غوغای قرمزها در بازار هوش مصنوعی؛ مایکروسافت: تراشه جدید AMD را جایگزین انویدیا می‌کنیم

2022 6 dr lisa su amd ceo suit blue background logo 638bb7c1e60c0026b8254a9f

متا، OpenAI و مایکروسافت اعلام کردند که از جدیدترین تراشه‌ی هوش مصنوعی AMD به نام Instinct MI300X استفاده خواهند کرد. این اتفاقی بزرگ برای AMD است و نشان می‌دهد شرکت‌های فناوری به دنبال جایگزین کردن پردازنده‌های گرافیکی گران قیمت انویدیا هستند.

به نوشته‌ی CNBC، اگر جدیدترین پردازنده‌ی AMD به اندازه‌ی کافی برای شرکت‌های فناوری و ارائه‌دهندگان خدمات ابری به‌منظور ساخت و ارائه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی مناسب باشد، می‌تواند هزینه‌های توسعه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی را کاهش دهد و فشاری فزاینده بر فروش تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا وارد کند.

AMD می‌گوید MI300X مبتنی بر معماری جدیدی است که منجر به افزایش چشمگیر عملکرد پردازشی می‌شود. بارزترین ویژگی آن این است که ۱۹۲ گیگابایت حافظه از نوع پیشرفته و با کارایی بالا موسوم به HBM3 دارد که داده‌ها را سریع‌تر انتقال می‌دهد و می‌تواند با مدل‌های هوش مصنوعی بزرگ‌تر هماهنگ شود.

AMD می‌گوید که مجموعه‌ی نرم افزاری خود به نام ROCm را برای رقابت با نرم‌افزار CUDA انویدیا بهبود داده است و به یک نقص کلیدی اشاره کرد که یکی از دلایل اصلی که یکی از دلایل اصلی ترجیح ای‌ام‌‌دی به انویدیا است.

تیم قرمز قیمت‌گذاری MI300X را فاش نکرد، اما درحال حاضر قیمت‌گذاری انویدیا برای تراشه‌هایش حدود ۴۰ هزار دلار است و قیمت پردازنده AMD باید کمتر از قیمت کارت گرافیک انویدیا باشد تا مشتریان را به خرید آن ترغیب کند.

AMD می‌گوید که برخی از شرکت‌ها از همین حالا برای استفاده از این تراشه ثبت نام کرده‌اند. براساس گزارشات اخیر شرکت‌های متا و مایکروسافت دو خریدار بزرگ تراشه‌ی H100 در سال ۲۰۲۳ بودند.

متا گفت که از GPU-های MI300X برای پردازش‌های هوش مصنوعی مانند پردازش استیکرهای هوش مصنوعی، ویرایش تصویر و توسعه‌ی دستیار هوش مصنوعی خود استفاده خواهد کرد.

کوین اسکات، قائم مقام مایکروسافت، گفت که این شرکت از تراشه‌های MI300X برای سرویس ابری آژور استفاده خواهد کرد.

با این حال AMD هنوز فروش گسترده‌ای را برای این تراشه پیش‌بینی نمی‌کند و تنها حدود ۲ میلیارد دلار درآمد کلی از بخش GPU-های مخصوص دیتاسنتر در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده است. انویدیا تنها در سه‌ماهه‌ی اخیر بیش از ۱۴ میلیارد دلار فروش محصولات دیتاسنتر را گزارش کرده است.

با این حال، AMD می‌گوید کل بازار پردازنده‌های هوش مصنوعی طی چهار سال آینده می‌تواند به ۴۰۰ میلیارد دلار برسد. این دو برابر بیشتر از پیش‌بینی قبلی ای‌ام‌دی است.

این موضوع نشان می‌دهد که انتظارات تا چه حد بالا رفته و تراشه‌های هوش مصنوعی رده بالا تا چه حد مورد توجه قرار گرفته‌اند و چرا تیم قرمز در حال حاضر توجه سرمایه‌گذاران را روی خط تولید خود متمرکز کرده است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.