستند که که جدیدترین قسمت «لاکپشتهای نینجای جهشیافته نوجوان» بهترین قسمت مجموعه است. اغلب پیش نمیآید که یک فرنچایز پس از سه دهه از اکران اولین قسمت خود به اوج برسد، اما «لاکپشتهای نینجای جهشیافته نوجوان: آشوب جهشیافته» به عنوان یکی از فیلم‌های ابرقهرمانی ۲۰۲۳ حامل استعداد فوقالعادهای در خود است که داستان را به جایی فراتر از انتظار مخاطبان میبرد.

این انیمیشن کاملا احساس جنونآمیز یک نوجوان بودن را با انرژی لاینزال به تصویر میکشد. علاوه بر این، موسیقی متن آن که از آهنگهای رپ جذاب تشکیل شده است توجه مخاطبان را جلب میکند. فیلمنامه که توسط ست روگن و همکار همیشگیاش اوان گلدبرگ نوشته شده است با کارگردانی جف روو به خوبی کار میکند.

باز با اثری طرف نیستیم که قالبهای قبلی را بشکند. در این بازسازی لاکپشتهای جوان معروف به دنبال پذیرش اجتماعی هستند در حالی که یک شرکت فنآوری شیطانی به دنبال تسلط بر جهان است. با اینکه این اثر همان آکوردهای داستانی آشنا را میسازد همچنان تماشایش لذتبخش است.

اکشن فیگور پلی میتس مدل لاکپشت های نینجا طرح داناتلو کد TSH-221

۲) نگهبانان کهکشان قسمت ۳ (Guardians of the Galaxy Vol. 3)

فیلم نگهبانان کهکشان قسمت ۳

  • کارگردان: جیمز گان
  • بازیگران: کریس پرت٬ بردلی کوپر٬ دیو باتیستا٬ کارن گیلان٬ وین دیزل
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰

پس از مجموعهای از فیلمهای مارول که طرفداران را ناراضی و حتی عصبانی کرد، مخاطبان با کمی ترس به سراغ «نگهبانان کهکشان ۳» رفتند. اولین فیلم این مجموعه در میان محبوبترین فیلمهای جهان سینمایی مارول قرار دارد و یکی از تاثیرگذارترین فیلمها در پیشبرد آن قلمداد میشود. خوشبختانه قسمت سوم و احتمالا آخر در حماسه «نگهبانان کهکشان» به اندازهای قوی است که شایستگی این را داشته باشد تا درباره آن به عنوان بهترین قسمت مجموعه بحث شود.

«نگهبانان کهکشان ۳» تمرکز را از پیتر کویل (کریس پرت) به راکت راکون (بردلی کوپر) میبرد که هردو شخصیت را دوستداشتنیتر میکند. گرچه راکت در بیشتر زمان فیلم بیهوش است اما بخش قابل توجهی از فیلم از طریق فلاشبکها روایت میشود که داستان منشأ او را روایت میکنند. صحنههای ظلم به حیوانات ممکن است برای برخی از بینندگان بیش از حد باشد. با این حال هر چیز دیگری در مورد این اثر پرجنبوجوش برای مخاطبان لذتبخش است.

روابط بین کویل، راکت، گروت (وین دیزل)، درکس (دیو باتیستا)، نبیولا (کارن گیلان) و منتیس (پام کلمنتیف) به همان اندازه معنادار است که همیشه بوده. مثلت عشقی میان کویل، نبیولا و گامورای جهان موازی (زویی سالدانا) یک تفسیر تازه درباره داستانهای عاشقانه فرعی است. در نهایت این پیام در فیلم که کمال یک هدف ارزشمند نیست به خوبی درآمده است.

ماگ حرارتی طرح نگهبانان کهکشان مدل mgph02672

۱) مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Across the Spider-Verse)

فیلم مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی

  • کارگردان: خواکیم دوس سانتوس٬ جاستین ک. تامپسون٬ کمپ پاورز
  • صداپیشگان: شمیک مور٬ هیلی استاینفیلد٬ اسکار آیزاک
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۷ از ۱۰

در حالی که تماشای  ابرقهرمانان در آثار لایو اکشن سرگرمکننده خواهد بود، اما منطقی است که برخی از موثرترین اقتباسها از کتب مصور در قلب انیمیشنهای بلند ساخته شوند. شاید بهترین مثال «مرد عنکبوتی: به سوی دنیای عنکبوتی» محصول ۲۰۱۸ باشد که از تکنیکهای انیمیشنی بدیع و داستان بلوغ سریعالسیر استفاده میکرد؛ به گونهای که کاملا احساس میشد در حال تماشای یک کتاب مصور هستیم. «مرد عنکبوتی: به سوی دنیای عنکبوتی» که باید در بازار شلوغ فیلمهای «مرد عنکبوتی» رقابت میکرد، چه برسد به فیلمهای ابرقهرمانی، یک موفقیت مالی متوسط و یک موفقیت بزرگ از منظر انتقادی بود. دنباله آن «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» یکی از فیلم‌های ابرقهرمانی ۲۰۲۳ حتی نفسگیرتر و مبتکرانهتر است و شاید بتوان گفت بهترین اثر در قالب جهانهای موازی است.

مایلز کمی بزرگتر (شمیک مور) و گوئن استیسی (هیلی استاینفیلد) هنوز احساس تنهایی میکنند و مشتاق دیدار یکدیگر هستند. مایلز مشغول نبرد و کشف هویت مخفی اسپات (جیسون شوارتزمن) است، در حالی که گوئن در جامعهای از آدمهای عنکبوتی استخدام شده است. مشکل این است که مایلز دعوت نشده اما بهرحال مهمانی را بهم میریزد و سوالهایی درباره مفهومدرست و غلط و سرنوشت و اراده مطرح میکند.

در طول مسیر مخاطبان با انواع جدیدی از عنکبوتیها مثل پانک عنکبوتی (دنیل کالویا)، مرد عنکبوتی هندی (کاران سونی) و مرد عنکبوتی ۲۰۹۹، میگل اوهارای مرموز (اسکار آیزاک) برخورد میکنند.

مجله Miles Morales: Spider-man ژانویه 2023

منبع: looper

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.