شوک به اینتل؛ اپل مشتری انحصاری پیشرفته‌ترین پردازنده‌ TSMC است

2022 9 tim cook apple ceo smile glasses far out event 638bb888a7331cd9fb2ce680

بر‌اساس گزارش خبرگزاری دیجی‌تایمز، امسال صرفاً محصولات اپل به پردازنده‌های سه‌نانومتری TSMC مجهز خواهند شد. غول تایوانی صنعت تراشه از سال ۲۰۲۴ به‌بعد، پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی سه‌نانومتری‌اش را دردسترس شرکت‌های دیگر نیز قرار خواهد داد.

ادعای دیجی‌تایمز در حالی مطرح می‌شود که مدتی قبل، گفته شد TSMC بخشی از تولیدات پردازنده‌ی سه‌نانومتری خود را در‌دسترس اینتل قرار می‌دهد. با استناد به ادعاهای جدید، اپل موقتاً مشتری انحصاری پردازنده‌های سه‌نانومتری TSMC است.

اپل تا قبل از رونمایی آیفون ۷، پردازنده‌های سری A را در کارخانه‌های سامسونگ و TSMC تولید می‌کرد؛ اما فاصله‌گرفتن TSMC از سامسونگ باعث شد تا اپل در حوزه‌ی تراشه با کره‌ای‌ها قطع همکاری کند و وظیفه‌ی ساخت تراشه‌های سری A را فقط به TSMC بسپارد.

مک های‌ مجهز به اپل سیلیکون نیز شرایط نسبتاً مشابهی سپری کردند. اپل پس از سال‌ها به همکاری با اینتل پایان داد تا تراشه‌های اختصاصی سری M را صرفاً در کارخانه‌های TSMC بسازد. این شرط‌بندی اپل کاملاً جواب‌گو بوده است؛ چون این شرکت در حوزه‌ی موبایل و کامپیوترهای شخصی پردازنده‌هایی می‌سازد که در عین قدرتمندبودن، مصرف انرژی کمی دارند.

در سال‌های اخیر، اینتل برای رقابت با TSMC با مشکلات فراوانی دست‌و‌پنجه نرم کرده و اکنون از رقیبش عقب است. با‌این‌حال، تیم آبی به‌خوبی می‌داند که کامپیوترهای ویندوزی برای جانماندن از مک به پردازنده‌ی سه‌نانومتری نیاز دارند. جدیدترین پردازنده اینتل (نسل ۱۴) که تا چند هفته‌ی دیگر رونمایی می‌شود، احتمالاً لیتوگرافی ۱۰ نانومتری خواهد داشت.

دیجی‌تایمز به‌نقل از منابعی در زنجیره‌ی تأمین می‌گوید که اینتل در ابتدا قصد داشت تولید پردازنده‌های نسل ۱۵ آرو لیک را به TSMC بسپارد؛ اما اکنون روند پیشرفت پروژه‌هایش را کمی کُندتر کرده است. TSMC تا سال آینده پردازنده‌ی سه‌نانومتری‌ برای اینتل نخواهد ساخت.

اپل احتمالاً ۲۱ شهریور گوشی‌های سری آیفون ۱۵ را با پردازنده‌ی سه‌نانومتری A17 رونمایی می‌کند. قیمت CPU آیفون ۱۵ بیشتر از نسل قبل خواهد بود؛ به‌همین‌دلیل، پیش‌بینی می‌شود قیمت موبایل اپل در نسل جدید افزایش یابد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.