طرح دریافت کارمزد از تراکنش‌های خرید از فردا اجرا می‌شود

2020 4 a98859c3 9491 4c51 bd58 51959c093707 638c61a7e552d4271b27a6a8 jpeg

بر اساس اصلاحاتی که از سوی بانک مرکزی در نظام کارمزد بانکی صورت گرفته است، پذیرندگان تراکنش‌های پرداخت الکترونیک و بانک‌های صادرکننده کارت بانکی پذیرنده که کارتخوان فروشگاه به آن تعلق دارد، از فردا باید در ازای تراکنش‌های خرید کارمزد پرداخت کنند.

طرح دریافت کارمزد از تراکنش‌های خرید که بنا بود از ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ اجرایی شود، به دلیل عدم آمادگی زیرساخت بعضی از بانک‌ها دو هفته به تعویق افتاده بود. حالا این تعویق دو هفته‌ای به پایان رسیده است و بر اساس اعلام بانک مرکزی این طرح از فردا، چهارم تیر ماه، اجرایی خواهد شد.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در گفت‌وگو با تسنیم این خبر را اعلام کرده و اطمینان داده است که «طبق زمان‌بندی و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این طرح از فردا اجرایی می‌شود.» نکته مهم در خصوص اجرای این طرح این است که کارمزد تراکنش‌های خرید از نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها همچنان توسط بانک پذیرنده پرداخت خواهد شد و این فروشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی مستثنی از پرداخت این کارمزد هستند.

در مدل جدید کارمزد تراکنش خرید، همه ذی‌نفعان یک تراکنش از جمله بانک صادرکننده کارت بانک پذیرنده (حساب پشت کارتخوان)، پذیرنده تراکنش (فروشگاه) کارمزد پرداخت می‌کنند. البته کارمزد قابل اخذ از دارنده کارت، صفر است. با این تغییرات شبکه بانکی و بانک پذیرنده، بالاترین سهم را در پرداخت کارمزد تراکنش‌های خرید کارتی دارند.

براساس نظام کارمزدی جدید در شبکه پرداخت دارندگان دستگاه‌های کارتخوان به‌ ازای هر تراکنش خرید از ۱۲۰۰ ریال تا حداکثر سقف تعیین‌شده بسته به مبلغ تراکنش، کارمزد پرداخت می‌کنند. حداقل این کارمزد تا تراکنش‌های ۶ میلیون ریال (۶۰۰ هزار تومان) ۱۲۰۰ ریال (۱۲۰ تومان) است و برای تراکنش‌های بالاتر هم این مبلغ به‌صورت پلکانی تا سقف تعیین‌شده، بیشتر خواهد بود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.