علت و درمان نوع رایج فشار خون بالا کشف شد

به گزارش سیناپرس همدان، محققان دریافته‌اند که علت یک نوع رایج فشار خون بالا از یک ندول خوش‌خیم کوچک سرچشمه می‌گیرد که از هر بیست نفر یک نفر مبتلا به فشار خون بالا وجود دارد. ندول، هورمونی به نام آلدوسترون تولید می کند که میزان نمک موجود در بدن را کنترل می کند. کشف جدید، یک نوع ژن در برخی از این گره ها است که منجر به تولید بیش از حد وسیع اما متناوب این هورمون می شود.

محققان در مقاله Nature Genetics توضیح می‌دهند که ژنی که به تازگی کشف شده مشکلات متعددی ایجاد می‌کند که تشخیص برخی از بیماران مبتلا به فشار خون را برای پزشکان دشوار می‌کند. در مرحله اول، این ژن، پروتئینی به نام CADM1 را تحت تاثیر قرار می دهد و سلول های بدن را از برقرای ارتباط با یکدیگر و فرستادن این پیام که زمان توقف ساخت آلدوسترون فرا رسیده است، متوقف می کند.

همچنین یک مسئله برای پزشکان، انتشار نوسان آلدوسترون در طول روز است که در اوج خود باعث اضافه بار نمک و فشار خون می شود. این نوسان توضیح می‌دهد که چرا بیماران مبتلا به این نوع ژن می‌توانند از تشخیص فرار کنند، مگر اینکه در ساعات مختلف روز آزمایش خون انجام دهند.

محققان همچنین دریافتند که این شکل از فشار خون بالا می تواند با برداشتن یکی از دو غده فوق کلیوی، درمان شود. پس از حذف، فشار خون شدیدی که در قبل وجود داشت، علیرغم درمان با داروهای متعدد، ناپدید شد، بدون نیاز به درمان در طی سال‌های بعدی مشاهده.

کمتر از ۱٪ از افراد مبتلا به فشار خون بالا ناشی از آلدوسترون شناسایی شده اند زیرا آلدوسترون به طور معمول به عنوان یک علت احتمالی اندازه گیری نمی شود. محققان توصیه می کنند که میزان آلدوسترون از طریق آزمایش ادرار ۲۴ ساعته به جای اندازه گیری یک بار خون اندازه گیری شود، که نشان می دهد افراد بیشتری با فشار خون بالا زندگی می کنند اما تشخیص داده نمی شوند.

بیمار اولیه در این مطالعه، زمانی تشخیص داده شد که پزشکان متوجه نوسانات در سطوح هورمونی او در طول شرکت در کارآزمایی بالینی درمان‌های فشار خون شدید شدند.

در اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا، علت ناشناخته است و این بیماری نیاز به درمان مادام العمر با دارو دارد. تحقیقات قبلی توسط این گروه در دانشگاه کوئین مری نشان داده بود که در ۵ تا ۱۰ درصد از افراد مبتلا به فشار خون بالا علت جهش ژنی در غدد فوق کلیوی است که منجر به تولید مقادیر بیش از حد آلدوسترون می شود.

آلدوسترون باعث حفظ نمک در بدن می شود و فشار خون را بالا می برد. بیمارانی که سطح آلدوسترون بیش از حد در خون دارند به درمان با داروهای رایج برای فشار خون بالا مقاوم هستند و در معرض خطر حملات قلبی و سکته مغزی هستند.

پروفسور موریس براون، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه و استاد فشار خون غدد درون ریز در دانشگاه کوئین مری لندن، گفت: اکثر بیماران با انجام آنالیزهای مولکولی غیرمعمول نمونه های جراحی خود موافقت می کنند، که از این طریق متوجه می شویم که چگونه فشار خون آنها ایجاد شده است، و چگونه آن را در بیماران آینده درمان کنیم.

از آنجایی که ندول‌های آلدوسترون در این مطالعه بسیار کوچک بودند، اکنون در حال بررسی هستیم که آیا کوتریزاسیون لحظه‌ای ندول، جایگزینی برای برداشتن کل غده فوق کلیوی با جراحی است یا خیر.

منبع: Nature Genetics 

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته علت و درمان نوع رایج فشار خون بالا کشف شد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.