علت تاری دید ناگهانی در یک چشم؛ مشکلی که نباید ساده از کنارش گذشت

clear vs blurry vision 646345cca32dd7bdc5f7856f

جداشدگی شبکیه

جداشدگی شبکیه به موقعیتی گفته می‌شود که در آن، بخشی از بافت شبکیه‌ی چشم از رگ‌های خونی جدا می‌شود. تاری دید ناگهانی، کاهش بینایی، مشاهده‌ی سایه در وسط میدان دید یا طرفین و دیدن جرقه‌های نور، از مهم‌ترین علائمی هستند که درصورت جداشدن شبکیه از بافت اطراف آن ظاهر می‌شوند.

نازک‌شدن شبکیه، نزدیک‌بینی شدید، جراحی چشم، افزایش سن و آسیب‌های چشمی ازجمله دلایلی هستند که افراد را در معرض جداشدگی شبکیه قرار می‌دهند. تشخیص و درمان دیرهنگام این مشکل، خطر ازدست‌دادن بینایی را برای بیمار به‌همراه دارد؛ بنابراین بسیار مهم است که افراد درصورت مشاهده هریک علائم خطر، هرچه‌سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

اندوفتالمیت

اندوفتالمیت، نوعی عفونت و التهاب شدید بافت داخل چشم است که علائمی مانند تاری دید ناگهانی در یک چشم، قرمزی چشم، حساسیت به نور و چشم‌درد را به‌دنبال دارد. به‌گفته‌ی آکادمی چشم آمریکا، بی‌توجهی به این مشکل و شروع‌نشدن به‌موقع درمان، خطر ازدست‌رفتن بینایی را نیز برای بیمار به‌همراه دارد.

باتوجه به شدت التهاب و شرایط بیمار، درمان‌های مخصوصی برای برطرف‌کردن این مشکل توسط پزشک انتخاب می‌شوند. تزریق آنتی‌بیوتیک و ضدقارچ، ازجمله درمان‌های موثری هستند که پزشکان برای درمان این التهاب از آن استفاده می‌کنند؛ البته درصورتی‌که شرایط بیمار اورژانسی باشد، گزینه‌ی جراجی نیز ممکن است توسط پزشک معالج انتخاب شود.

آرتریت گیجگاهی

آرتریت گیجگاهی که با نام آرتریت تمپورال هم شناخته می‌شود، به‌معنای التهاب رگ‌های خونی در قسمت شقیقه است. تاری دید ناگهانی و سردرد، از مهم‌ترین علائمی هستند که بیماران در چنین شرایطی آن‌ها را تجربه می‌کنند. براساس اعلام کالج آمریکایی روماتولوژی، این بیماری بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال مشاهده می‌شود.

پزشکان برای درمان این التهاب، از کورتیکواستروئیدها استفاده می‌کنند؛ اما این روش تنها درصورتی موثر خواهد بود که درمان به‌موقع شروع شود. تاخیر در شروع درمان آرتریت گیجگاهی، خطر ازدست‌دادن بینایی را برای بیماران به‌همراه دارد.

آب مروارید

یکی از رایج‌ترین دلایل تاری دید ناگهانی در یک چشم، آب مروارید است که در آن، قسمتی از عدسی چشم بیمار کدر می‌شود. این مشکل که ممکن است یک یا هر دو چشم بیمار را تحت‌تاثیر قرار دهد، بیشتر در افراد سالخورده مشاهده شده است و علائمی مانند: دیدن هاله‌ی نور در اطراف چراغ‌ها، مشکل دید در شب و دوبینی را به‌همراه دارد.

تنها راه درمان آب مرواید، جراحی است و در آن، عدسی معیوب چشم بیمار با یک لنز مصنوعی جایگزین می‌شود. این عمل، تاثیر بسیار خوبی روی دید دارد و بینایی ازدست‌رفته‌ی بیمار به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

دیابت

تاری دید در مبتلایان به دیابت ممکن است نشانه‌ی بیماری چشم دیابتی در این افراد باشد. این مشکل در نتیجه‌ی آسیب گلوکز بالا به رگ‌های خونی چشم اتفاق می‌افتد و با علائمی مانند دیدن جرقه‌های نور، کمرنگ‌‌شدن رنگ‌ها و تغییرات سریع بینایی همراه است. باتوجه به وجود احتمال بروز چنین مشکلی، بسیار مهم است که بیماران دیابتی به‌صورت سالانه معاینات چشمی لازم را انجام دهند تا درصورت مشاهده‌ی علائم اولیه، فرایند درمان در سریع‌ترین زمان ممکن آغاز شود.

درمان چشم دیابتی شامل استفاده از داروهای خوراکی، لیزردرمانی یا جراحی است. در برخی از موارد نیز با توجه به میزان پیشرفت بیماری و با تشخیص پزشک معالج، ترکیبی از هر سه روش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضربه‌ی مغزی

ضربه‌ی مغزی هنگام واردشدن ضربه به سر اتفاق می‌افتد و با علائمی مانند: تاری دید ناگهانی، سرگیجه، احساس خواب‌آلودگی، گیجی، فراموشی و سردرد همراه است. پس از وقوع چنین شرایطی، اولین کاری که پزشک انجام می‌دهد، بررسی وضعیت بیمار و مشخص‌کردن میزان آسیب واردشده به او است.

درصورتی‌که پس از بررسی‌های اولیه مشخص شود که آسیب واردشده به بیمار شدید نیست، از درمان‌هایی مانند مسکن‌های ساده برای کاهش علائم استفاده می‌شود. استراحت به‌مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت نیز از دیگر توصیه‌های پزشکان به بیمارانی است که دچار ضربه‌ مغزی شده‌اند.

هایفما

منظور از هایفما، جمع‌شدن خون بین قرنیه و عنبیه است. این خون که تمام مردمک چشم یا بخشی از آن را می‌پوشاند، باعث اختلال در بینایی می‌شود. هایفما بر اثر عواملی مانند آسیب به چشم، ضربه و عفونت ایجاد می‌شود و با علائمی مانند تاری دید، خونریزی در چشم، حساسیت به نور و درد همراه است.

برای درمان هایفما معمولا روش‌های ساده‌ای مانند استراحت، پوشاندن چشم، قطره‌های چشمی یا بالابردن ارتفاع بالش هنگام خواب و استراحت پیشنهاد می‌شود؛ اما در مواقعی که هایفما به فشار بالا در چشم منجر شده باشد، امکان دارد پزشک معالج برای خارج‌کردن خون جمع‌شده در چشم، از جراحی استفاده کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.