فناوری Wi-Fi 6E چیست و چه تفاوتی با Wi-Fi 6 دارد؟

با این‌که فناوری Wi-Fi 6E به تازگی معرفی شده، سخت افزار وای-فای ۶ رایج شده و احتمال زیادی وجود دارد که شما از یک شبکه‌ی وای فای ۶ و دستگاه‌های سازگار با این فناوری بهره ببرید. با این حال، عاشقان حوزه‌ی سخت افزار و ارتباطات درباره‌ی چیز جدیدی به اسم فناوری Wi-Fi 6E صحبت می‌کنند که وعده داده شده این فناوری می‌تواند اختلال‌های وای-فای را بیشتر از چیزی که الان می‌بینیم کاهش دهد. در این یادداشت، به معرفی کامل این فناوری جدید پرداخته و سپس تفاوت Wi-Fi 6E را با مدل معمولی بیان می‌کنیم.

فناوری Wi-Fi 6E چیست؟

وای-فای ۶ و نسل‌های پیشین وای-فای از باندهای رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگا هرتز استفاده می‌کنند. یک دستگاه Wi-Fi 6E علاوه بر باندهای مذکور، توانایی اجرا در باند ۶ گیگاهرتز را هم دارد.

موج ۶ گیگاهرتز تقریبا مشابه به باند ۵ گیگاهرتز کار می‌کند اما کانال‌های غیرِ هم‌پوشان‌تر مازاد را ارائه می‌دهد. شبیه به سایر وای-فای‌های قبلی، Wi-Fi 6E اجازه تبادل ۱۴ کانال ۸۰ مگاهرتز و هفت کانال ۱۶۰ مگاهرتز را می‌دهد. این کانال‌‌ها با یکدیگر تداخل نداشته و موجب می‌شود تا اختلال امواج وای-فای به طرز جدی کاهش پیدا کند؛ به خصوص در اماکنی که شبکه‌های محلی مختلفی در حال کار هستند.

تمامی دستگاه‌ها که با موج ۶ گیگاهرتز در حال ارتباط هستند هم جزء دستگاه‌های وای-فای ۶ محسوب می‌شوند. به طور معمول دستگاه‌های جدید، دیگر از استانداردهای وای-فای ۵ (۸۰۲.۱۱ac) استفاده نمی‌کنند. تمامی دستگاه‌هایی که روی کانال‌های ۶ گیگاهرتزی هستند، به یک زبان واحد صحبت کرده و می‌توانند از قابلیت‌های جدید وای-فای ۶ به منظور تقویت ارسال و دریافت پیام‌های رادیویی بهره ببرند. به زبان بسیار ساده‌تر، فناوری Wi-Fi 6E همان وای-فای ۶ است که روی باند ۶ گیگاهرتز قرار گرفته است. این فناوری تحت عنوان ۸۰۲.۱۱ax هم شناخته می‌شود و اگر در متنی با این عبارت مواجه شدید، منظور همان Wi-Fi 6E است.

مودم روتر +ADSL2 تی پی-لینک مدل TD-W8961N_V4

۹۶۰,۱۰۰

تومان

مودم روتر VDSL/ADSL تی پی-لینک مدل TD-W9960-v1.20

۱,۲۴۴,۳۰۰

۱,۰۲۱,۸۳۰

تومان

فناوری Wi-Fi 6E تا چه اندازه سریع است؟

فناوری Wi-Fi 6E

قابلیت Wi-Fi 6E روی همان استانداردی ساخته می‌‌شود که وای-فای ۶ روی کار آمده است. به همین دلیل، حداکثر سرعت ۶E همان چیزی است که در گذشته به‌واسطه‌ی تست وای-فای ۶ دیده‌ایم؛ عددی مساوی با ۹.۶ گیگابیت بر ثانیه.

شاید این سوال همین الان در ذهن‌تان شکل گرفته که اگر سرعت ۶E دقیقا شبیه به وای-فای ۶ است، چرا باید به فکر خرید دستگاه و تهیه‌ی شبکه‌ی ۶E باشیم؟ در پاسخ باید گفت که مزیت اصلی ۶E در وجود کانال‌های اضافی است که باند ۶ گیگاهرتز در حال حمل آنهاست.

باند جدید وای-فای ۶ گیگاهرتز به طرز چشمگیری موجب افزایش تعداد کانال‌های موجود برای دستگاه‌های بی‌سیم می‌شود

اگر شما در یک منطقه با شبکه‌های وای-فای بسیار زیادی قرار گرفته باشید، به احتمال زیاد با مشکلات اینترنت و شبکه‌ی رایج آشنا هستید. در این وضعیت معمولا شبکه‌های وای-فای کمتر مورد اطمینان بوده و سرعت به نسبت بدتر می‌شود. به همین ترتیب، تجربه‌ی کار با اینترنت در این شرایط به یک حس دردناک و آزاردهنده ختم می‌شود. در اینجاست که فناوری Wi-Fi 6E واقعا می‌درخشد. باند جدید وای-فای ۶ گیگاهرتز به طرز چشمگیری موجب افزایش تعداد کانال‌های موجود برای دستگاه‌های بی‌سیم می‌شود؛ این جمله یعنی تکان خوردنِ کمتر برای همان بخش‌های طیفِ الکترومغناطیسی. به طور کلی منظور این است که شبکه‌ی اتصالی به واسطه‌ی Wi-Fi 6E پایداری بهتر، نرخ رد و بدل شدن اطلاعات بالاتر و موارد آزاردهنده‌ی کمتر را داراست.

آیا فناوری Wi-Fi 6E قرار است انقلابی در حوزه‌ی فناوری و سخت افزار باشد؟ خیر، اما اگر شما در یک منطقه‌ای زندگی می‌کنید که ترافیک اینترنت بسیار بالایی در آنجا برقرار است، احتمالا از وجود یک فضای اضافی روی باند ۶ گیگاهرتز خوشحال خواهید شد!

چطور می‌توان از فناوری Wi-Fi 6E استفاده کرد؟

فناوری Wi-Fi 6E

تهیه‌ی Wi-Fi 6E به دو چیز نیاز دارد. اول از همه این‌که شما به یک روتر بی‌سیم نیاز دارید که از ۶E پشتیبانی کند. مودم‌های Wi-Fi 6E از سال ۲۰۲۱ وارد بازار شده‌اند و شما می‌توانید یک مودم خوب را در این حیطه خریداری کنید. برای مثال برند ایسوس (Asus) در این زمینه توانسته مودم‌های قدرتمند و جذابی را وارد بازار کند. هر چند، سایر برندها هم در بازار موجود است که در این رابطه می‌توان به مدل‌های TP-Link، Netgear و LinkSys اشاره کرد که محصولاتی تحت عنوان مودم‌های وای-فای ۶E را ارائه کرده‌اند.

هنگام خرید یک مودم جدید باید به چند مورد دقت کرد:

  • منزل شما از چه متریال و موادی ساخته شده است؟
  • مودم باید چه مساحتی را پوشش دهد؟
  • چه تعداد پورت Ethernet شما نیاز دارید؟
  • حداکثر سرعت اینترنت شما چه اندازه است؟

این مسئله که منزل شما از چه موادی ساخته شده و تا چه اندازه مساحت دارد، تفاوت‌های بزرگی را در مودمِ مورد نیاز ایجاد می‌کند. سیگنال‌های وای-فای به خصوص باند وای-فای ۶ گیگاهرتز از آجر، سنگ، بتن و سایر مواد مشابه به خوبی عبور نمی‌کنند اما انتقال باندهای مذکور از چوب و دیوار خشک بدون مشکل خاصی انجام می‌شود. علاوه بر این مورد، باند ۶ گیگاهرتز نسبت به باند ۲.۴ گیگاهرتز یا باند ۵ گیگاهرتز با فاصله‌ی شدیدتر کاهش پیدا می‌کند.

مودم روتر VDSL/ADSL تی پی-لینک مدل TD-W9960-v1.20

اگر شما یک منزل بزرگ دارید یا دیوارهای منزل از موادی ساخته شده‌اند که سیگنال‌های وای-فای را مسدود می‌کنند، شما باید یک سیستم وای-فای mesh تهیه کنید. این نوع سیستم به گونه‌ای طراحی شده‌ تا در صورت عدم انتقال سیگنال به روش معمول، اتصال پایدارتر و پوشش یکپارچه‌تری به کاربر ارائه شود.

وای-فای روی باند ۶ گیگاهرتز به دستگاه‌های جدید نیاز دارد

دستگاه‌های وای-فای ۶E با استانداردهای وای-فای ۶E و همچنین مدل‌های قبلی سازگار است اما برای استفاده از مزیت‌های کانال‌های جدید ۶ گیگاهرتز در ۶E، شما نیاز دارید از دستگاه‌هایی استفاده کنید که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند. به زبانی دیگر، شما زمانی از قدرت وای-فای ۶E استفاده خواهید کرد که آن را با دستگاه وای-فای ۶E و اکسس پوینت‌های ۶E جفت می‌کنید. حال می‌خواهد این دستگاه‌ها، لپتاپ باشند یا گوشی‌های هوشمند برندهای مختلف. برای مثال، اگر شما تعداد دستگاه‌های مختلف وای-فای ۶ داشته و یک مودم با استاندارد ۶E دارید، هیچ کدام از دستگاه‌های شما روی وای-فای ۶E ارتباط برقرار نمی‌کنند. در عوض، دستگاه‌ها از وای-فای ۶ روی کانال‌های معمول ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز به منظور ارتباط بهره‌برداری می‌کنند.

چه دستگاه‌هایی از فناوری Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کنند؟

فناوری Wi-Fi 6E

با شروع سال ۲۰۲۳ میلادی، سخت‌افزار ۶E به شدت رایج شده، هر چند این دسته از محصولات هنوز به طور جهانی باب نشده‌اند. گوشی‌های هوشمند اندروید مثل گلکسی آلترا S22 و گوگل پیکسل ۷ از وای-فای ۶E پشتیبانی می‌کنند. از آن سو، تنها دستگاه‌های شرکت اپل که از وای-فای ۶E پشتیبانی می‌کنند، آخرین نسخه‌های مک‌بوک پرو، آی‌پد پرو و مک مینی معرفی شده‌اند. جالب است بدانید که آیفون ۱۴ از فناوری وای-فای ۶E پشتیبانی نمی‌کند.

شرکت اینتل در حال تبلیغ وای-فای ۶E تحت عنوان GIG+ است. همان‌طور که اینتل به اضافه کردن این ویژگی به پلتفرم‌هایش ادامه می‌دهد، لپتاپ‌های قدرت گرفته از اینتل بیشتری به بازار عرضه می‌شوند که از وای-فای ۶E پشتیبانی می‌کنند. شرکت AMD، مدیاتک و کوالکام کنترلرهای بی‌سیمی را منتشر کرده‌اند که از وای-فای ۶E پشتیبانی کرده که در گوشی،‌ تبلت و لپتاپ‌های متنوعی وجود دارد.

وای-فای ۶E در حال حاضر همچنین در مادربردهای متوسط رو به بالا هم وجود دارد. به همین دلیل، حتی برای رایانه‌های شخصی خانگی می‌توان از جدیدترین فناوری شبکه بهره‌برداری کرد. با این وجود، هر چه به جلوتر پیش می‌رویم، دستگاه‌های بیشتری طراحی و توسعه پیدا می‌کنند که از وای-فای ۶E پشتیبانی می‌کنند.

 مودم روتر بی سیم ADSL2 Plus و VDSL2 دی لینک مدل DSL-224 NEW

فناوری Wi-Fi 6E؛ ایمن‌تر؟

وای-فای ۶E از جدیدترین پروتکل امنیتی WPA3 بهره می‌برد که نسبت به نسخه‌ی قبلی بهبودهای حائز اهمیتی داشته است. بر اساس پروتکل امنیتی WPA3، رمز عبورهای ضعیف مقاومت بیشتری در برابر حملات گسترده و قویِ هکرها از خود نشان می‌دهند. بر این اساس، سرویس و میزان ترافیک اینترنت شما در شبکه‌های وای-فای عمومی امنیت به مراتب بالاتری نسبت به سایر استانداردهای پیشین خواهد داشت. ذکر این نکته الزامی است که وای-فای ۶ و همچنین ۶E، استانداردهای امنیتی یکسانی دارند. با این‌که وای-فای ۶E جدیدتر محسوب می‌شود، هیچ بهینه‌سازی امنیتی جدیدی حتی روی کاغذ نسبت به مدل ۶ ارائه نمی‌دهد.

در حال حاضر، استفاده از باند ۶ گیگاهرتز در اکثر کشورها به رسمیت شناخته نشده و سازمان تنظیم ارتباطات رادیویی و اینترنتی بنا به دلایل امنیتی، بهره‌برداری از باند ۶ گیگاهرتز را برای مصارف خانگی ممنوع کرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد دیر یا زود این باند مورد استفاده‌ی عموم قرار می‌گیرد.

آیا شما به فناوری Wi-Fi 6E نیاز دارید؟

فناوری Wi-Fi 6E

پاسخ به این سوال، کاملا به شرایط شما بستگی دارد. اگر شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تعداد ترافیک امواج وای-فای بسیار زیاد است، در پاسخ باید گفت که بله، شما به فناوری ۶E نیاز دارید. هر چند، به طرز جدی باید به فکر خرید یک مودم سازگار با وای-فای ۶E هم باشید. از آنجا که هنوز دستگاه‌های ۶E به صورت جهانی عرضه پیدا نکرده‌اند، شما شاید به این راحتی نتوانید یک دستگاه مناسب بر بستر باند ۶ گیگاهرتز را پیدا کنید. با این حال، قرار است دستگاه‌های الکترونیک جدید نظیر اکثر گوشی‌های هوشمند، لپتاپ‌ها و مادربردها که در سال ۲۰۲۳ منتشر می‌شوند از ۶E پشتیبانی کنند.

اگر شما تا به حال از مشکلات اختلال وای-فای رنج نبرده‌اید، پس نیازی نیست سریعا برای ارتقا به وای-فای ۶E اقدام کنید. از طرفی دیگر، همان‌طور که قبلا هم گفته‌ایم ۶E نسبت به وای-فای ۶ جهش چندان بزرگی محسوب نمی‌شود. بنابراین، خرید مودم نسل جدید برای شما اهمیت آنچنان زیادی به دنبال نخواهد داشت. با این حال، این توصیه صرفا برای حال حاضر است و در آینده که دستگاه‌های قدرتمندتری از جنبه‌ی اتصال شبکه عرضه می‌شوند، به مودم‌های جدیدتر نیاز دارند تا سرعت و پایداری اینترنتی بهتری برای کاربر به دنبال داشته باشند. بنابراین، دیر یا زود باید به فکر خرید یک مودم وای-فای ۶ نسل جدید بیفتید.

مودم روتر +ADSL2 تی پی-لینک مدل TD-W8961N_V4

۹۶۰,۱۰۰

تومان

مودم روتر VDSL/ADSL تی پی-لینک مدل TD-W9960-v1.20

۱,۲۴۴,۳۰۰

۱,۰۲۱,۸۳۰

تومان

منبع: howtogeek

سوال و جواب‌های رایج درباره‌ی فناوری Wi-Fi 6E

چه دستگاه‌هایی از فناوری Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کنند؟

گوشی‌های هوشمند اندروید مثل گلکسی آلترا S22 و گوگل پیکسل ۷ از وای-فای ۶E پشتیبانی می‌کنند. از آن سو، تنها دستگاه‌های شرکت اپل که از وای-فای ۶E پشتیبانی می‌کنند، آخرین نسخه‌های مک‌بوک پرو، آی‌پد پرو و مک مینی معرفی شده‌اند

آیا آیفون ۱۴ از فناوری Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کند؟

آیفون ۱۴ از فناوری وای-فای ۶E پشتیبانی نمی‌کند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.