فروش بالای نوشیدنی بر پایه ماری جوانا؛‌ جایگزین بدون هنگ‌اور برای آبجو

نوشیدنی بر پایه ماری جوانا ابداع جدید فارغ‌ التحصیلان دانشگاه استنفورد است. این نوشیدنی یک جایگزین جدید بدون هنگ‌اور برای آبجو است.

جیک بولاک و لوک اندرسون که از بنیانگذاران Cann هستند، نوشیدنی خاصی را ابداع کرده‌اند که حاوی دو میلی‌گرم تتراهیدروکانابینول یا THC می‌شود. THC روانگردان اصلی در شاهدانه است. اندرسون و بولاک از این نوشیدنی به عنوان یک سوشال تانیک (social tonic) یا به عبارت دیگر آبجوی بدون‌خماری یاد می‌کنند.

Cann در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و اگر تا به حال نام این استارتاپ لس‌آنجلسی را نشنیده‌اید، حتما از فروش بیش از ۱۰ میلیون نوشیدنی این شرکت در هفت ایالت آمریکا و کانادا متعجب می‌شوید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


فروش بالای نوشیدنی بر پایه شاهدانه

به گفته شرکت BDSA که در زمینۀ تحقیقات در بازار فعالیت می‌کند، این نوشیدنی یکی از پرفروش‌ترین برندهای نوشیدنی بر پایه شاهدانه در آمریکا است. بولاک و اندرسون پیش‌بینی می‌کنند که در سال آینده چیزی حدود ۹ میلیون قوطی از این نوشیدنی را بفروشند. با قیمت ۲۴ دلار برای هر بسته ۶ عددی چیزی حدود ۳۶ میلیون دلار درآمد خواهند داشت. یکی از سخنگویان CNBC Make it می‌گوید این موضوع Cann را به سودآوری هنگفتی می‌رساند.

این پیش‌بینی‌ها بیشتر از جنبش sober curious نشأت می‌گیرد، چرا که نسل‌های جوان، اثری را که مصرف منظم الکل بر سلامتی دارد، در نظر می‌گیرند. طبق نظرسنجی که آگوست گالوپ انجام داد، تنها ۶۲ درصد از بزرگسالان زیر ۳۵ سال الکل مصرف می‌کنند و این میزان نسبت به دو دهه قبل ۱۰ درصد کمتر است. به نظر می‌رسد مناسبت‌های فرهنگی مثل ژانویه خشک یا اکتبر هوشیار هر سال محبوب‌تر می‌شوند.

بولاک، مدیر عامل این استارتاپ می‌گوید: «هرچه جوان‌تر باشید مشروب کمتری می‌نوشید. پس تعجب نمی‌کنم اگر ظرف ده سال THC Seltzer مثل آبجو، الکل و شراب سر زبان‌ها بیفتد.»

ساخت نوشیدنی بر پایه شاهدانه در گاراژ پالو آلتو

شاهدانه‌ خوراکی قانونی، معمولا ۱۰ میلی‌گرم THC دارند. معمولا به مصرف‌کنندگان بی‌تجربه توصیه می‌شود با مقدار کمتری شروع کنند. به گفتۀ اندرسون این یعنی Cann برای افرادی که می‌خواهند تجربۀ آبجوی معمولی را داشته باشند مناسب نیست.

فروش بالای نوشیدنی بر پایه ماری جوانا

فروش بالای نوشیدنی بر پایه ماری جوانا

اندرسون می‌گوید، این نوشیدنی مخصوص کسانی است که می‌خواهند یک نوشیدنی گازدار و باطراوت را بدون هنگ‌اور بنوشند. Cann به دلیل تمایل بنیانگذارانش برای کاهش مصرف الکل تأسیس شد. این زوج در سال ۲۰۱۴ به عنوان همکار در Bain & Co با هم آشنا شدند و در آن زمان هردو جوان‌های عجیب و غریبی بودند.

آنها مدتی بعد شرکت را برای تحصیل در رشته MBA ترک کردند؛ اندرسون در دانشگاه هاروارد پذیرفته شد و بولاک در دانشگاه استنفورد. بولاک می‌گوید در آن زمان مدام در مورد بالارفتن سن، بدتر شدن هنگ‌اور و بلایی که الکل سر بدن می‌آورد صحبت می‌کردیم.

بولاک که اهل کلرادو است شروع می‌کند به مقایسه عادت‌های نوشیدن الکل و مصرف ماری جوانا. او می‌گوید تأثیر مصرف یک آبجوی معمولی نسبت به خوراکی‌هایی مثل پفک بر روی بدن کمتر است؛ او اضافه می‌کند که مصرف معمولی ماری جوانا در موقعیت‌های اجتماعی معمولی برای افراد سخت‌تر است.

او در سال ۲۰۱۸ در گاراژ خانه خود در پالو آلتو، کالیفرنیا، چند نوشیدنی را با هم ترکیب کرد و از همکلاسی‌هایش خواست آن را تست کنند و نظرشان را بگویند. در همان سال شرکت Constellation Brands که آبجوهای Corona و Modelo را تولید می‌کرد، ۴ میلیارد دلار در شرکت کانادایی Canopy Growth سرمایه‌گذاری کرد.

اندرسون ایدۀ بولاک را به یاد آورد و با خود فکر کرد: «اگر آن ۴ میلیارد دلار به ما می‌رسید عالی نمی‌شد؟»

بنیانگذاران Cann پیش از اینکه به محصول نهایی برسند و ۳۰۰۰ قوطی نوشیدنی را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای MedMen در لس‌آنجلس پخش کنند، ماه‌ها زمان صرف آزمایش این نوشیدنی کردند. بولاک و اندرسون می‌گویند تنها ظرف چند هفته فروشگاه‌ها ۳۰۰۰۰ قوطی دیگر سفارش دادند.

این دو نفر تلاش کردند یک انباری بزرگتر اجاره کنند تا بتوانند تجهیزات بیشتری برای خط تولید نوشیدنی خود تهیه کنند. اندرسون می‌گوید اولین سری قوطی‌ها مزه‌ای شبیه کلر داشت، چون آب را به درستی فیلتر نکرده بودند.

اندرسون می‌گوید فروش در فروشگاه‌ها خودش یک چالش است. شعبه‌های MedMen که مانند اپل استورها هستند، به دسترسی تازه به ماری جوانا برای تازه‌واردان شهرت دارند. فروشگاه‌های دیگر به اندازۀ MedMen برای جذب مخاطبان ایده‌آل کمکی به Cann نمی‌کنند.

این دو نفر مسیر سختی را برای یادگیری طی کرده‌اند. وقتی برای گسترش به ۸۰ داروخانه در سرتاسر کالیفرنیا تمرکز بر لس‌آنجلس را متوقف کردند، خیلی سریع به فروش ماهانه ۲۰۰۰۰ دلار رسیدند که خیلی کمتر از ۸۰۰۰۰ دلار بود.

اندرسون می‌گوید که وحشتزده، چند روز از هفته و روزانه هشت ساعت را در فروشگاه‌های مختلف سپری می‌کردند تا بسیاری از این محصولات را مستقیم به مشتریان تصادفی بفروشند. او همچنین اضافه می‌کند: «مثل این بود که گوشت را در فروشگاه مواد غذایی وگان بفروشی. اما هیچ جای دیگری نبود که بتوانیم این نوشیدنی را بفروشیم پس این تنها انتخاب ما بود.»

استراتژی جدید برا رقابت نوشیدنی بر پایه ماری جوانا با صنعت الکل

اندرسون می‌گوید که در کمال تعجب این مدل بازاریابی چریکی جواب داد. استراتژی دهان‌ به دهان آوازۀ این محصول را به مشتریان مشهور رسید و آنها دربارۀ Cann در شبکه‌های اجتماعی پست گذاشتند. بنیانگذاران Cann این سبک تبلیغ را پذیرفتند، آنها رسما مصرف‌کنندگان الکل را ترغیب می‌کردند که «الکل را کنار بگذارند نه خوش‌گذرانی را.»

آنها امیدوارند بتوانند فروش نوشیدنی بر پایه ماری جوانا را فراتر از فروشگاه‌ها ببرند و در ۲۴ ایالتی که استفاده از ماری جوانا تفریحی را قانونی اعلام کرده‌اند رشد کنند.

مثلا سال گذشته در ایالت مینه‌سوتا قوانین جدیدی تصویب شد که فروش مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی THC با دوز پایین را در فروشگاه‌های مشروب‌فروشی مجاز می‌دانست؛ البته به این شرط که THC را از گیاه شاهدانه بگیرند نه ماری‌جوانا. اگر چنین قانونی در ایالت‌های بیشتری تصویب شود Cann می‌تواند تولید و پخش خود را گسترش دهد.

بولاک می‌گوید: «ما واقعا فکر می‌کنیم اگر این اتفاق بیفتد بتوانیم ظرف ۵ سال نصف آبجو رشد کنیم.»

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران هم با این رشد موافق هستند. شرکت Cann تا کنون توانسته از شرکت Imaginary Ventures که از Skims و Glossier حمایت می‌کند ۳۲ میلیون دلار بگیرد. از دیگر سرمایه‌گذاران مشهور می‌توان به گوئینت پالترو (Gwyneth Paltrow)، بارون دیویس (Baron Davis) و رُزاریو داوسون (Rosario Dawson) اشاره کرد.

اما رقابت با صنعت آبجو که یک تجارت بزرگ با سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد در ایالات متحده است خیلی دور به نظر می‌رسد. حتی سلتزر که در مقایسه با نوشیدنی‌های مخدر بهترین طعم را دارد سالانه ۹ میلیارد دلار درآمد دارد. برند پرفروش High Noon در سال گذشته ۱۶ میلیون جعبه یا حدود ۶۴ میلیون قوطی نوشیدنی فروخته است.

بولاک در پاسخ به این چالش می‌گوید برخی دوستان جوانش فکر می‌کنند در ۲۰ سال آینده ممکن است نگاه مردم به الکل شبیه به نگاه امروز ما به سیگار باشد. چنین تغییری می‌تواند راه را برای نوشیدنی‌های مبتنی بر شهدانه باز کند. او می‌گوید: «این می‌تواند یک تغییر بزرگ باشد.»

به نظر شما عرضه این نوشیدنی می‌تواند تحولی در این صنعت باشد و با آبجوهای کنونی رقابت کند؟ نظرات خود را در بخش نظرات تکراتو به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

منبع: cnbc

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.