طراحی بهینه‌شده RTX 4090 WINDFORCE V2 گیگابایت؛ در جهت مدیریت کابل چشم‌نوازتر

شرکت گیگابایت با به‌روزرسانی گرافیک‌های سری RTX4090 تغییراتی در آن اعمال کرده که نتیجه‌ آن مدل RTX 4090 WINDFORCE V2 است. بزرگ‌ترین تغییر این مدل فضای تعبیه شده جدیدی برای کابل تغذیه برد است که در راستای طول کارت و در بخش  انتهایی آن جای گرفته است. این فضا به راحتی امکان اتصال کابل تکی یا تبدیل ۱۲VHPWR به ۸ پین را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا به بهترین نحو با مدیریت کابل چهره وزینی به سیستم خود ببخشد.

کارت گرافیک RTX 4090 WINDFORCE V2 گیگابایت

چه چیزی RTX 4090 WINDFORCE V2 گیگابایت را متمایز می‌کند؟

فضای مدیریت کابل تغذیه تنها تغییر قابل توجه در این نسخه نیست و گیگابایت ابعاد RTX 4090 WINDFORCE V2 را نیز تا حد مطلوبی کاهش داده است. این کارت با ابعاد ۳۳۱×۱۳۶×۵۵.۵ میلیمتر  حالا مقداری کمتر از ۳ اسلات فضا جهت نصب داخل کیس اشغال می‌کند. نسخه قبلی RTX 4090 گیگابایت ابعادی معادل ۳۳۱×۱۵۰×۷۰ میلیمتر داشت که از مقایسه این دو می‌توان کاهش ضخامت و عرض چشمگیر نسخه جدید را مشاهده کرد.

فضای مدیریت کابل کارت گرافیک پرچمدار جدید گیگابایت از این حیث جالب توجه است که نگرانی‌های کاربران درباره خم شدن کابل تغذیه و مشکلات فراوانی که اوایل زمان انتشار گرافیک‌های سری ۴۰۰۰ انویدیا با آن مواجه بودند را کاملا از بین می‌برد. جهت جای‌گیری جدید سوکت تغذیه و فضایی که تا انتهای کار خالی گذاشته شده باعث می‌شود تا هرگونه نیاز به خم شدن کابل از بین برود و در نتیجه نگرانی بابت داغ یا ذوب شدن سوکت و کابل‌ها وجود نداشته باشد.

کارت گرافیک RTX 4090 WINDFORCE V2 گیگابایت

بایوس این کارت گرافیک نیز دو حالته بوده و حالت‌های OC و سایلنت برای آن در نظر گرفته شده است. به نظر می‌رسد که در حالت سایلنت مشخصات و عملکرد پیش‌فرض گرافیک، مانند فرکانس ۲۵۲۰ مگاهرتزی و توان مصرفی ۴۵۰ وات فعال باشد. اگرچه هنوز اطلاعات رسمی از وضعیت گرافیک در حالت OC منتشر نشده اما انتظار می‌رود که بهبود عملکرد فنی جزیی بوده و سیستم خنک‌کننده این کارت با قدرت بیشتری وارد عمل شود تا در استفاده‌های سنگین افزایش دمای کارت باعث کاهش عملکرد آن نشود.

کارت گرافیک RTX 4090 WINDFORCE V2 گیگابایت

ویژگی جذاب منحصربه‌فرد دیگر کارت گرافیک RTX 4090 WINDFORCE V2 گیگابایت قابلیت ضد افتادگی گرافیک است که متفاوت از آن چیزی است که به صورت معمول در دیگر کارت گرافیک‌های رده بالا مشاهده می‌شود. معمولا یک میله فلزی یا یک اهرم یا یک قطعه شیشه‌ای به همراه کارت‌های گرافیک ارائه می‌شود تا با قرار دادن آن زیر این قطعات از افتادگی و خم شدن آنها جلوگیری شود. اما گیگابایت برای محصول جدید خود ایده‌ای دیگری اندیشیده است؛ یک پلیت قابل اتصال به کیس که از طریق محل نصب پیچ‌های مادربرد روی کیس به آن متصل می‌شود. البته لازم به ذکر است که این براکت تنها در موارد خاصی که مادربرد فضای خالی کافی و محل قرارگیری پیچ‌های متناسب با این قطعه را دارا باشد قابل استفاده است.

سیستم خنک‌کننده WindForce گرافیک جدید گیگابایت شامل یک صفحه بزرگ مسی، نه عدد لوله مسی و سه فن ۱۰۰ میلیمتری، وظیفه خنک نگه داشتن چیپ Nvidia Ada Lovelace در این کارت گرافیک را به عهده دارد. از نظر عملکرد فنی نسل چهارم هسته‌های تنسور تا ۴ برابر عملکرد بهتر نسبت به گرافیک‌های نسل ۳۰۰۰ انویدیا را به لطف فناوری‌ DLSS به همراه دارند. از سوی دیگر ۲۴ گیگابایت حافظه ویدئویی GDDR6X با سرعت ۲۱ Gbps در کنار هسته‌های رهگیری پرتو (Ray Tracing) نسل سوم که در این گرافیک به کار گرفته شده جلوه‌های خیره‌کننده‌ای هم در زمینه تولید محتوا هم در گیمینگ از خود به نمایش خواهد گذاشت.

کارت گرافیک RTX 4090 WINDFORCE V2 گیگابایت

طراحی متفاوت در راستای کوچک‌تر کردن ابعاد کلی کارت گرافیک و همچنین جایگاه جدید سوکت تغذیه این مدل باعث شده تا گمانه‌زنی‌هایی درباره کوچک‌تر شدن یا تغییر طراحی PCB این کارت گرافیک به وجود بیاید. اما هنوز به صورت رسمی جزییاتی در این مورد منتشر نشده است. از جزییات فنی بیشتر درباره پرچمدار جدید گیگابایت نیز در حال حاضر اطلاعات بیشتری منتشر نشده و باید برای آن‌ها منتظر عرضه عمومی و بررسی GeForce RTX 4090 WINDFORCE V2 ماند. مطابق همیشه در صورت انتشار هرگونه جزئیات بیشتر یا اخبار پیرامون محصولات جدید در اولین فرصت آنها را در وبسایت سخت‌افزارمگ منتشر خواهیم کرد. اما تا آن زمان نگاهی خواهیم داشت به جدول مشخصات کارت گرافیک جدید گیگابایت و مقایسه آن با سایر گرافیک‌های منتشر شده در نسل قبل و نسل حاضر.

کارت گرافیک تعداد هسته فرکانس پایه فرکانس بوست فرکانس حافظه پردازنده گرافیکی تعداد ترانزیستور حافظه
RTX 3080 ۸۷۰۴ ۱۴۴۰ مگاهرتز ۱۷۱۰ مگاهرتز ۱۱۸۸ مگاهرتز GA102 ۲۸۰۰۰ میلیون ۱۰ گیگابایت
GDDR6X
۳۲۰ بیت
RTX 3080 Ti ۱۰۲۴۰ ۱۳۶۵ مگاهرتز ۱۶۶۵ مگاهرتز ۱۱۸۸ مگاهرتز GA102 ۲۸۰۰۰ میلیون ۱۲ گیگابایت
GDDR6X
۳۸۴ بیت
RX 6900 XT ۵۱۲۰ ۲۰۱۵ مگاهرتز ۲۲۵۰ مگاهرتز ۲۰۰۰ مگاهرتز Navi 21 ۲۶۸۰۰ میلیون ۱۶ گیگابایت
GDDR6
۲۵۶ بیت
RX 6950 XT ۵۱۲۰ ۲۱۰۰ مگاهرتز ۲۳۱۰ مگاهرتز ۲۲۵۰ مگاهرتز Navi 21 ۲۶۸۰۰ میلیون ۱۶ گیگابایت
GDDR6
۲۵۶ بیت
RTX 3090 ۱۰۴۹۶ ۱۳۹۵ مگاهرتز ۱۶۹۵ مگاهرتز ۱۲۱۹ مگاهرتز GA102 ۲۸۰۰۰ میلیون ۲۴ گیگابایت
GDDR6X
۳۸۴ بیت
RTX 3090 Ti ۱۰۷۵۲ ۱۵۶۰ مگاهرتز ۱۹۵۰ مگاهرتز ۱۳۱۳ مگاهرتز GA102 ۲۸۰۰۰ میلیون ۲۴ گیگابایت
GDDR6X
۳۸۴ بیت
RTX 4090 ۱۶۳۸۴ ۲۲۳۵ مگاهرتز ۲۵۲۰ مگاهرتز ۱۳۱۳ مگاهرتز AD102 ۷۶۳۰۰ میلیون ۲۴ گیگابایت
GDDR6X
۳۸۴ بیت
Gigabyte RTX WINDFORCE V2 24G ۱۶۳۸۴ ۲۵۲۰ مگاهرتز ۱۳۱۳ مگاهرتز AD102 ۷۶۳۰۰ میلیون ۲۴ گیگابایت
GDDR6X
۳۸۴ بیت

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.