فناوری Multi-Link Operation در وای فای ۷ چیست؟

Multi-Link Operation (MLO) یک فناوری مرتبط با وای فای است که دستگاه‌های متصل به یک نقطه دسترسی وای فای را قادر می‌‌سازد تا به طور همزمان داده‌ها را در باندها و کانال‌های فرکانسی مختلف ارسال یا دریافت کنند.

فناوری MLO یکی از بسیاری از ویژگی‌های اصلی اضافه شده در وای فای ۷ است که با مدیریت کارآمدتر اتصالات بی‌سیم به بهبود تجربه کاربر کمک می‌‌کند.

در این مطلب می‌خوانید:

فناوری Multi-Link Operation چیست؟

در نسل‌های قبلی وای فای، از جمله وای فای ۶ و وای فای ۵، یک دستگاه می‌‌تواند در یک زمان تنها به یک باند متصل شود: باند ۲.۴ گیگاهرتز یا باند ۵ گیگاهرتز.

جدیدترین محصولات Wi-Fi 6E اکنون به باند ۶ گیگاهرتز نیز متصل می‌شوند، اما همچنان در هر بار فقط می‌توانند به یک باند متصل شوند. به عنوان مثال، یک روتر معمولی وای فای ۶ روی باندهای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز کار می‌کند، اما یک گوشی هوشمند تنها می‌تواند با استفاده از یکی از دو باند (۲.۴ یا ۵ گیگاهرتز) در یک زمان به آن متصل شود.

این بدان معنی است که یکی از باندها استفاده نمی شود، یا ممکن است با انتخاب باند کندتر، سرعت آنها را محدود کرد.

Multi-Link Operation در وای فای ۷

Multi-Link Operation در وای فای ۷

عملیات چند پیوندی وای فای ۷ یعنی Multi-Link Operation این معضل را حل می‌کند. فناوری MLO چندین کانال را در باندهای فرکانسی مختلف به طور همزمان جمع می‌‌کند، حتی اگر تداخل یا ازدحام وجود داشته باشد، ترافیک شبکه را کنترل می‌کند.

ویژگی‌های MLO

این امر سرعت اینترنت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، شبکه‌های مش موثرتری را امکان پذیر می‌کند و جدیدترین تکنیک برای کاهش تداخل را نیز ایجاد می‌کند تا اطمینان حاصل شود که دستگاه‌های بی سیم همیشه به صورت سریع و قابل اطمینان، حتی در محیط‌های شبکه متراکم، متصل هستند.

با MLO، وای فای ۷ می‌تواند چندین پیوند بین دستگاه (مانند تلفن هوشمند) و نقطه دسترسی وای فای (مانند روتر) برقرار کند. اتصال همزمان به باندهای ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز باعث افزایش توان عملیاتی، کاهش تأخیر و بهبود قابلیت اطمینان می‌شود. این قابلیت برای برنامه‌های نوظهور مانند VR/AR، بازی‌های آنلاین، دفتر از راه دور و محاسبات ابری ایده آل است.

Multi-Link Operation

Multi-Link Operation

برای استفاده از این ویژگی، هم نقطه دسترسی و هم دستگاه مشتری باید از وای فای ۷ و Multi-Link Operation پشتیبانی کنند. باند ۶ گیگاهرتز برای MLO لازم نیست. برخی از روترهای Wi-Fi 7 ممکن است فقط از یک باند ۲.۴ گیگاهرتز و یک یا دو باند ۵ گیگاهرتز پشتیبانی کنند. MLO دستگاه‌ها را قادر می‌سازد تا به تمام باندهای وای فای موجود به طور همزمان متصل شوند.

حالت‌های Multi-Link Operation

MLO عمدتاً در دو حالت عمل می‌کند:

  • حالت STR (عملیات ارسال و دریافت همزمان): حالت STR به حالت فرستنده گیرنده همزمان یا حالت ناهمزمان اشاره دارد. در این حالت، دو یا چند لینک کاملاً مستقل کار می‌کنند و هیچ تداخلی با یکدیگر ندارند. از این رو قادر به ارسال و دریافت همزمان در پیوندهای مختلف هستند.
  • حالت NSTR (عملیات ارسال و دریافت غیرهمزمان): حالت NSTR به حالت فرستنده _گیرنده غیر همزمان یا حالت همزمان اشاره دارد. در این حالت، عملیات دریافت و ارسال همزمان مجاز نیست. در یک زمان، همه پیوندها فقط می‌توانند دریافت کنند یا همه پیوندها می‌توانند داده را ارسال کنند.

به غیر از حالت‌های STR/NSTR، حالت‌های MLO دیگری نیز وجود دارد. با توجه به سناریوهای کاربردی مختلف MLO در وای فای ۷، مانند Mesh و Easy Mesh، گاهی اوقات چندین پیوند متشکل از چندین رادیو IC فیزیکی در هر دو انتهای اتصال (نقطه دسترسی و دستگاه مشتری) وجود دارد. همچنین چندین لینک متشکل از دستگاه‌های تلفن همراه معمولی با یک آی سی وجود دارد.

نسل جدید وای فای

نسل جدید وای فای

مزایای استفاده از Multi-Link Operation در وای فای ۷

در این قسمت برخی از مهمترین قابلیت‌های مرتبط با MLO را بررسی می‌کنیم.

  • با تجمیع پیوندهای متعدد در باندها/کانال‌های مختلف، نرخ داده (یا توان عملیاتی) را افزایش می‌دهد.
  • با استفاده از متعادل‌سازی بار که ازدحام را در یک لینک کاهش می‌‌دهد، تاخیر را بهبود می‌‌بخشد.
  • با کپی کردن بسته‌ها در چندین پیوند، قابلیت اطمینان را افزایش می‌دهد.
  • این قابلیت اجازه می‌دهد تا ترافیک شبکه به طور یکپارچه تحت سناریوهای تداخل یا تراکم جریان یابد.
  • از جداسازی/تمایز ترافیک پشتیبانی می‌کند که جریان‌های ترافیکی مختلف را به لینک‌های مختلف جدا می‌کند.

معایب استفاده از Multi-Link Operation

  • استفاده از کانال‌های گسترده‌تر و بیشتر، انرژی بیشتری مصرف می‌کند که در توسعه دستگاه‌های تلفن همراه چالش‌برانگیز است.
  • MLO باعث افزایش PAPR (نسبت اوج به میانگین توان) در کانال‌های وسیع‌تر می‌شود.
  • سطوح تداخل و ویژگی‌های متفاوتی در زیر کانال‌های مختلف وجود دارد که مقابله با آنها را پیچیده‌تر می‌‌کند.

در حال حاضر، استاندارد وای فای ۷ منتشر شده و شاهد ورود روترها و گوشی‌های مبتنی بر آن در سال ۲۰۲۴ هستیم. وای فای ۷ می‌تواند سرعت ویندوز ۱۱ را به ۲ گیگابیت بر ثانیه برساند.

برای همگام شدن با تقاضای رو به رشد برای پهنای باند و سرعت داده، وای فای با فناوری MLO خود آماده ارائه سرعت‌های بالاتر و پایدارتر خواهد بود. وای فای با تأخیر کمتر، تضمین می‌کند که پهنای باند هدر نمی‌رود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.