عرضه نسل پنجم تلفن هوشمند قابل تعمیر و پایدار

در سال ۲۰۱۳، یک استارت آپ هلندی گوشی هوشمندی را راه اندازی کرد که با استفاده از مواد بازیافتی و برای عمر طولانی طراحی شده بود. اکنون این گوشی هوشمند با نام Fairphone با نمایشگر جدید، دوربین ۵۰ مگاپیکسلی و شارژ سریع وارد نسل پنجم خود شده است.

به گزارش سیناپرس، Fairphone 5 با مشارکت استودیوی طراحی سوئدی Above و با استفاده از مواد اخلاقی ساخته شده و در عین حال تعمیر آن نیز نسبتاً آسان است. منابع اخلاقی به این معنی است که محصولات و خدمات از هر نقطه از زنجیره تامین یک کسب و کار به روشی اخلاقی به دست می ‌آیند که شامل رعایت حقوق، شرایط کاری مناسب، سلامت و ایمنی، اخلاق تجاری خوب و موارد دیگر است.

بیش از ۷۰ درصد از ۱۴ ماده کلیدی مورد استفاده در ساخت این دستگاه از جمله تنگستن، لیتیوم، طلا، آلومینیوم، قلع، نیکل، مس و پلاستیک از منابع بازیافتی استخراج شده، یا حاصل عملیات‌هایی هستند که از تولید مسئولانه پشتیبانی می ‌کنند.

این گوشی همچنین در مکانی مونتاژ می شود که شرایط کار ایمن و منصفانه را با گواهی SA8000 تضمین می کند و مانند مدل قبلی خود، این شرکت متعهد می شود وزن دستگاه های فروخته شده را با زباله های الکترونیکی که به طور مسئولانه بازیافت می کند، مطابقت دهد.

Fairphone 5 با استانداردهای IP55 ضد آب بوده و با سقوط از ارتفاع ۱٫۸ متری تست شده و دارای گواهینامه MIL-STD-810H دوام و استقامت است. گزارش شده است که این مدل از همه نسل‌های قبلی باریک‌تر و سبک‌تر بوده و دارای صفحه نمایش OLED 90 هرتزی با ابعاد ۶٫۴۶ اینچی است، و دارای شیشه نشکن Corning Gorilla Glass 5 است.

گفتنی است که کاربران از تصاویر روی صفحه نمایش با رزولوشن ۱۲۲۴ در ۲۷۰۰ پیکسل و حداکثر روشنایی ۸۸۰ نیت و دوربین سلفی ۵۰ مگاپیکسلی که از ویدیوی K4 با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می کند، بهره می برند.

در داخل این گوشی یک چیپست Qualcomm QCM6490 وجود دارد که به طور خاص به دلیل پشتیبانی نرم‌ افزاری طولانی‌ مدت نسبت به معمول صنعتی انتخاب شده است –و حداقل تا سال ۲۰۳۱، به پنج ارتقاء سیستم‌عامل و به ‌روزرسانی‌های امنیتی متعهد شده است. البته کاربران در صورت تمایل می توانند سیستم عامل جایگزین را نیز نصب کنند.

شرکت سازنده این گوشی هوشمند اعلام کرد: با ارائه پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت، کاربران می توانند دو برابر بیشتر از تلفن های خود استفاده کنند و تا ۵۰ درصد از اثرات زیست محیطی و استفاده از منابع را در مقایسه با یک تلفن هوشمند معمولی که فقط برای سه سال پشتیبانی می شود کاهش دهند.

این گوشی همچنین دارای پردازشگر هشت هسته ای و گرافیک یکپارچه، اینترنت همراه G5، Wi-Fi نسل ششم، بلوتوث ۵٫۲، برش های محاسباتی هوش مصنوعی و موارد دیگر است. این گوشی هوشمند با نسخه اندروید ۱۳، دارای ۸ گیگابایت رم LPDDR4x و ۲۵۶ گیگابایت حافظه UFS-2.2 است که از طریق microSD تا ۲ ترابایت قابل ارتقا است.

پشتیبانی از ویدیوهای K4 با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه و همچنین Full HD با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه که این ماژول ها قابل تعویض هستند. ماژول های قابل تعویض شامل دوربین سلفی به همراه بلندگو، بلندگوی دوگانه، درگاه USB-C، باتری، درب پشتی و یک قسمت روی دستگاه استکه دربرگیرنده اسلات microSD، اسلات سیم کارت، سنسور ToF و فلش است. گفتنی است که تمام قطعات جایگزین از فروشگاه اینترنتی Fairphone قابل تهیه هستند.

به گزارش سیناپرس، در نهایت، باتری این گوشی های هوشمند دارای ظرفیت باتری ۴۲۰۰ میلی آمپر برای حداکثر ۱۲ ساعت استفاده در هر بار شارژ است که در عرض ۳۰ دقیقه شارژ آن را تا ۵۰ درصد افزایش می دهد. Fairphone 5 اکنون با قیمت ۶۹۹ یورو برای پیش ‌فروش آماده است و ارسال آن از اواسط سپتامبر (شهریور-مهر) آغاز می ‌شود.

مترجم: مهگل غفاری

منبع: newatlas

نوشته عرضه نسل پنجم تلفن هوشمند قابل تعمیر و پایدار اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.