فرود فضاپیما اسپیس ایکس روی ماه در سال ۲۰۲۳

پس از فرود موفقیت‌آمیز فضاپیمای Orion در اقیانوس آرام، مدیر ناسا و سناتور سابق آمریکا، آقای بیل نلسون در خلال یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ناسا قصد دارد تا پایان سال ۲۰۳۰ به مریخ برود و علاوه‌بر‌آن فرود فضاپیما اسپیس ایکس روی ماه در سال ۲۰۲۳ نیز صورت خواهد پذیرفت. او در این کنفرانس جزئیات مربوط به کاوشگر ماه استارشیپ اسپیس ایکس را نیز به اشتراک گذاشت. این رویداد نیز با حضور چندین مقام آژانس بین‌المللی فضایی ناسا از جمله مایکل سارافین، مدیر ماموریت آرتمیس ۱ ناسا برگزار شد که در آن آخرین نظرات خود را در مورد عملکرد فضاپیمای اوریون در هنگام ورود به زمین با (آن‌هم با سرعتی سرسام‌آور) به اشتراک گذاشت.

جزئیات ماموریت فرود فضاپیما اسپیس ایکس روی ماه

فضاپیمای Orion در طول سفر خود به ماه و بازگشت، بهتر از آنچه مهندسان ناسا در ابتدا انتظار داشتند، عمل کرد. تولید انرژی فضاپیما که از طریق پنل‌های خورشیدی انجام می‌شود، بیش از حد انتظار انرژی تولید می‌کند و بهره‌وری فوق‌العاده‌ای داشت. به‌عنوان بخشی از عملیات‌های این ماموریت، ناسا اهداف آزمایشی بیشتری را برای رساندن فضاپیما به حد و حدود خود انجام داد تا بتواند اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد آن برای ماموریت‌های آینده اضافه کند. ماموریت بعدی آرتمیس شامل انتقال خدمه هم خواهد بود و ناسا هم از داده‌های این ماموریت برای ماموریت بعدی استفاده می‌کند، بلکه تغییراتی در فضاپیما نیز ایجاد شود.

این تغییراتی که از آن حرف می‌زنیم شامل کنترل‌کننده‌های دستی، سیستم پشتیبانی از زندگی و نمایشگرها می‌شود (که همگی خدمه را قادر می‌سازند تا فضاپیما را نظارت و کنترل کنند). با این حال، فضاپیمای بعدی از چندین مورد از قطعات فضاپیمایی که امروز فرود آمد دوباره استفاده خواهد کرد. از جمله این موارد می‌توان به آنتن‌ها، واحدهای کنترل و گیرنده‌های GPS اشاره کرد.

فرود فضاپیما اسپیس ایکس روی ماه در سال 2023

پس از فرود موفقیت‌آمیز امروز، بیل نلسون، مدیر ناسا فاش کرد که آژانس او مأموریت های مریخ را تا پایان سال ۲۰۳۰ برنامه ریزی می‌کند.

حقیقتش را بخواهید هدف از رفتن به مریخ اولین بار توسط اوباما به سازمان ما اعلام شد. و در آن زمان تصور می شد که حدوداً در سال ۲۰۳۳ به این مورد خواهیم رسید. اما این بحث برای حداقل ۱۲ سال پیش بود. و اکنون، یک هدف واقعی‌تر و سریع‌تر از آن‌چیزی که تصورش را می‌کردیم پیش رفته و تا پایان دهه ۲۰۳۰ محقق خواهد شد. بسیاری از این‌ها به فناوری‌های جدید، توانایی حفظ انسان برای مدت طولانی در تمام طول مسیر بستگی دارد. بخشی از آن این است که چقدر سریع می‌توانیم با خدمه به مریخ برسیم. و بنابراین، ما در نهایت با دفتر مدیریت و بودجه در مورد تحقیقات پیشرانه حرارتی هسته‌ای و نیروی محرکه الکتریکی هسته‌ای آشنا شدیم. من فکر می‌کنم که کنگره از آن حمایت خواهد کرد. فناوری‌های جدید که ما را سریع‌تر به آنجا سوق می‌دهد و به همین دلیل است که ما هدفی را در پایان دهه ۲۰۳۰ برای رفتن به مریخ تعیین کردیم.

مدیر ماموریت آرتمیس ۱ ناسا، مایکل سارافین، نیز عملکرد نهایی سفینه فضایی را در جریان ورود مجدد و فرود امروز به اشتراک گذاشت. او توضیح داد که:

از نظر موارد غیرمنتظره در حین ورود مجدد، من هیچ مشکلی را در رابطه با جداسازی ماژول خدمه و خدمات، جهت‌گیری مجدد فضاپیما به وضعیت رابط ورودی، برای گرفتن عکس آیرودینامیکی، کل نمایه پرش نمی‌بینم. در این پروسه ما دو خاموشی طولانی‌مدت داشتیم، هر کدام شش دقیقه طول می‌کشیدند. پس از اینکه کپسول را به ساحل برگردانیم، باید به ضبط‌کننده‌های داده‌های ماموریت نگاه کنیم تا ببینیم آیا چیزی مرتبط با آن وجود دارد یا خیر. اما در اوایل، فضاپیما به خوبی از مسیر پرش مجدد عبور کرد. همانطور که هاوارد قبلاً اشاره کرد، سیستم هدایت ورود نسبت به محل فرود مورد نظر دقیقاً مشخص بود.

ناسا اکنون داده های Orion را طی چند ماه آینده ارزیابی خواهد کرد تا به نتایج نهایی در مورد عملکرد آن برسد. هدف آن انتخاب خدمه Artemis II در اوایل سال آینده است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.