فیلترینگ، مرورگرهای پراستفاده کاربران ایرانی را هم تغییر داد

6 64ef0fdf77160b84dcf9248a

محدودیت‌های اینترنت در سال گذشته تغییرات زیادی در شیوه استفاده از اینترنت ایجاد کرد. تا کنون گزارش‌های مختلفی این موضوع را تایید کرده‌اند. ابردراک هم در آخرین گزارش خود به تغییراتی در الگوی مصرف اینترنت پرداخته است.

در این گزارش مرورگرهای پراستفاده، بعد از گوگل کروم، سافاری و سامسونگ هستند. میانگین درصد استفاده کاربران در طول سال نشان می‌دهد که مرورگرهای go-http و okhttp در جایگاه‌های ششم و هشتم قرار دارند. این مرورگرها مربوط به ابزارها و اپلیکیشن‌های فیلترشکن‌های مورد استفاده کاربران در شش ماه دوم سال ۱۴۰۱ است.

فیلترینگ همچنین شرکت‌های میزبانی مورد استفاده کاربران را هم تغییر داد. بر اساس تحلیل‌هایی که ابردراک از انتخاب سرویس‌دهندگان ایرانی انجام داده، در چند سال اخیر شرکت‌های میزبانی Htezner و OVH جزو پر نفوذترین شرکت‌ها بین کاربران ایرانی در دسته‌بندی استفاده از خدمات میزبانی و کولوکیشن بوده‌اند. اما گزارش ۱۴۰۱ نشان از رشد استفاده از سرویس‌های این شرکت‌ها و به طور کلی شرکت‌های خارجی و به تبع آن کاهش استفاده از شرکت‌های ایرانی دارد.

بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته، در سال ۱۴۰۰، انتخاب سرویس‌دهندگان ایرانی، مجموعا با شیب ملایمی با ۲ درصد افزایش، در حال رشد بوده و در آمارهای سال ۱۴۰۱، این گرایش با افت حدود ۱۰ درصدی مجموع سرویس‌دهندگان ایرانی مواجه شده است. در سال گذشته شاهد روند رشد و همچنین کاهش معنادار استفاده از بعضی از سرویس‌دهندگان ایرانی بوده‌ایم.

قطع شدن و اختلالات اینترنت در روزهای متوالی در ساعات بعداز ظهر، الگوی ترافیک تبادلی را هم در سال گذشته تغییر داد. بررسی روند ترافیک تبادلی و تعداد درخواست های DNS شبکه اَبر دِراک نشان‌دهنده‌ی نوعی از رشد در ترافیک تبادلی و هم‌زمان افت تعداد درخواست‌های DNS مربوط به سرویس DNS ابری است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.