فروشگاه گوگل‌پلی اپلیکیشن «دیوار» را حذف کرد (بروزرسانی: حذف دیجی‌کالا و تپسی نیز تایید شد)

حذف برنامه‌های کاربردی ایرانی در فروشگاه «گوگل‌پلی» (Google Play) به یک امر عادی تبدیل شده است و این‌بار نوبت اپلیکیشن «دیوار» بود که از این فروشگاه معتبر حذف شود. بنابر اعلام گردانندگان «دیوار»، این حذف به علت تحریم‌ها صورت گرفته است.

بر اساس گفته روابط عمومی «دیوار»، این اپلیکیشن پرکاربرد ایرانی از شب سه‌شنبه ۲۳ خرداد و به علت تحریم‌ها از فروشگاه «گوگل‌پلی» حذف شده است. «گوگل» در راستای حذف اپلیکیشن «دیوار»، ایمیلی به گردانندگان این برنامه ارسال کرده است. در آن ایمیل اعلام شده اقدام «گوگل» با استناد به ماده ۱۶.۵ «توافق‌نامه توسعه‌دهندگان» صورت گرفته که به مسئله تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت آمریکا اشاره دارد.

این شرکت در ادامه اطلاعیه خود تاکید کرد تلاش خود را می‌کند تا با استفاده از ابزارهای قانونی، مشکل موجود را حل نماید تا اپلیکیشن «دیوار» مجدد به فروشگاه «گوگل‌پلی» بازگردد. به باور آن‌ها، حذف اپلیکیشن «دیوار» از فروشگاه مذکور باعث انتشار بدافزارها یا سوءاستفاده از نام و برند این برنامه و تضییع حقوق کاربران می‌شود. بنابراین، گردانندگان «دیوار» از کاربران ایرانی خواسته‌اند تا زمان حل این مشکل، اپلیکیشن را از صفحه دانلود دیوار برای اطلاع از روش‌های نصب و به‌روز‌رسانی آن استفاده کنند.

حذف دیوار از گوگل‌پلی

حذف اپلیکیشن «دیوار» از «گوگل‌پلی»؛ ضربه بزرگ تحریم‌ها به کسب و کارهای اینترنتی

تحریم‌ها در سال‌های اخیر ضرر و زیان جبران‌ناپذیری را به کسب و کار اینترنتی ایرانی‌ها وارد کرده است. گفتنی است در تابستان ۱۴۰۰، اپلیکیشن‌هایی نظیر «فیلیمو»، «آپارات»، «بلد» و «طاقچه» در فروشگاه «گوگل‌پلی» حذف شدند. کاربران همچنین گزارش می‌دهند دریافت اپلیکیشن «علی بابا» در فروشگاه «گوگل‌پلی» با اختلال‌هایی نیز همراه بوده است. در تابستان ۱۴۰۱، اپلیکیشن‌های «شیپور» و «آلونک» از فروشگاه مزبور حذف شدند. پس از حذف برنامه «شیپور» از «گوگل‌پلی»، گردانندگان «دیوار» به نشانه حمایت از «شیپور»، تصمیم گرفتند مدتی برنامه خود را از «گوگل‌پلی» حذف کنند. اقدامی که پس از یک روز و به درخواست «شیپور»، بازگردانده شد.

از ابتدای مهر سال ۱۴۰۱، فروشگاه «گوگل‌پلی» در ایران مسدود شده است و به نظر می‌رسد مسئولان دولتی تمایلی به رفع محدودیت این اپلیکیشن ندارند. با وجود موافقت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرامون رفع برخی از برنامه‌های کاربردی، هنوز اقدام گسترده‌ای مبنی بر انجام این عمل صورت نگرفته است. این محدودیت‌های گسترده باعث می‌شود کاربران از روش‌های غیرمستقیم برای نصب برنامه‌های کاربردی استفاده کنند که تاثیر مخربی روی امنیت دستگاه‌ها و حریم خصوصی آن‌ها می‌گذارد.

بروزرسانی: اپلیکیشن‌های «دیجی‌کالا» و «تپسی» نیز حذف شدند

گردانندگان اپلیکیشن‌های معروف ایرانی «دیجی‌کالا» و «تپسی» ساعاتی پیش از حذف برنامه‌های کاربردی خود از فروشگاه «گوگل‌پلی» خبر دادند. مشخص نیست موج حذف اپلیکیشن‌های ایرانی در «گوگل‌پلی» تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.