شناسایی سویه جدید کرونا در ایالات متحده

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا، سویه ای جدید از ویروس کرونا با نام مستعار Eris اکنون بیشترین درصد عفونت‌های جدید کووید ۱۹ را در سراسر این کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش سیناپرس، گزارش های رسمی مقامات بهداشتی ایالات متحده حاکی از شناسایی و شیوع سویه جدید ویروس کرونا در این کشور است. بر این اساس گفته می شود حدود ۱۷.۳ درصد از موارد کووید-۱۹ در ایالات متحده به این سویه تعلق داشته و اعتقاد بر این است که این سویه جدید در اوایل ماه جاری میلادی به دلیل جهش در نوعی از این ویروس که به طور رسمی با نام EG.5 شناخته می ‌شود، ایجاد شده است.

بر خلاف تصور بسیاری از مردم، ویروس کرونا هنوز از بین نرفته و در جوامع در حال انتقال است. در این میان واکسینه شدن عمومی مردم به سبب شده است تا ابتلا به این ویروس به صورت خفیف رخ داده و تلفات آن بسیار کم شود. به گفته مقامات بهداشتی، در حال حاضر سایر انواع غالب ویروس کرونا شامل XBB.1.16، با ۱۵.۶ درصد موارد و XBB.2.23، با ۱۱.۲ درصد موارد هستند. داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده نشان می دهد ۱۰.۳ درصد دیگر از موارد ویروس کرونا در این کشور مربوط به سویه  XBB.1.5 است.

در این شرایط کارشناسان می گویند: سویه جدید EG.5 ممکن است انواع دیگر سویه های موجود را مغلوب کند زیرا به نظر می رسد  این سویه جدید دارای جهش ویژه ای است که بقا و تکثیر آن را تسهیل می کند. بررسی های متخصصین نشان می دهد سویه فوق یکی از چندین زیر سویه اومیکرون  است که در ماه‌های اخیر به شدن در گوشه و کنار جهان گسترش پیدا کرده است. البته باید توجه داشت همه این گونه‌ ها از نوادگان سویه XBB هستند که هدف واکسن‌های کووید-۱۹ پاییز امسال بودپ.

به گزارش سیناپرس، دکتر ماریا ون کرخوف،  پژوهشگر سازمان بهداشت جهانی در این رابطه می گوید: در شرایطی که وضعیت اضطراری کووید در بیشتر مناطق جهان برداشته شده است و ما دیگر در مرحله بحران نیستیم، باید توجه داشت که تهدید کووید هنوز از بین نرفته است. بنابراین، پیگیری نظارت و توالی ‌یابی این ویروس کاملاً حیاتی است.

به گفته مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا، ، از آنجایی که روند مطالعات  ردیابی انواع سویه های ویرسو کرونا در این مرکز کند شده است، محققان قادر به پیش بینی ظهور EG.5 نبودند و ظهور این سویه جدید همگان را غافلگیر کرد.

مترجم: رضوان خندان

منبع: consumer.healthday

نوشته شناسایی سویه جدید کرونا در ایالات متحده اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.