فاصله رویای زنجان هوشمند تا واقعیت

از چند سال قبل گام‌هایی در رابطه با هوشمندسازی شهر زنجان برداشته شده است، که برخی از آنها به نتیجه رسیده و گاها برخی از آنها با شکست مواجه شده و ابتر مانده است، در واقع می توان گفت امروز زنجان به لحاظ برنامه‌های روی کاغذ، هوشمند است اما در عمل اتفاق مهمی در این خصوص رخ نداده است.

با گسترش شهرنشینی و روند رو به رشد جمعیت شهری، شهرها با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند که حل آنها با روش‌های سنتی، چندان امکان پذیر نیست. در این مرحله تکنولوژی، فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا به کمک شهرها می‌آیند تا روند زندگی را برای ساکنان شهر تسهیل و بدون چالش همراه کنند.

در واقع شهر هوشمند، شهری است که در آن مردم برای زندگی شهری از تلفن‌های هوشمند، اتومبیل‌ها و خانه‌های هوشمند استفاده می‌کنند و مدیران شهری برای تصمیم‌گیری بهتر در مورد شهر از فناوری اطلاعات و تکنولوژی روز کمک می‌گیرند.بالا بردن سرعت کارها و صرفه‌جویی در زمان، کاهش هزینه‌ها از طریق کم کردن نیروی کار و سپردن کارها به ماشین و هوش مصنوعی و حفظ محیط زیست با استفاده صحیح از منابع انرژی از مزایای شهر هوشمند است.

البته اصطلاح «شهر هوشمند» کمی مبهم است؛ یعنی برخی افراد از آن به عنوان شهری یاد می کنند که از ارتباطات و فناوری اطلاعات بهره می برد تا خدمات عمومی را در اختیار شهروندان بگذارد و بعضی افراد بر این باورند که شهرهای هوشمند، فناوری اطلاعات و هر آنچه مربوط به آن می شود را مورد استفاده قرار می دهند تا هوشمندترین و کارآمدترین منابع را مورد استفاده قرار دهند و در نتیجه بتوانند هزینه استفاده از انرژی را به حداقل برسانند و نحوه ارائه خدمات را بهبود بخشند.

زنجان تا رسیدن به شهر هوشمند باید تلاش زیادی کند و فعلا این ملاک‌ها در شهر پیاده نشده هرچند از سالها قبل گام‌هایی در این رابطه برداشته شده که برخی از آنها به نتیجه رسیده و برخی با شکست مواجه شده و ابتر مانده است.هر طور حساب کنیم، زنجان تا رسیدن به چنین شرایطی باید تلاش زیادی کند و فعلا این ملاک‌ها در شهر پیاده نشده است، هرچند از سالها قبل گام‌هایی در رابطه با هوشمند شدن شهر برداشته شده که برخی از آنها به نتیجه رسیده و برخی از آنها با شکست مواجه شده و ابتر مانده است.

مسئولان شهری فعلی اما در تلاشند که ضریب هوشمندسازی در شهر زنجان افزایش یابد و همه خدمات به این صورت ارائه شود.

کیف پول الکترونیک در زنجان عملیاتی می‌شود

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر زنجان درباره برنامه شهرداری زنجان با هدف ساختن شهر هوشمند بیان کرد: زنجان با هوشمند شدن فاصله زیادی دارد و هنوز بسیاری از خدماتی که باید سال‌ها پیش هوشمندسازی می‌شد، هوشمند نشده است.

سعید نجفی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های شهرداری در این بخش هوشمندسازی خدمات در حوزه حمل و نقل است، گفت: قطعا اگر این حوزه هوشمند شود؛ به منزله این است که ۵۰ درصد از امور هوشمندسازی شده است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پرداخت‌های حمل و نقل شهری به صورت استفاده از کارت بانکی است، افزود: ما به این قانع نیستیم و با همکاری سازمان “‌فاوا “‌ به دنبال طراحی کیف پول الکترونیک هستیم.

نجفی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با ۲ شرکت مشهدی و یزدی برای استفاده از تجارب آنها در حوزه حمل و نقل الکترونیک بیان کرد: در این راستا کیف پول شهروندی برای شهر استفاده خواهد شد. نجفی گفت: مهم‌ترین هدف کیف پول شهروندی ایجاد اطمینان خاطر برای مالکین و سرعت بخشیدن به فرآیندهای مالی خرد است.

وی تصریح کرد: با کاربردی شدن این موضوع پرداخت‌های خرد بدون نیاز به اتصال به شبکه و بدون نیاز به واردکردن رمز کارت با سرعت بالا صورت می‌گیرد، به این ترتیب می‌توان از این کیف پول همانند پول نقد در مراکز مختلف استفاده کرد.

نجفی همچنین به امنیت بالای استفاده از کیف پول شهروندی هم اشاره کرد و یادآور شد: استفاده از این روش برای پرداخت اجاره و سایر هزینه‌های شهری از جمله شهربازی موجب تسریع در امور خواهد شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر زنجان درباره هوشمندسازی تقاطع‌های شهر زنجان نیز این طور توضیح داد: استفاده از سامانه های هوشمند، افزایش و سهولت در تردد و ارتقا بهره وری امکانات و زیرساخت موجود، ارتقای ایمنی، امنیت، روانسازی ترافیک، بهبود عملکرد و اصلاح روش ها را به دنبال دارد.

وی از فعالیت مرکز کنترل ترافیک با استفاده از دوربین‌های هوشمند خبر داد و گفت: مرکز کنترل ترافیک یا همان «TMC» در واقع پایگاه مرکزی اطلاعات و فرمان‌هاست که با استفاده از سخت‌افزارها و نرم افزارهای متعدد و اپراتورهای تعبیه شده نسبت به جمع‌آوری، پردازش و ارسال اطلاعات مربوط به ترافیک و همه مسائل شهری اقدام می‌کند.

نجفی اظهار داشت: از جمله وظایف این مرکز می‌توان به مانیتورینگ و جمع‌آوری آمار و اطلاعات ترافیکی و وضعیت عبور و مرور خودروها و وضعیت خود معابر، تصادفات، بحران‌های ترافیکی اشاره کرد.

زیست بوم الکترونیک شهر زنجان طراحی شد

شهردار زنجان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برای هوشمندسازی شهری نقشه زیست بوم پرداخت شهروندی طراحی شده است. علیرضا فیروزفر افزود: در این زیست بوم، پروژه‌ها بر اساس چهار شاخص کاهش هزینه‌ها، افزایش رضایت شهروندان، افزایش سطح کیفی خدمات و درآمدهای پایدار شهری تدوین و طراحی شده است.

وی هدف از اجرای این پروژه را کاهش وابستگی به پول نقد در پرداخت‌های شهروندی عنوان و خاطرنشان کرد: این پروژه با هدف حذف ابزارهای سنتی در پرداخت‌های شهری و توسعه متوازن، کاربردپذیری تمام پرداخت‌های شهروندی در ۱۵ شهر کشور از جمله زنجان انجام می‌شود.

فیروزفر با بیان اینکه این پروژه یکی از ارکان اصلی در راه‌اندازی شهر هوشمند است، اظهار داشت: این اقدام می‌تواند شهرداری زنجان را در راستای هوشمندسازی و الکترونیکی کردن خدمات مدیریت شهری یاری کند.

وی تصریح کرد: نقشه راه زیست‌بوم پرداخت هوشمند شهروندی و زنجیره تأمین مالی شهرداری کشور با همکاری بانک شهر آغاز به کار کرده است. برای هوشمند شدن شهر ابتدا باید دسترسی به اینترنت برای شهروندان سهل باشد؛ چرا که امروزه بیشتر امور از این طریق انجام می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از ایجاد زیرساخت‌های مربوط به شهر هوشمند در زنجان خبر داد و گفت: برای هوشمند شدن شهر ابتدا باید دسترسی به اینترنت برای شهروندان سهل باشد؛ چرا که امروزه بیشتر امور از این طریق انجام می شود.

مجید ناصحی مقدم از اجرای طرح اینترنت پرسرعت در زنجان خبر داد و افزود: این پروژه جزو اهداف اپراتورها نیز هست تا همه شهروندان بتوانند از اینترنت پرسرعت بهرمند شوند. وی تصریح کرد: زنجان جزو نخستین شهرهایی است که در این خصوص اقدام کرده است که با این اقدام، زیرساخت مطمئن و با سرعت مناسب برای شهر الکترونیک خواهیم داشت.

ناصحی مقدم با بیان اینکه هر خدمتی که در دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی در شهر ارائه شود نیاز به زیرساخت مطمئن دارد که در یک بستر امن و پرسرعت اجرا شود، گفت: این اقدام کار زیرساختی به شمار می رود و یک ظرفیت سازی و کار زیرساختی است، البته ما اصرار داریم این پروژه یک ساله به پایان برسد.

آنچه تاکنون درباره هوشمندسازی شهر زنجان رخ داده، یک سری برنامه‌های روی کاغذی بوده که بسیاری از آنها پس از مدتی به دست فراموشی سپرده شده و عملیاتی نشده است.

در حالی که اجرای این برنامه‌ها و ارائه راهکارها و قوانین هوشمند برای شهر زنجان مزایای زیادی برای شهروندان فراهم می‌کند که نه‌ تنها باعث بهبود کیفیت زندگی آنان می‌شود بلکه برای تضمین پایداری و بهترین استفاده ممکن از منابع موجود نیز موثر است.

نوشته فاصله رویای زنجان هوشمند تا واقعیت اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.