شیر مادر، فراتر از یک ماده غذایی برای نوزاد

GLA، اسید چربی که به عملکرد صحیح قلب پس از تولد کمک می کند.

به گزارش سیناپرس همدان، مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها انجام شد و توسط محققان مرکز ملی تحقیقات قلبی عروقی (CNIC) انجام شد، نشان داد که شیر مادر یک سیگنال ضروری است که باعث بلوغ متابولیسم قلب پس از تولد می‌شود و به قلب نوزاد اجازه می‌دهد به درستی کار کند و بقای پس از زایمان را تضمین می‌کند.

این مطالعه نشان می دهد که اسید چرب گاما لینولنیک اسید (GLA) موجود در شیر مادر، به پروتئین گیرنده رتینوئید X (RXR) موجود در سلول های قلب متصل می شود. RXR به عنوان یک حسگر تغذیه ای لیپیدها و مشتقات ویتامین A عمل می کند، بیان ژن را تغییر می دهد و بر عملکردهای بیولوژیکی مانند ایمنی، تمایز سلولی و متابولیسم تأثیر می گذارد. پس از فعال شدن توسط GLA مادر، RXR برنامه‌های ژنتیکی را آغاز می‌کند که میتوکندری‌ها، مراکز انرژی سلول را با آنزیم‌ها و سایر پروتئین‌هایی که برای شروع مصرف لیپیدها، منبع اولیه انرژی در قلب بالغ، نیاز دارند، مجهز می‌کند.

دکتر مرسدس ریکوت، سرپرست گروه سیگنال‌دهی گیرنده هسته‌ای در CNIC، توضیح داد که نتایج تحقیقاتی در Nature منتشر شده است، می‌تواند پیامدهای درمانی قابل‌توجهی برای اختلالات قلبی عروقی شامل اختلال عملکرد میتوکندری و متابولیک و همچنین بیماری‌های مرتبط با تغییرات در فرآیندهای رشد پس از زایمان داشته باشد.

در یک مدل موش، تیم تحقیقاتی دریافتند که فقدان RXR در قلب یا کمبود GLA در شیر مادر مانع از تولید صحیح انرژی میتوکندری در قلب موش‌های تازه متولد شده می‌شود که منجر به نارسایی شدید قلبی و مرگ ۲۴ تا ۴۸ ساعته پس از تولد آن ها می‌شود.

قلب یک پستاندار تازه متولد شده باید به سرعت انرژی تولید کند تا انقباضات قلبی در خارج از رحم حفظ شود. برای رسیدن به این هدف، کاردیومیوسیت‌ها، سلول‌های منقبض میوکارد (عضله قلب)، باید میتوکندری خود را فعال کنند تا از لیپیدها به عنوان منبع انرژی برای تولید ATP (آدنوزین تری فسفات، انرژی ضروری سلول) استفاده کنند. اگرچه این فرآیند برای بقای ارگانیسم بسیار مهم است، اما تاکنون اطلاعات کمی در مورد سیگنال هایی که باعث سازگاری فیزیولوژیکی قلب پس از تولد می شوند، وجود داشت.

دکتر ریکوت توضیح داد: نیاز به حفظ ضربان ثابت و بدون وقفه، تامین انرژی زیادی را بر قلب تحمیل می کند. کاردیومیوسیت ها برای تامین انرژی مورد نیاز خود، کنترل دقیقی بر مسیرهای سلولی تولید کننده انرژی دارند. هر گونه عدم تعادل در این مکانیسم های انرژی زیستی می تواند منجر به ایجاد آسیب های قلبی عروقی جدی شود.

برای دکتر ریکوت، بخشی از تازگی این مطالعه در نشان دادن این است که RXR برخلاف آنچه قبلا تصور می شد، نقش مهمی در عضله قلب ایفا می کند. این یک پیشرفت مفهومی مهم در زمینه گیرنده های هسته ای است.

به گفته نویسنده اول، دکتر آنا پاردس، این مطالعه چارچوب جدیدی را برای درک سازگاری های پس از تولد که در پستانداران تازه متولد شده برای برآورده کردن الزامات محیط خارج رحمی رخ می دهد، ارائه می دهد. دکتر پاردس توضیح داد: تولد یک چالش فیزیولوژیکی برای نوزاد است. با این مطالعه، ما نشان می‌دهیم که شیر مادر، علاوه بر عملکرد تغذیه‌ای‌اش، با دستور دادن به کاردیومیوسیت‌ها که باید متابولیسم خود را فعال کنند، نقش سیگنال‌دهنده‌ای نیز ایفا می‌کند، زیرا دیگر توسط فیزیولوژی مادر پشتیبانی نمی‌شوند.

در نتیجه، این مطالعه نشان می دهد که اسید چرب GLA موجود در شیر مادر، سیگنال کلیدی است که عملکرد صحیح قلب را پس از تولد تضمین می کند. GLA پروتئین سلولی RXR را فعال می کند، که سپس تغییرات هماهنگ بیان ژن را هدایت می کند تا اطمینان حاصل شود که میتوکندری های کاردیومیوسیت بالغ می شوند تا بتوانند در محیط خارج رحمی انرژی تولید کنند.

نتایج راه را برای درمان‌هایی برای تعدیل فعالیت RXR در قلب‌ها با داروهای خاص باز می‌کند، از جمله داروهایی که قبلاً از اداره داروی فدرال ایالات متحده برای درمان‌های سرطان تأیید شده‌اند. دکتر ریکوت نتیجه گرفت: مطالعه ما RXR را به عنوان یک هدف درمانی احتمالی برای اختلالات قلبی نوزادان و بیماری های سیستمیک ناشی از خطاهای متابولیک پیشنهاد می کند.

منبع: Nature 

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته شیر مادر، فراتر از یک ماده غذایی برای نوزاد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.