فاینال فانتزی ۱۶؛ آیکان ها و موجودات افسانه‌ای که از آنها الهام گرفته شده‌اند

آیکان های بازی فاینال فانتزی ۱۶ آتش قوه تخیل شما را شعله‌ور می‌کنند. آنها نه‌تنها به زیبایی هرچه‌تمام‌تر طراحی شده‌اند و هر یک کات‌سین‌های مختص به خود را دارند که تا مدت‌زمان قابل‌توجهی در جایگاه سکانس‌های موردعلاقهٔ هواداران باقی خواهند ماند بلکه از منابع مختلف افسانه‌ای نیز الهام پذیرفته‌اند. با اینکه ما نمی‌توانیم صددرصد مطمئن باشیم آیکان ها از چه موجودات و خدایانی برگرفته شده‌اند در این مقاله سعی می‌کنیم به آنچه که به نظرمان منبع الهام‌پذیری آنها بوده است بپردازیم.

تایتان – گولِم

تایتان - گولِم

آیکان تایتان نماینده عنصر خاک یا زمین است پس جای تعجب ندارد که بدن او از سنگ ساخته شده و می‌تواند کوه‌ها را حرکت دهد. شباهت خیلی واضحی بین تایتان و گولم کلاسیک در افسانه شناسی وجود دارد. گولم ها کاملاً از سنگ ساخته شده‌اند و توسط جادو یا عامل ماورای طبیعی دیگری جان می‌گیرند. با اینکه گولم ها معمولاً بسیار کوچک‌تر از تایتان عظیم‌الجثه فاینال فانتزی ۱۶ هستند چندان دورازذهن نیست که سازندگان از این موجود افسانه‌ای برای خلق تایتان الهام پذیرفته باشند.

شیوا – ایزدبانوی برف‌ویخ کیونه

شیوا – ایزدبانوی برف‌ویخ کیونه

چه کسی می‌تواند شیوای دوست‌داشتنی را فراموش کند؟ او عنصر یخ است از همین رو ظاهر و حملاتش نمایانگر یخ و برف هستند. با اینکه شیوا شکل و شمایل یک ایزدبانوی اسکاندیناویایی و اسم یک خدای هندی، او بیشتر شبیه ایزدبانوی یونانی کیونه است. کیونه بر زمستان، برف‌ویخ فرمانروایی می‌کند. نام کیونه در یونانی به معنای برف است.

رامو – خدای آسمان و آذرخش زئوس

رامو – خدای آسمان و آذرخش زئوس

با اینکه رامو ظاهری شبیه یک کراس اور بین بابانوئل و پوزئیدون دارد او نمایندهٔ آذرخش است و به‌عنوان ارباب آذرخش منطقی است که تصور کنیم او با الهام‌گرفتن از خدای یونانی زئوس خلق شده است.

ققنوس – موجود افسانه‌ای ققنوس

ققنوس – موجود افسانه‌ای ققنوس

آیکان ققنوس در فاینال فانتزی ۱۶ نمایندهٔ آتش است و هیچ گزینهٔ بهتری به جز پرندهٔ افسانه‌ای ققنوس برای نشان‌دادن این عنصر وجود ندارد. واقعاً حیرت‌آور است که تقریباً تمامی اقتباس‌ها از این پرندهٔ زیبا مسحورکننده و باشکوه است. ققنوس سمبل خیلی چیزهاست اما بیشتر از همه به عناصر معنوی اختصاص دارد. معنای سمبل او نشان‌دهندهٔ تولد دوباره است چراکه این پرنده در آتش خود سوخته و دوباره و چندباره از خاکستر خود برمی‌خیزد. جالب است که ققنوس به سمبلی جاودانه تبدیل شده که مخاطبان هرگز از آن خسته نمی شوند.

اودین – خدای جنگ و مرگ اودین

اودین – خدای جنگ و مرگ اودین

اودین نامش را از خدای اسکاندیناوی جنگ و مرگ در کنار دیگر عناصر وام‌گرفته است. اودین در این بازی نمایندهٔ تاریکی است که لایهٔ دیگری را به مضمون شخصیت او و ارتباطش با این خدا اضافه می‌کند. اتفاقی نیست که اودین در بازی سوار بر یک اسب سیاه است. اودین افسانه‌های اسکاندیناوی رهبری گروهی از سواران شبح مانند را برعهده داشت که در آسمان شب حرکت می‌کردند. آنها قاصدان مرگ و فاجعه بودند.

گارودا – موجود افسانه‌ای هارپی

گارودا – موجود افسانه‌ای هارپی

در اسطوره‌های یونانی آمده است که هارپی‌ها «ارواح باد» و «وزش‌های طوفان» هستند. پس جای تعجب ندارد که گارودا نماینده باد است و ظاهرش یادآور هارپی. سازندگان بی شک از این موجود افسانه‌ای برای طراحی گارودا الهام گرفته‌اند. هارپی‌ها معمولاً به‌صورت موجوداتی شرور به تصویر کشیده می‌شوند. در بعضی افسانه‌ها هارپی، بال‌ها و چنگال‌های یک پرنده اما تنه و بدن یک انسان را دارد و در افسانه‌های دیگر هارپی‌ها به داشتن تنهٔ یک انسان با بال، منقار و چنگال پرنده توصیف شده‌اند. هر مورد صحیح‌تر باشد ما به‌وضوح می‌توانیم ببینیم که طراحی گارودا از کجا نشئت‌گرفته است.

عفریت – شیطان افسانه‌ای آتش سورت

عفریت – شیطان افسانه‌ای آتش سورت

واقعاً جای تعجب دارد که سازندگان بازی آیکان شیطان و دشمن مانندی چون عفریت را برای کلایو، پروتاگونیست بازی برگزیده‌اند. عفریت در هر سناریوی دیگر شبیه یک شخصیت شرور است تا جایی که ما گاهی اوقات موقع نبرد با دیگر آیکان ها فراموش می‌کنیم که او شخصیت شرور داستان نیست بلکه پروتاگونیست آن است. بااین‌حال به نظر می‌رسد عفریت مستقیماً از خدای و شیطان آتش سورت، خدای دیگری از افسانه‌های اسکاندیناوی، الهام گرفته باشد. عفریت یک آیکان شیطان مانند است که بدنش از آتش تشکیل شده است. او یکی دیگر از نمایندگان عنصر آتش در بازی به‌حساب می‌آید. سورت به‌صورت شیطانی توصیف شده که بدنش از آتش ساخته شده یا احاطه شده در شعله‌های آتش است. سورت قاصد نابودی است و موجودی شرور به‌حساب می‌آید اما عفریت باشخصیت‌های شرور می‌جنگد. این تنها تفاوت بزرگ بین این دو است.

باهاموت – موجود افسانه‌ای اژدها

باهاموت – موجود افسانه‌ای اژدها

جهان فانتزی بدون اژدها چه معنایی دارد؟ باهاموت یک اژدهاست و او همچنین نمایندهٔ روشنایی و نور است. باهاموت تنها اژدهای داستان نیست اما او پادشاه اژدهایان است. نام «باهاموت» به‌خودی‌خود دائماً با موجودات جادویی و افسانه‌ای باقدرت زیاد گره‌خورده است. با اینکه باهاموت مستقیماً از اژدهایان افسانه‌ای الهام گرفته است در او تفاوت‌های قابل‌توجهی نیز دیده می‌شود. یک، او آیکان دیون لساژ، یک شاهزاده است. دو، جادوی او در عوض آتش حاوی نور می‌شود.

منبع: TheGamer

بیشتر بخوانید: همه‌ی آنچه باید از فاینال فانتزی ۱۶ بدانید

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی


کنسول بازی سونی مدل Playstation 5 ظرفیت 825 گیگابایت
مجموعه کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 Digital Edition ظرفیت 825 گیگابایت به همراه دسته اضافه

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.