عرضه دو مدل کنترلر PCIe 5.0 SSD توسط سیلیکون موشن در اواخر ۲۰۲۳

کمپانی تایوانی آمریکایی سیلیکون موشن (Silicon Motion) قرار است از کنترلر SSD جدید خود با پشتیبانی از PCIe 5.0 در آینده نزدیک رونمایی کند و با عرضه شدن نهایی SM2504XT PCIe 5.0 SSD، می‌توان آن را رقیبی مناسب برای یکی از محدود کنترلرهای حال حاضر PCIe 5.0 SSD یعنی Phison E26 نامید.

Silicon Motion دارای دو کنترلر PCIe 5.0 SSD است که از محصولات NVMe 2.0 پشتیبانی می‌کنند. مدل SM2508 بیشتر برای محصولات پرفورمنس بالا در دسترس قرار گرفته و این در حالی است که SM2504XT بیشتر در محصولات میان رده و رایج بازار SSD مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با این حال طبق نقشه راه کمپانی سیلیکون موشن، این شرکت نمونه برداری از SM2508 را در ژانویه امسال آغاز کرده و SSD مدل Adata XPG PCIe Gen5 تنها درایو شناخته شده‌ای است که اکنون با کنترلر SM2508 و با پشتیبانی از PCIe 5.0 ارائه شده است. SM2508 یک کنترلر هشت کاناله است که از سرعت ۳,۲۰۰ MT/s در هر کانال پشتیبانی می‌کند.

این سخت‌افزار توسط TSMC با فرآیند ساخت ۱۲ نانومتری FinFET تولید شده است. از سوی دیگر TSMC کنترلر SM2504XT را با تکنولوژی ساخت جدیدتر ۷ نانومتری تولید می‌کند. با این حال اگرچه SM2504XT تنها با پشتیبانی از ۴ کانال در دسترس قرار می‌گیرد، اما هر کانال آن می‌تواند از سرعت ۳,۶۰۰ MT/s پشتیبانی کند.

با این حال طبق گزارش‌ها به نظر می‌رسد که کنترلر SM2504XT تا سپتامبر در دسترس قرار نخواهد گرفت و همچنین گفته شده که هر دو کنترلر جدید سیلیکون موشن با پشتیبانی از LDPC ،E2E و SRAM ECC در دسترس قرار خواهند گرفت.

کنترلر SSD سیلیکون موشن

SM2508 و SM2504XT قرار است با پشتیبانی از سریع‌ترین حافظه فلش عرضه شوند، با این حال ذکر این نکته ضروری است که همه فلش‌ها با سرعت حداکثری این کنترلرها کار نمی‌کنند و حافظه‌های فلش در انواع مختلفی عرضه می‌شود که در نهایت می‌تواند بر سرعت نهایی SSD تاثیر بگذارد.

در حال حاضر گزینه‌های انتخابی سازندگان SSD برای انتخاب کنترلر SSD PCIe 5.0 محدود است و این در حالی است که یکی از رایج‌ترین سخت‌افزارها در این زمینه یعنی Phison E26 با پشتیبانی از نودهای ۱۲ نانومتری TSMC در دسترس قرار گرفته است. این کنترلر در زمینه تکنولوژی ساخت مشابه SM2508 اما همچنان SM2504XT از آن برتر است.

E26 از ۸ کانال NAND با سرعت ۲,۴۰۰ MT/s برای هر کانال پشتیبانی می‌کند. بسیاری از شرکت‌های تولید کننده SSD از محصولات خود با پشتیبانی از PCIe 5.0 رونمایی کرده‌اند و این در حالی است که شرکت‌های مهم در بخش حافظه ذخیره‌سازی مانند سامسونگ، وسترن دیجیتال و سیگیت هنوز محصولات خود را در این بخش معرفی نکرده‌اند. علاوه بر این فعلا تاریخ عرضه عمده این درایوها به صورت دقیق در دسترس قرار نگرفته است. با این حال پلتفرم‌های پردازشی اخیر اینتل و AMD پشتیبانی از SSD های نسل ۵ را ارائه کرده‌اند.  

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.