طرح برنامه هفتگی مدرسه ؛ چگونه برنامه ریزی درسی کنیم؟

اگر به دنبال تهیه طرح برنامه هفتگی مدرسه و برنامه ریزی درسی هستید، در این مطلب با ما همراه باشید تا با روش‌ها و تکنیک‌های برنامه ریزی درسی آشنا شوید.

قطعاً مطالعه کردن برای موفقیت در مدرسه و دانشگاه لازم است. اما گاهی اوقات، برنامه ریزی درسی برای خواندن همه درس‌ها سخت یا غیرممکن است. یکی از راه‌های موفقیت در تحصیل و مطالعه، تهیه یک برنامه ریزی درسی روزانه قوی است. البته طراحی چنین برنامه‌ای کار سختی است چون علاوه بر اولویت بندی درس‌ها و موضوعات مختلف، باید به مسائل دیگری مثل ارتباط با خانواده و دوستان و سرگرمی‌های خودتان هم توجه داشته باشید. اما در نهایت، با کمی تلاش می‌توانید یک زمانبندی مطالعه برای خودتان ایجاد کنید که شما را به اهداف دلخواهتان برسانند.

این مطلب به شما کمک می‌کند تا یک طرح برنامه هفتگی مدرسه برای خودتان تهیه کنید. پس اگر شما هم برای برنامه ریزی درسی دچار چالش هستید، با ما همراه باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


مزایای داشتن طرح برنامه هفتگی مدرسه

قطعاً مهم‌ترین مزیت طراحی برنامه هفتگی مدرسه ، سازماندهی کارها است. با داشتن یک برنامه منظم:

  • می‌توانید کارها را طبق زمانبندی پیش برده و پیشرفت کنید؛
  • حجم سنگین مطالعه خودتان را به بخش‌های کوچکتر و قابل مدیریت‌تر تقسیم کنید؛
  • زمان لازم را برای انجام تکالیف خودتان خواهید داشت و مجبور نمی‌شوید که با عجله کار کنید.

همچنین، داشتن یک برنامه ریزی درسی باعث می‌شود که بتوانید در کنار مطالعه، برای امور دیگری مثل سرگرمی و کار هم برنامه ریزی کنید. در ادامه مطلب به سوالات شما در این زمینه پاسخ می‌دهیم از جمله اینکه برنامه ریزی درسی چیست و چگونه برنامه ریزی کنیم ؟

چگونه برنامه ریزی درسی کنیم ؟

طرح برنامه هفتگی مدرسه

طرح برنامه هفتگی مدرسه

۱. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خودتان را برای مطالعه مشخص کنید. اگر هدف نهایی شما مشخص باشد، ایجاد و مدیریت برنامه درسی راحت‌تر خواهد بود. همچنین این کار به شما کمک می‌کند تا حوزه‌هایی را که نیاز به تمرکز بیشتری دارند، مشخص کنید.

  • هدف کوتاه مدت شما می‌تواند قبول شدن در یک امتحان هفتگی، آماده کردن یک مقاله ظرف ۲ هفته یا آماده شدن برای ارایه یک کنفرانس طی ۱۰ روز باشد. برای چنین پروژه‌هایی، کارهایی که باید در یک روز انجام شوند و برنامه ریزی درسی روزانه خودتان را مشخص کنید.
  • اهداف بلند مدت می‌توانند شامل رفتن به یک دانشگاه خاص، گرفتن بورسیه یا پیدا کردن یک شغل و یا کارآموزی باشند. برای چنین کارهایی، اهداف خودتان را در قالب اهداف هفتگی و ماهیانه تفکیک کنید تا قابل مدیریت‌تر شوند.
  • مقدار زمانی را که برای هر یک از این اهداف در نظر می‌گیرید، مشخص کنید. تعداد روزها، هفته‌ها و ماه‌های باقیمانده را محاسبه کرده و بنویسید. مثلاً، ضرب الاجل درخواست برای ثبت نام در دانشگاه چه تاریخی است یا اینکه چه زمانی امتحان دارید؟

طرح برنامه هفتگی مدرسه

طرح برنامه هفتگی مدرسه

۲. فهرست همه درس‌هایی را که باید مطالعه کنید، بنویسید. اولین گام در تهیه طرح برنامه هفتگی مدرسه نوشتن فهرست همه درس‌ها و کتاب‌هایی است که باید مطالعه کنید. نوشتن کارهایی که باید انجام دهید، به شما برای مشخص کردن کارهای خودتان به صورت دقیق‌تر کمک می‌کند. مثلاً اگر امتحان‌های خاصی در پیش دارید، فهرست این امتحان‌ها را بنویسید.

طرح برنامه هفتگی مدرسه

طرح برنامه هفتگی مدرسه

۳. مشخص کنید که برای هر درس یا امتحان، چه کارهایی باید انجام دهید. پس از مشخص کردن همه درس‌ها و امتحاناتی که باید برای آنها مطالعه کنید، باید مشخص کنید که برای هر درس چه کارهایی دارید. شاید هر هفته، زمان آزاد و تکالیف متفاوتی داشته باشید؛ اما این احتمال وجود دارد که در بلند مدت، برای هر درس نیاز به فرصت و زمان مشخصی داشته باشید.

  • اگر یک راهنمای مطالعه یا یک کتاب درسی حاوی قسمت «مرور بر درس» دارید، می‌توانید از این منابع برای کوچکتر کردن فهرست کارها استفاده کنید.
  • برای مطالعه، وقت مشخصی در نظر بگیرید.
  • برای مرور و بازبینی یادداشت‌های خودتان، وقت در نظر بگیرید.
  • برای برنامه ریزی درسی مخصوص امتحان‌ها هم وقت در نظر بگیرید.

طرح برنامه هفتگی مدرسه

طرح برنامه هفتگی مدرسه

۴. فهرست تهیه شده را اولویت بندی کنید. پس از اینکه فهرست همه امتحان‌ها و درس‌هایی که باید برای آنها مطالعه کنید را تهیه کردید، این فهرست را اولویت بندی کنید. با رتبه بندی درس‌ها و کارها بر اساس میزان اهمیت‌شان، می‌توانید تصمیم بگیرید که برای کدامیک وقت بیشتری اختصاص دهید و بهترین و مناسب‌ترین وقت‌ها را برای چه درس‌هایی، در نظر بگیرید.

    • با شروع از عدد ۱، برای همه درس‌ها یا امتحان‌های خودتان یک عدد در نظر بگیرید. مثلاً اگر در برنامه ریزی درسی روزانه خودتان بیشترین زمان را برای مطالعه ریاضی نیاز دارید، عدد ۱ را برای این درس در نظر بگیرید و اگر کمترین زمان را برای درس تاریخ نیاز دارید، عدد ۵ را به این درس اختصاص بدهید (با فرض اینکه حداکثر ۵ درس یا امتحان دارید).
    • در برنامه ریزی درسی خودتان، میزان سختی یا راحتی درس‌ها را در نظر داشته باشید.
    • مقدار زمان لازم، برای خواندن هر درس را در نظر داشته باشید.
    • میزان زمان لازم، برای دور کردن درس‌ها را در نظر داشته باشید.

۵. زمان آزاد خودتان در هر هفته را، برای مطالعه تقسیم بندی کنید. برای ادامه طراحی برنامه هفتگی مدرسه اول باید زمان آزاد هر هفته را برای مطالعه تقسیم بندی کنید. بعد از انجام این کار، می‌توانید هر یک از این زمان‌ها را برای یک درس و کار خاص در نظر بگیرید.

      • کلید موفقیت برای تهیه برنامه هفتگی مدرسه ، این است که هر روز در یک زمان مشخص مطالعه کنید تا به این زمانبندی عادت کرده و آن را فراموش نکنید. با داشتن یک برنامه و روتین منظم، درس خواندن برای شما تبدیل به یک عادت می‌شود.
      • بررسی کنید که آیا ساعت‌ها یا روزهایی وجود دارند که همیشه در همان زمان‌ها بتوانید مطالعه کنید یا خیر. مثلاً، ممکن است همه سه شنبه‌ها و پنج شنبه‌ها، از ساعت ۳ تا ۴ عصر وقت آزاد داشته باشید. در صورت امکان، سعی کنید همین زمان‌ها مطالعه کنید چون داشتن یک روتین منظم و مشخص، به شما کمک می‌کند که سریع‌تر به درس خواندن عادت کنید.
      • سعی کنید در بازه‌های ۳۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای مطالعه کنید؛ چون معمولاً پیدا کردن چنین فرصتی نسبت به پیدا کردن زمان‌های طولانی‌تر راحت‌تر است.
      • از کل زمان آزاد خودتان استفاده کنید به خصوص برای تهیه یک برنامه درسی برای کنکور .
      • اگر قبل از یک امتحان، فرصت و وقت آزاد مشخصی دارید، می‌توانید به جای زمانبندی هفتگی یک تقویم معکوس ایجاد کنید.

طرح برنامه هفتگی مدرسه

طرح برنامه هفتگی مدرسه

۶. برای فعالیت‌های غیردرسی هم زمان در نظر بگیرید. هنگام ایجاد برنامه درسی ، باید برای وقت گذراندن با خانواده، دوستان و استراحت هم زمان خاصی را در نظر بگیرید. چون موفقیت تحصیلی با برقراری تعادل بین زندگی شخصی و زندگی تحصیلی به دست می‌آید.

        • برای رویدادها و کارهایی که نمی‌توانید آنها را زمانبندی کنید هم وقت در نظر بگیرید مثل تولد یک دوست، دورهمی خانوادگی و غیره.
        • همچنین در طرح برنامه هفتگی مدرسه خودتان، برای سایر کارهایی که همیشه انجام می‌دهید مثل کلاس شنا و غیره هم وقت در نظر بگیرید.
        • برای استراحت، ورزش و خواب هم زمان لازم را در نظر بگیرید.
        • اگر قبل از امتحانات مهم، فرصت کمی دارید، می‌توانید فعالیت‌های فوق برنامه یا اجتماعی را به تعویق انداخته یا زمان آنها را کمتر کنید.

۷. پرکردن برنامه: پس از مشخص کردن برنامه زمانی و درس‌هایی که باید بخوانید، می‌توانید برنامه را پر کنید و مشخص کنید که در هر بازه زمانی، چه درسی را مطالعه می‌کنید. این کار به شما کمک می‌کند که همواره در مسیر پیشرفت باشید و از قبل برای خواندن درس‌ها برنامه ریزی کنید.

    • می‌توانید یک دفتر برنامه ریزی (پلنر) بخرید یا از یک دفترچه یادداشت معمولی استفاده کنید.
    • می‌توانید زمانبندی طراحی شده را وارد گوشی موبایل خودتان کنید.
    • اپلیکیشن Power Planner هم برای این کار بسیار مفید است.
    • بار اول، برنامه ریزی درسی را فقط برای یک هفته انجام دهید تا متوجه شوید که چه برنامه‌ای برای شما بهتر است.
    • برای امتحان‌های نزدیک‌تر، اولویت بیشتری در نظر بگیرید. کل مطالعه را در زمان محدودی که دارید تقسیم کنید و مطالب را برای فرصتی که قبل از یک امتحان دارید، تقسیم کنید.
    • به درس‌هایی که در آنها ضعیف‌تر هستید یا اینکه مصمم به کسب نمره خوب در آنها هستید، اولویت بدهید.

بیشتر بخوانید:

حل مشکل Hard Drive Not Detected در ویندوز

مخفی کردن شماره در تلگرام

در نظر گرفتن زمانبندی و شخصیت خودتان

طرح برنامه هفتگی مدرسه

طرح برنامه هفتگی مدرسه

۱. زمانبندی فعلی خودتان را ارزیابی کنید. گام اول برای طراحی برنامه هفتگی مدرسه ارزیابی زمانبندی فعلی خودتان است و اینکه در حال حاضر وقت خودتان را چطور سپری می‌کنید. با ارزیابی برنامه و زمانبندی فعلی، می‌توانید مشخص کنید که در حال حاضر چطور از وقت خودتان استفاده می‌کنید و اینکه با کم کردن چه فعالیت‌هایی می‌توانید کارایی و بهره وری خودتان را افزایش دهید.

  • مشخص کنید که چند ساعت در هفته را مطالعه می‌کنید.
  • در حال حاضر، چند ساعت از هفته را برای سرگرمی صرف می‌کنید.
  • چند ساعت از هفته را برای وقت گذراندن با دوستان و خانواده صرف می‌کنید.
  • مشخص کنید که برای کدام کارها می‌توانید وقت کمتری صرف کنید. معمولاً خیلی از ما، بخش زیادی از زمان خودمان را صرف سرگرمی می‌کنیم. می‌توانید زمانبندی را از اینجا شروع کنید به خصوص اگر قصد تهیه برنامه درسی برای کنکور را دارید.
  • اگر شاغل هستید، حتماً شغل‌تان را در این زمانبندی در نظر داشته باشید.

۲. سبک مطالعه خودتان را در نظر داشته باشید. برای برنامه ریزی درسی هفتگی ، روزانه یا ماهانه باید سبک درس خواندن و مطالعه خودتان را در نظر داشته باشید. با تعیین سبک درس خواندن خودتان، می‌توانید در صورت نیاز بعضی از فعالیت‌ها را به صورت همزمان انجام دهید. همچنین این کار به شما برای استفاده از وقت‌هایی که معمولاً از آن استفاده نمی‌کنید، کمک می‌کند. می‌توانید از این سوالات شروع کنید.

  • آیا یاد گرفتن مطالب شنیداری برای شما راحت‌تر است؟ در این صورت، می‌توانید حین ورزش کردن در باشگاه یا همزمان با رانندگی، به صدای ضبط شده معلمان یا سایر مطالب درسی گوش کنید.
  • آیا با دیدن، بهتر یاد می‌گیرید؟ در این صورت می‌توانید با تماشای ویدیوهای درسی یا مطالب تصویری، درس‌ها را بهتر یاد بگیرید.

طرح برنامه هفتگی مدرسه

طرح برنامه هفتگی مدرسه

۳. پایبند ماندن به برنامه. حتی اگر طراحی برنامه هفتگی مدرسه را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، اگر به آن عمل نکنید، تلاش شما هیچ نتیجه و موفقیتی نخواهد داشت. بنابراین، کمی به روحیه و اخلاق کاری خودتان فکر کنید. بعد از آن:

    • برنامه درسی را بر اساس روش و اصولی که فکر می‌کنید برای شما مؤثرتر خواهند بود، تهیه کنید. اگر زیاد تمرکز خودتان را از دست می‌دهید و زیاد استراحت می‌کنید، در این برنامه هم وقت استراحت را در نظر بگیرید.
    • اگر معمولاً کارها را به تعویق می‌اندازید، برای قبل هر ضرب الاجلی یک فرصت اضافه در نظر بگیرید. به این ترتیب، احتمال رد شدن از ضرب الاجل‌ها کمتر می‌شود.
    • اگر اطمینان دارید که به برنامه درسی خودتان پایبند می‌مانید، طوری برنامه ریزی کنید که کارها را زودتر تمام کنید. می‌توانید برای رسیدن به این هدف، بازه‌های خاصی را به عنوان جایزه بین زمانبندی درسی خودتان در نظر بگیرید تا از آن برای پرداختن به کارها و موضوعات دلخواهتان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

نحوه رفع خطای ERR_PROXY_CONNECTION_FAILED 

آموزش دیلیت اکانت ایتا

رعایت برنامه

طرح برنامه هفتگی مدرسه

طرح برنامه هفتگی مدرسه

۱. از زمان استراحت خودتان استفاده کنید. پس از پیدا کردن پاسخ این سوال که چگونه برنامه ریزی درسی کنیم و تکمیل شدن برنامه ریزی، چالش مهمی که با آن روبرو خواهید بود، رعایت این برنامه و پایبند ماندن به آن است. چون ممکن است وسوسه شوید که درس خواندن را کنار گذاشته و به جای درس خواندن، مشغول سرگرمی و تفریح و کارهای جذاب‌تر شوید. اما باید این وسوسه مقابله کرده و از زمانبندی انجام شده بیشترین بهره را ببرید.

  • زمان استراحت را به عنوان یک پاداش برای خودتان در نظر بگیرید تا انگیزه بیشتری برای درس خواندن پیدا کنید.
  • از زمان استراحت، به عنوان فرصتی برای انرژی گرفتن استفاده کنید. مثلاً می‌توانید با استراحت کردن، پیاده روی، یوگا و کارهای دیگر، انرژی و تمرکز لازم را برای از سر گرفتن مطالعه پیدا کنید.
  • از زمان استراحت برای بیرون زدن از خانه و دور شدن از فضای مطالعه استفاده کنید.

طرح برنامه هفتگی مدرسه

طرح برنامه هفتگی مدرسه

۲. وقفه‌های کوتاه داشته باشید و به آنها پایبند بمانید. برای مطالعه‌های طولانی مدت، حتماً یک وقفه در نظر بگیرید. یکی از مهم‌ترین عوامل برای پایبند ماندن به برنامه ریزی درسی ، این است که فقط در همان زمان‌های تعیین شده برای استراحت، درس خواندن را کنار گذاشته و استراحت کنید. فراموش نکنید که استراحت اضافه یا طولانی شدن زمان‌های استراحت می‌تواند باعث برهم خوردن نظم برنامه شما شده و برنامه‌ای را که برای موفقیت تحصیلی خودتان داشتید، به هم بریزد.

  • قبل از دور بعدی درخواست، ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کنید. سعی کنید این استراحت‌های کوتاه از ۵ تا ۱۰ دقیقه بیشتر نباشند.
  • هنگام شروع استراحت یک آلارم تنظیم کنید تا از تمام شدن فرصت استراحت مطلع شوید.
  • از وقت استراحت خودتان درست استفاده کنید. از این وقت برای بازسازی روحی خودتان استفاده کنید. حرکات کششی انجام دهید، یک پیاده روی کوتاه داشته باشید، یک خوراکی کوچک بخورید یا به موزیک دلخواهتان گوش کنید.
  • از عوامل برهم زننده تمرکز که باعث طولانی‌تر شدن زمان استراحت‌تان می‌شوند، دوری کنید.

طرح برنامه هفتگی مدرسه

طرح برنامه هفتگی مدرسه

۳. به برنامه ریزی خودتان پایبند باشید. یک قانون مهم برای اثربخش شدن طرح برنامه هفتگی مدرسه برنامه ریزی درسی روزانه و هر برنامه ریزی دیگری، پایبند ماندن به آن است. اگر به زمانبندی و طرحی که برای خودتان تهیه کرده‌اید، پایبند نمانید، این برنامه ریزی هیچ سودی نخواهد داشت.

  • به طور منظم و ترجیحاً هر روز، تقویم و یا دفتر برنامه ریزی خودتان را مرور کنید. این کار مانع از فراموش کردن برنامه‌ها و زمانبندی خودتان می‌شود.
  • بعد از مشخص کردن برنامه و روتین خودتان، کم کم کارهایی مثل باز کردن یک دفتر یا کتاب یا نشستن پشت میز، باعث یادآوری درس خواندن به شما می‌شود.
  • برای یادآوری زمان درس خواندن، از آلارم گوشی استفاده کنید تا به زمانبندی انجام شده پایبند بمانید.

طرح برنامه هفتگی مدرسه

طرح برنامه هفتگی مدرسه

۴. راجع به برنامه خودتان با دیگران صحبت کنید. گاهی اوقات، پایبند ماندن به برنامه زمانی کار سختی است چون ممکن است افرادی که در زندگی شما نقش مهمی دارند، به دلایلی باعث برهم خوردن تمرکز و دور شدن از اهدافتان شوند. این کار عمداً و با نیت بد انجام نمی‌شود؛ چون افرادی که شما را دوست دارند، به وقت گذراندن با شما علاقه بیشتری دارند. برای اجتناب از این شرایط، با دیگران درباره زمانبندی‌های خودتان صحبت کنید تا آن هم کارهای خودشان را طبق زمانبندی شما سازماندهی کنند.

    • مثلاً یک نسخه از برنامه خودتان را روی یخچال یا هر جای دیگری از خانه قرار دهید که دیگران هم بتوانند آن را ببینند.
    • یک کپی از این برنامه را برای دوستان خودتان ارسال کنید تا در جریان باشند که چه زمان‌هایی آزاد هستید.
    • اگر شخصی، برنامه یا کاری را برای شما در نظر گرفته که با زمانبندی شما برای مطالعه تداخل دارد، از او بخواهید که این برنامه را به زمان دیگری موکول کند.

جمع‌بندی

در این مطلب توضیح دادیم که برنامه ریزی درسی چیست و چگونه برنامه ریزی درسی کنیم . اما در پایان این مطلب باید تأکید کنیم که، طرح و برنامه ریزی مطالعه شما کاملاً بستگی به خصوصیات و شرایط خودتان دارد. باید این برنامه را طبق مسئولیت‌ها، شرایط و نقاط قوت خودتان تهیه کنید و همچنین اهدافی که در ذهن دارید.

می‌توانید زمانبندی مطالعه را با یک کاغذ و خودکار انجام دهید یا از یک دفتر پلنر استفاده کنید. برای فراموش نکردن این برنامه می‌توانید از یک اپلیکیشن تقویم استفاده کنید یا آلارم گوشی را تنظیم کنید.

امیدواریم که نکات بررسی شده در این مطلب، به شما برای تهیه برنامه هفتگی مدرسه ، برنامه درسی برای کنکور و یا هر امتحان دیگری کمک کرده باشند.

سوالات متداول

هر روز باید چند ساعت مطالعه کنیم؟

برای یک دوره معمولی، ۱ ساعت در روز برای هر درس کافی است؛ اما وقتی قرار است برای مسابقه‌ها یا امتحان‌های مهم آماده شوید، نیاز به مدیریت زمان و یک زمانبندی بهتر برای هر روز دارید و ممکن است حتی به ۶ تا ۷ ساعت در روز مطالعه نیاز داشته باشید.

برنامه ریزی درسی چیست ؟

برنامه ریزی درسی، یک طرح مدیریت زمان و کارها است که به شما برای رسیدن به اهداف تحصیلی خودتان کمک می‌کند. در این طرح، شما برای درس، شغل، تفریح و سایر مسائل مهم برنامه‌ریزی می‌کنید.

تکنیک پومودورو برای برنامه ریزی درسی چیست ؟

این تکنیک برای افرادی که در بازه‌های کوتاه‌تر مطالعه می‌کنند، مناسب‌تر است و در آن شما ۲۵ دقیقه مطالعه کرده، ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت می‌کنید. این کار را چهار بار تکرار می‌کنید و بعد یک استراحت طولانی‌تر دارید.

بیشتر بخوانید:

منبع: wikihowna

نظر شما درباره طرح برنامه هفتگی مدرسه چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.