شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی فرصتی تازه برای توسعه اقتصاد دانش بنیان

یکی از ضرورت‌های تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه منطقه‌ای چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه‌های مرتبط با علم، فناوری و نوآوری، توجه به ظرفیت‌های بومی است. از جمله مفاهیمی که در ایجاد شبکه ای از بازیگران در تجاری سازی محصولات و خدمات و هم افزایی در ایجاد ارزش رقابتی توسعه یافته است، زیست‌بوم نوآوری است.

زیست بوم نوآوری با رویکرد بهبود در شیوه های بازاریابی و فروش جدید منجر به ایجاد سکویی برای جهش تجارت و صادرات محصولات خواهد شد که صنایع خلاق و فرهنگی با ویژگی های ذاتی و منحصر به فرد از جمله، شکل گیری مبتنی بر داشته‌های فرهنگی و تمدنی ، مردم‌بنیاد بودن ، درون‌زایی، تاب‌آور بودن و تا حدود زیادی مستقل از عوامل خارجی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

«صنعت فرهنگى» با مفهوم توانمند ساختن اقتصادى تولیدات فرهنگى از طریق توجه به نیازها و سلایق مشتریان، برندسازی و تقویت فروش و بازیابی در عرصه داخلی و خارجی، در بسیارى کشورها نوک پیکان توسعه در قرن هستند، چرا که تغییر الگوهاى مصرف و افزایش درآمدها باعث افزایش تقاضا براى کالاها و خدمات فرهنگى مى‏شود و رونق اقتصادی آن از طریق افزایش اشتغال و درآمد زایی می شود.

در این راستا بسیاری از کشورها با هدف حفظ و شناساندن هویت ملی و دینی خود به سایر ملت‌ها، اقدام به تاسیس پارک‌های مدرن جهانی در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق نموده‌اند. رویکرد عمومی در این نوع از پارک‌ها ارائه یک بسته جامع فرهنگی، اجتماعی، تفریحی و تجاری است که در آن طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات برای تمامی گروه‌های سنی ارائه می‌گردد. از جمله نمونه‌های موفق در این حوزه می‌توان به پارک جهانی پکن، دهکده جهانی دبی و مرکز علوم اونتاریو  اشاره نمود که سالانه گردشگران زیادی از تمامی جهان را به سمت خود جذب نموده و موجب ارزش آفرینی فراوان فرهنگی و اقتصادی برای این کشورها می‌گردد.

از مزایای اصلی که در طراحی آن لحاظ شده است، تسهیل دسترسی به بازارها و منابع بین‌المللی با برداشتن موانع تجاری است که این امر منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر، ایجاد شغل و بهبود شرایط زندگی افراد کشور در بازه زمانی کوتاهتر می‌گردد. همچنین، همکاری بیشتر میان کشورها می‌تواند به اشتراک گذاری دانش و تخصص منجر شود که خود به توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید کمک می‌نماید ترویج رشد اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق مبتنی بر درآمدهای غیر نفتی خواهد شد.

با ایجاد و راه اندازی شهر فناوری‌های نرم، صنایع خلاق و فرهنگی ایران و تقویت و توسعه زیست بوم مبتنی بر ظرفیت های منحصر به فرد این صنایع در ایجاد اشتغال و ارزآوری می توان سکویی در تجارت و صادرات خلق کرد که  چشم انداز  ۳/۲۲ میلیارد دلاری در صادرات سالانه و ایجاد ۰۰۰/۲۳۰/۲ شغل را به باور برساند.

از سوی دیگر آمار صادرات محصولات و خدمات صنایع خلاق و فرهنگی سهم قابل‌‌‌توجهی در اقتصاد جهانی دارند. ارزش صادرات جهانی کالاها و خدمات خلاق و فرهنگی در سال ۲۰۲۰ به رقم ۱.۵۲۴  میلیارد دلار رسیده است(حدود ۶/۸ درصد از ۸/۱۷ تریلیون دلار صادرات جهانی). در سال ۲۰۲۰ چین با ۱۶۹ میلیارد دلار بزرگترین صادرکننده کالاهای خلاق بوده است و بعد از آن ایالات متحده آمریکا، ایتالیا و آلمان به ترتیب با ۳۲، ۲۷ و ۲۶ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. صنایع خلاق  و فرهنگی ۲/۶ درصد از کل اشتغال را تشکیل می‌‌‌دهند و حدود ۵۰ میلیون شغل را در سراسر جهان به خود اختصاص داده‌‌‌اند.

محمدحسین ایمانی‌خوشخو رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با ابلاغ دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محترم و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی راه اندازی می‌شود.

وی درباره فرآیند طراحی و تصویب طرح شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: طرح راه اندازی این مجموعه که توسط این پارک تهیه شده است، بعد از طی مراحل مختلف بررسی در شورای هنر، به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته بود و در جلسه ۸۹۶ به تاریخ ۲۴ بهمن در این شورا به تصویب رسیده بود و در تاریخ ۱۲ اسفند برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد دانشگاهی و وزارت میراث فرهنگی ابلاغ شد و قرار است جزئیات آن از جمله امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ساختار تشکیلاتی، نحوه تأمین منابع مالی، تعیین دستگاه‌های همکار و… ظرف مدت دو ماه تهیه و جهت بررسی به شورای هنر ارائه شود.

رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در توضیح جزییات شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، گفت: این شهر آینه تمام نمایی از ایرانِ اسلامی است که در آن به کمک علوم انسانی و هنر و با استفاده از ظرفیت‌های عظیم تاریخی، فرهنگی و تمدنی و زیست بوم متنوع ایرانی و فرصت‌های اقتصادی نهفته در چهار اقلیم معتدل و مرطوب، گرم و خشک، گرم و مرطوب و سرد و خشک، فضایی نوین و فرصتی تازه برای کار فرهنگی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری و درآمدزایی و تولید و عرضه ملی و جهانیِ محصولات و خدمات هنری و فرهنگی فراهم کند.

وی با اشاره به ساختار و بخش‌های مختلف این شهر، ادامه داد: در این شهر حوزه‌هایی همچون اقتصاد فرهنگ و هنر، اقتصاد فناوری‌های نرم، اقتصاد گردشگری، اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی فعالیت‌های فرهنگی، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری، مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی و کریدور صادراتی و… برای راه‌اندازی سکوی تجارت و صادرات، ایجاد می‌شود.

ایمانی‌خوشخو گفت: توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های نرم و فرهنگی در سطح کشور، توسعه صادرات از طریق تقویت تعاملات بین‌المللی و تسهیل دسترسی به بازارهای جهانی، سرمایه‌گذاری بیشتر و رشد اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق، افزایش درآمدهای غیرنفتی، توسعه گردشگری، ایجاد شغل و بهبود شرایط زندگی ایرانیان در بازه زمانی کوتاه‌تر، از جمله مزایایی است که با ایجاد این شهر جهانی در دسترس قرار می‌گیرد.

وی درباره اهداف ایجاد شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: ایجاد سکوی یکپارچه تجارت و صادرات کالاها و خدمات مرتبط با حوزه فناوری‌های نرم، صنایع فرهنگی، ساماندهیِ تولید و عرضه و بازاریابی کالاها و خدمات این حوزه، ایجاد و تثبیت اشتغال مرتبط با این حوزه و تقویت و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی‌ایران در سطح منطقه و جهان اهداف ایجاد «شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور» است که انشالله با جدیت، در پی تحقق آنها خواهیم بود.

البته تنوع بی‌نظیر تاریخ، فرهنگ و زیست بوم ایران با ۸۵ میلیون نفر جمعیت و ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومتر مربع مساحت و ظرفیت‌های اقتصادی نهفته در چهار اقلیم معتدل و مرطوب، گرم و خشک، گرم و مرطوب و سرد و خشک ، گنجینه‌ای ارزشمند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و درآمدی در تولید محصولات هنری و فرهنگی اعم از محصولات صنایع دستی، غذاهای بومی و محلی، کالاهای فناورانه، برگزاری نمایشگاه و تسهیل صادرات را فراهم می کند که با دیدی بلندنظر می‌توان این شهر را به ثروتی پایدار تبدیل نمود. شهر فناوری‌های نرم، صنایع فرهنگی و خلاق آینه تمام نمایی از ایران است که در آن به کمک هنر تعاملی ، فناوری و نوآوری و با الهام از چهار اقلیم ذکر شده به فضای گردشگری با تجربیات متنوع برای گردشگر خلق شده است.

حوزه‌های اقتصاد فرهنگ و هنر، اقتصاد فناور‌های نرم، اقتصاد گردشگری، اقتصاد دیجیتال (هوشمندسازی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و …)، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری، مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی و کریدور صادراتی و نمادهای فناورانه با خوانش چهار اقلیم ایران و مردمی سازی فرهنگ و هنر(ایران کوچک) از جمله ساختارهایی پیش‌بینی شده برای شهر فناوری‌های نرم، صنایع خلاق و فرهنگی است.

 

بخش اقتصاد گردشگری شامل ایجاد تسهیلات به منظور رشد و توسعه شرکت‌های فناور و خلاق، برقراری ارتباط با ذینفعان و اساتید و نخبگان، ایجاد شبکه‌های ارتباطی متناسب با نیاز واحدهای فناور، ارزش آفرینی از طریق اشتراک‌گذاری منابع واحدهای فناور مستقر و بخش اقتصاد هنر و فرهنگ شامل ایجاد تسهیلات به منظور رشد و توسعه شرکت‌های فناور و خلاق، برقراری ارتباط با ذینفعان و اساتید و نخبگان، ایجاد شبکه‌های ارتباطی متناسب با نیاز واحدهای فناور، ارزش آفرینی از طریق اشتراک‌گذاری منابع واحدهای فناور مستقر است.

در مرکز نمایشگاهی و همایش‌های بین‌المللی و کریدور صادراتی شاهد ایجاد شبکه ارتباط با بازارهای داخلی و خارجی با استقرار نماینده‌هایی از اتاق‌های بازرگانی، سازمان توسعه تجارت، گمرک و سایر نهادها و سازمان‌های مرتبط و تشکیل کنسرسیوم‌های تخصصی، ایجاد میز خدمات بازرگانی و صادرات، نگهداری و بسته‌بندی محصولات، استقرار شرکت‌های برندسازی، بازاریابی، مدیریت صادرات خواهیم بود.

بخش اقتصاد فناوری‌های نرم شامل ایجاد تسهیلات به منظور رشد و توسعه شرکت‌های فناور و خلاق، برقراری ارتباط با ذینفعان و اساتید و نخبگان، ایجاد شبکه‌های ارتباطی متناسب با نیاز واحدهای فناور، ارزش آفرینی از طریق اشتراک‌گذاری منابع واحدهای فناور مستقر و بخش مالی و سرمایه‌گذاری شامل سرمایه‌گذاری در کسب و کار واحدهای فناور، اعطای وام‌های کم بهره، ارائه مشاوره‌های مالی و بخش اقتصاد دیجیتال شامل ایجاد تسهیلات به منظور رشد و توسعه شرکت‌های فناور و خلاق، برقراری ارتباط با ذینفعان و اساتید و نخبگان، ایجاد شبکه‌های ارتباطی متناسب با نیاز واحدهای فناور، ارزش آفرینی از طریق اشتراک‌گذاری منابع واحدهای فناور مستقر است.

این دهکده جهانی شامل بخش‌های شمالی، شرقی، جنوبی و غربی است.

بخش شمالی شامل برگزاری رویدادها و ایجاد فضاهای محلی نوآورانه و تعاملی برای بازدیدکنندگان با هدف ایجاد تجربه گردشگری فرهنگی، هنری، آموزشی، قومی، تاریخی، طبیعت و مذهبی؛ بخش شرقی شامل برگزاری رویدادها و ایجاد فضاهای محلی نوآورانه و تعاملی برای بازدیدکنندگان با هدف ایجاد تجربه گردشگری فرهنگی، هنری، آموزشی، قومی، تاریخی، طبیعت و مذهبی؛ بخش جنوبی شامل برگزاری رویدادها و ایجاد فضاهای محلی نوآورانه و تعاملی برای بازدیدکنندگان با هدف ایجاد تجربه گردشگری فرهنگی، هنری، آموزشی، قومی، تاریخی، طبیعت و مذهبی و بخش غربی شامل برگزاری رویدادها و ایجاد فضاهای محلی نوآورانه و تعاملی برای بازدیدکنندگان با هدف ایجاد تجربه گردشگری فرهنگی، هنری، آموزشی، قومی، تاریخی، طبیعت و مذهبی است.

همچنین بخش بین‌الملل از دیگر بخش‌های این دهکده جهانی بوده که شامل یجاد شبکه ارتباطی با ذی‌نفعان خارجی و تعاملات دانش و تکنولوژی، ایجاد پارک‌های هنر، نور، مشاغل، موزه، آینه، فناوری، فرهنگ، ورزش و بین‌الملل با هدف ایجاد تجربه گردشگری ماجراجویی، علمی، مجازی، فناوری، تجاری و ورزشی است.

البته محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی محمدحسین ایمانی خوشخو را به‌عنوان نماینده ویژه وزیر در برنامه‌ریزی و فراهم نمودن مقدمات راه‌اندازی شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق منصوب کرد.

و در این حکم آمده است که ظرف دو ماه جزئیات طرح تأسیس شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق شامل امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز، ساختارهای تشکیلاتی، نحوه تأمین منابع مالی، تعیین دستگاه‌های اجرایی همکار و سایر موارد لازم جهت طرح و بررسی در شورای هنر ارائه شود.

همچنین مصوبه «راه‌اندازی شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور» پیش از این، توسط رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده بود و بر اساس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شده با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی نسبت به تأسیس این شهر جهانی اقدام کند.

با این اوصاف باید منتظر باشیم که دهکده جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور تا چه اندازه می‌تواند در این حوزه‌ها اقدام مؤثر به شمار برود؟

 

نوشته شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی فرصتی تازه برای توسعه اقتصاد دانش بنیان اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.