فضاپیمای ایکس-۳۷بی برای انجام ماموریت جدید و محرمانه‌ی دیگری وارد مدار زمین می‌شود

ایالات متحده اعلام کرده است که فضاپیمای ایکس-۳۷بی (X-37B) برای انجام یک ماموریت روز ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به فضا پرتاب می‌شود.

این اولین بار است که ایکس-۳۷بی با استفاده از موشک فالکون‌ هوی شرکت اسپیس ایکس به مدار زمین فرستاده می‌شود. موشک فالکون‌ هوی یکی از قدرتمندترین موشک‌های جهان است و از بسته شدن سه موشک فالکون ۹ به هم ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: فضاپیمای نظامی X-37B طولانی‌ترین زمان گردش در فضا را به نام خود ثبت کرد

البته هنوز مشخص نیست که این فضاپیما حامل چه چیزی‌ست که احتیاج به فضای اضافی فالکون هوی دارد؛ اما با توجه به ماموریت‌های قبلی، به نظر می‌رسد بار سنگین‌تری را حمل می‌کند.

فضاپیمای X-37B که به فضاپیمای مرموز نیز شهرت دارد، تلفیقی از سه موشک فالکون ۹ به هم چسبیده است و یکی از قدرتمند‌ترین موشک‌های حال حاضر جهان محسوب می‌‌شود.

ایالات متحده تاکنون درباره‌ی ماموریت‌های این فضاپیما به طور واضح چیزی را مطرح نکرده اما درباره‌ی ماموریت تازه‌ی ایکس-۳۷بی گفته: «این پرتاب به منظور آزمایش فناوری‌های حوزه فضایی آینده و بررسی اثرات تشعشع بر مواد ارائه شده توسط ناسا انجام خواهد شد.»

فضاپیمای ایکس-۳۷بی
فضاپیمای ایکس-۳۷بی

طراحی کلی این فضاپیما که ۹ متر طول و تقریبا ۳ متر ارتفاع دارد بسیار شبیه به شاتل فضایی ناسا است که در گذشته فعالیت می‌کرد. طول بال‌های این فضاپیمای مرموز کمی کمتر از ۵ متر هستند که در مقایسه با برادر بزرگترش کوچک به نظر می‌آیند.

فضاپیمای فوق‌ پیشرفته X-37B برای پرواز در محدوده ارتفاع ۲۴۰ تا ۸۰۵ کیلومتری از سطح زمین طراحی شده که قابلیت خروج از مدار، فرود خودکار و یک سیستم کنترل الکترومکانیکی بدون نیاز به هیدرولیک دارد. این فضاپیمای بدون سرنشین، توسط شرکت بوئینگ تولید شده و تنها فضاپیمایی است که می‌توان از آن استفاده مجدد کرد. این فضاپیما در سال ۲۰۱۰ به فضا فرستاده شد و در حال حاضر در آن چندین ماموریت و آزمایش مختلف در حال اجرا است.

در سال‌های گذشته، روند برخی آزمایش‌ها به عموم اعلام شده بود. یکی از این آزمایش‌ها تست یک ماژول آنتن فرکانس رادیویی فتوولتائیک بود که سال گذشته توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده اجرا شد. این ماژول کوچک که اندازه‌ای برابر با یک جعبه‌ی پیتزا است، انرژی خورشیدی را به امواج مایکروویو تبدیل کرده و می‌تواند آن را از سطح مداری به زمین بازتاب دهد. این فضاپیما تا کنون ۶ ماموریت انجام داده است، که آخرین آن در نوامبر سال پیش به پایان رسید. در آن ماموریت، فضاپیما مدت زمان بیشتری در مدار ماند و با رکورد ۹۰۸ روز، طولانی‌ترین دوره حضور را به ثبت رساند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی ماموریت فضاپیمای ایکس-۳۷بی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار نجوم را با ما دنبال کنید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.