فایرفاکس ۱۰۸ منتشر شد؛ رفع مشکلات امنیتی و پشتیبانی از حالت صرفه‌جویی ویندوز ۱۱

موزیلا به‌تازگی نسخه‌ ۱۰۸ مرورگر فایرفاکس را منتشر کرد. این نسخه عمدتاً یک آپدیت امنیتی است که چند ویژگی بهبودیافته جزئی ارائه می‌دهد. علاوه‌براین، فایرفاکس اکنون می‌تواند از طریق پشتیبانی Web MIDI API با ابزارهای موسیقی تعامل داشته باشد.

موزیلا همواره به دنبال جریان‌های درآمدزایی جدید است‌. درهمین راستا، توسعه‌ فایرفاکس و تبدیل‌کردن این مرورگر به جایگزین قدرتمند گوگل کروم و موتور کرومیوم جز اهداف اصلی آن است.

قابلیت‌های فایرفاکس ۱۰۸

فایرفاکس ۱۰۸.۰ چند ویژگی جدید را ارائه می‌دهد. با این به‌روزرسانی صفحات وب به‌طور پیش‌فرض می‌توانند رفتار کدهای جاوا اسکریپت وارد شده را کنترل کنند. همچنین، این نسخه از حالت کارآمد ویندوز ۱۱ پشتیبانی می‌کند. این قابلیت منجر به کاهش مصرف انرژی فرآیندهای مرتبط با برگه‌های پس‌زمینه می‌شود که احتمالاً برای لپ‌تاپ‌ها ویژگی بسیار مفیدی خواهد بود.

علاوه‌براین، یک میانبر صفحه‌کلید جدید (Shift+Esc) برای راه‌اندازی ویژگی Process Manager مرورگر وجود دارد. این ویژگی درواقع راهکاری برای شناسایی سریع فرآیندهایی است که از منابع سیستمی زیادی استفاده می‌کنند. زمان‌بندی بارگذاری نیز در این به‌روزرسانی بهبود یافته است. این مورد احتمالا در ارتقاء عملکرد کلی مرورگر تأثیر خواهد داشت و به کسب امتیاز بهتر در معیار گرافیکی MotionMark نیز کمک خواهد کرد.

فایر‌فاکس 108

از طرفی دیگر، فایر‌فاکس ۱۰۸ شامل برخی تغییرات و پیشرفت‌های دیگر نیز می‌شود که چند مورد از آنها عبارتند از پشتیبانی از WebMIDI API، یک مکانیسم آزمایشی جدید برای کنترل دسترسی به قابلیت‌های خطرناک.

علاوه‌براین به‌عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های این نسخه به بهبود فرم‌های PDF اشاره کرد که باعث می‌شود چاپ و ذخیره‌کردن فرم‌های PDF از کاراکترهای غیرانگلیسی پشتیبانی کند. همچنین، موزیلا در این نسخه مشکل نوار ابزار Bookmarks را نیز رفع کرده تا اکنون در برگه‌های جدید خالی هم به‌درستی کار کند.

فایرفاکس ۱۰۸ همچنین از اصلاح رنگ در تصاویر برچسب‌گذاری‌شده با نمایه‌ی ICCv4 و کاراکترهای غیر انگلیسی هنگام ذخیره و چاپ فرم‌های PDF نیز پشتیبانی می‌کند. به طور کلی، هشت نقص امنیتی سطح متوسط تا بالا نیز در این آپدیت رفع شده‌ است.

پس‌از انتشار فایرفاکس ۱۰۸، موزیلا مجبور شد در لحظه آخر برای رفع یک مشکل کوچک، به‌روزرسانی دیگری با شماره نسخه‌ ۱۰۸.۰.۱ منتشر کند. این مشکل باعث می‌شد موتور جستجوی پیش‌فرض کاربران هنگام ارتقا به نسخه‌ی ۱۰۸، بازنشانی شود.

به‌روزرسانی فایرفاکس

طبق معمول جدیدترین نسخه‌ فایرفاکس برای ویندوز، لینوکس و macOS دردسترس کاربران قرار گرفته‌است. همانطور که می‌دانید، فایرفاکس معمولاً به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شود. با‌این‌حال، می‌توانید با رفتن به منوی اصلی برنامه و انتخاب گزینه About Firefox از برگه Help، آپدیت جدید را به‌طور دستی نصب کنید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.