فیلترینگ پلتفرم بلبل جان به درخواست ساترا و با پافشاری خبرگزاری فارس ؛ شوک به علاقه‌مندان سینمای بی‌سانسور!

در شرایطی که بسیاری از سکوهای خارجی در ایران فیلتر شده و امکان دسترسی به سایت‌های مرجع دانلود فیلم هم وجود ندارد، حالا خبر از فیلترینگ پلتفرم بلبل جان رسیده است. پلتفرمی که از زمان مسدودسازی سایت‌های دانلود فیلم به مرور به یک مرجع اصلی تماشا و دانلود فیلم‌های روز دنیا بدل شده بود.

ماجرای نظارت، مسدودسازی و اعمال محدودیت‌های شدید بر محتوای نمایشی از چند سال پیش در ایران با نابودی وب‌سایت محبوب تاینی‌موویز آغاز شد. در آن زمان برخی از طرفداران و دوستداران تاینی‌موویز می‌گفتند که صداوسیما و برخی نهادهای دیگر برای نابودی تاینی‌موویز توطئه‌چینی کرده‌اند. در هر حال این پایان کار نبود و رگولاتور صوت و تصویر فراگیر تازه در حال شکل‌گرفتن بود!

بیشتر بخوانید: میرسلیم: طرفدار فیلترینگ هستم اما برای نجات گمراهان باید در توییتر فعالیت کنم!

فیلترینگ پلتفرم بلبل جان ؛ پایان تلخ سینمای بی‌سانسور در ایران؟

گرچه نابودی تاینی‌موویز خود لطمه بزرگی به دسترسی کاربران ایرانی به فیلم‌های روز دنیا آن‌هم به شکل بدون سانسور زد، اما به مرور رسانه‌ها و سایت‌هایی هرچند کوچکتر موفق شدند سهمی از این بازار به خود اختصاص دهند و کوشیدند با ادامه راه تاینی‌موویز، ضمن پر کردن جای خالی آن، در جلب هرچه بیشتر مخاطبان موفق عمل کنند.

اما همانطور که گفتیم نهادهای مسئول در بدنه حاکمیت تازه متوجه فضای کنترل‌نشده و بدون نظارت فیلم و سریال‌های خارجی شده بودند و تیغ تیز فیلترینگ هرازچندگاهی چند سایت جدید را به کام انسداد فرو می‌برد.

به مرور و با گسترش دامنه فیلترینگ و اعتراضاتی که از گوشه‌وکنار به گوش می‌رسید، سیاستگذار داخلی در اندیشه شکل‌دادن جایگزینی برای سکوهای فیلترشده افتاد و اینجا بود که بحث شبکه نمایش خانگی از همیشه داغ‌تر شد. فضایی که با گام‌های آغازین فیلمو و نماوا شکل گرفت و به مرور فیلم‌‌نت هم به آن افزوده شد.

از بحث‌های چرایی و چگونگی شکل‌گیری این دو و نزاع‌های همیشگی‌شان با نهاد ناظر وابسته به صداوسیما یعنی ساترا که بگذریم باید گفت این دو (یا این سه) به واقع در حداقل چند سال اخیر همواره در جلب مخاطبان موفق‌تر از گذشته شدند و کاربران بسیاری دیگر بیخیال سینمای بدون سانسور و دردسرهای خرید اشتراک و دانلود از سایت‌هایی شدند که هر چند وقت یکبار آدرسشان عوض می‌شد.

در این بازار اما پلتفرمی نه‌چندان مشهور به مرور موفق شده بود نامی برای خود دست‌وپا کند و جامعه مخاطبین خوبی داشته باشد؛ بلبل جان!

بلبل جان حتی تا همین امروز که خبر فیلترینگش را برایتان می‌نویسم فیلتر نبود و در زمان باز کردن برنامه با این پیغام مواجه می‌شدید که ابتدا فیلترشکن خود را خاموش و سپس وارد برنامه شوید. در بلبل جان خبری از محدودیت و سانسور نبود و فیلم‌ و سریال‌های روز دنیا در کیفیت‌های مختلف و با زیرنویس و به شکل دوبله در دسترس کاربر قرار می‌گرفتند.

همین مسئله و البته عدم نیاز به فیلترشکن به مرور کاربران زیادی را جذب این پلتفرم کرده بود اما هر کسی انتظار روزی را می‌کشید که این روند به فیلترینگ بلبل جان منتهی شود. ماجرای فیلتر شدن بلبل جان اما با گزارش خبرگزاری فارس آغاز شد. این خبرگزاری در خصوص بلبل جان نوشت:

فیلترینگ پلتفرم بلبل جان به درخواست ساترا و با پافشاری خبرگزاری فارس ؛ شوک به علاقه‌مندان سینمای بی‌سانسور!
فیلترینگ پلتفرم بلبل جان

«پلتفرم نمایشی بلبل جان در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های خود دارای محتوای مستهجن بوده و تعدادی از شرکت‌های زیرساختی در حال ارائه خدمات به این سکوی متخلف هستند. براساس گزارشات شاهد صحنه‌های مستهجن در فیلم و سریال‌های پلتفرم بلبل جان هستیم که زیرساخت آن از سوی تعدادی از شرکت‌های مخابراتی پشتیبانی می‌شود. هنگامی که اپلیکیشن بلبل جان را دانلود می‌کنید بدون افتتاح اکانت و رده‌بندی سنی و به‌صورت رایگان می‌توانید تمامی فیلم و سریال‌های بدون سانسور را تماشا کنید.

ده‌ها فیلم در پلتفرم بلبل جان وجود دارد که در آن رابطه نامشروع و انواع صحنه‌های فحشاء دیده می‌شود، همچنین برخی سریال‌هایی که به داشتن تصاویر مستهجن معروف هستند بدون سانسور در این بستر نمایش داده می‌شود.»

در ادامه نیز حامد معینی معاون تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا گفت: ساترا شکایت خود از بلبل جان به عنوان یک سکوی متخلف ثبت کرده و این موضوع را به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای هم اعلام کرده است. ساترا در حال اقدامات موثری است که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد چراغ یک پلتفرم تماشای فیلم و سریال بدون سانسور دیگر هم در ایران خاموش شده است. اما آیا این پایان دسترسی کاربر ایرانی به محتوای بدون سانسور خواهد بود؟

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره فیلترینگ پلتفرم بلبل جان چیست؟ آیا شما هم در شمار کاربران این پلتفرم بودید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.