شیرجه پارکر به درون تاج خورشیدی

بیگ بنگ: کاوشگر خورشیدی «پارکر» بتازگی برای شانزدهمین‌بار از کنار خورشید عبور کرد. در این گذر، فضاپیمای پارکر با سرعت ۵۸۶ هزار کیلومتر بر ساعت از فاصله‌ی ۸.۵ میلیون کیلومتری سطح خورشید عبور کرد.

به گزارش بیگ بنگ، پیشرفته‌ترین فضاپیمای ناسا برای انجام اکتشافات خورشیدی به تازگی یک گذر نزدیک دیگر از کنار خورشید انجام داده است. کاوشگر خورشیدی پارکر، شانزدهمین پرواز از کنار خورشید را در روز ۲۲ ژوئن رقم زد و از میان جو بیرونی فوق داغ خورشید به نام تاج خورشیدی عبور کرد. به گفته ناسا این فضاپیما از مسیر تاج‌های خورشید سالم بیرون آمد و به طور عادی کار می‌کرد. پارکر از گرانش سیارۀ ناهید برای تغییر مدارش به دور خورشید استفاده می‌کند. 

همانطور که فضاپیما از میان پلاسمای شعله‌ور تاج خورشیدی عبور می‌کند دمای این تاج می‌تواند به بالای یک میلیون درجه سانتیگراد برسد، اما ابزارهای درون کاوشگر در دمای ۲۹.۴ درجه سانتیگراد به راحتی کار می‌کنند. کاوشگر خورشیدی پارکر مجهز به سپرهای حرارتی فوق‌العاده مقاوم است که قابلیت مقاومت در برابر دمای بالای خورشید را دارد.

تکنولوژی به کار رفته در سپر حرارتی پارکر فوق‌العاده است و از دو کامپوزیت کربن-کربن، تشکیل شده که یک لایۀ ۱۱.۵ سانتی‌متری فوم کربنی را در بر گرفته‌اند. در واقع پارکر توسط یک سپر حرارتی ضخیم محافظت می‌شود که در برابر تغییرات حرارتی تا ۵۰۰ برابر بیشتر از گرمایی که از خورشید به زمین می‌رسد، مقاوم است.

article.large

آن طرف از محافظ حرارتی که رو به خورشید قرار می‌ گیرد، رنگ سفید براقی دارد که تا جایی که ممکن است نور خورشید را بازتاب دهد و در نتیجه گرمای کمتری جذب شود. قطر محافظ حدود ۲.۴ متر است و به خاطر سبک بودن فوم کربنی، تنها ۷۲.۵ کیلوگرم وزن دارد و شگفت‌انگیز اینکه دمای تجهیزات داخلی فضاپیما از ۳۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود. همچنین این فضاپیما یک سیستم خنک کننده دارد که مانند رادیاتور عمل می‌کند و ۵ لیتر آب تحت فشار دارد که می‌توانند دمای بالای فضاپیما را کاهش دهند.

دمای سطح قابل مشاهده‌ی خورشید در حدود ۵۵۰۰ درجه سانتی‌گراد است. اما هر چه از سطح خورشید به سمت بیرون برویم، دما تا میلیون‌ها درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت. تاج خورشیدی به طور عجیبی از سطح خورشید داغ‌تر است. در حالی که دمای “سطح” یا بخش شیدسپهر خورشید (کره‌ای که می‌بینیم) تا ۶ هزار درجه سانتیگراد است، دمای تاج می‌تواند تا چند میلیون درجه سانتیگراد بالا برود. هنوز برای دانش انسانی کاملا مشخص نیست که این گرمایش عظیم از خلال چه روندهایی رخ می‌دهد.

این فضاپیما قرار است در طول ماموریت اولیه‌ی خود ۲۴ عبور نزدیک خورشید انجام دهد درک بهتری از فرآیندی که باعث گرم شدن تاج خورشیدی می‌شود، بدست آوردند. همچنین دانشمندان از داده‌های پارکر برای بهبود مدل‌های ستاره‌ای و توانایی پیش‌بینی رویدادهای آب و هوای فضایی که می‌توانند برای ماهواره‌ها و شبکه‌های برق خطرآفرین باشند، استفاده کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA , space.com

Adblock test (Why?)

منبع مطلب


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.