شناسایی خرس های قطبی با اثر پنجه

با پیش ‌بینی‌های تلخ مبنی بر اینکه همه خرس‌های قطبی ممکن است تا پایان قرن فعلی از روی سیاره زمین محو شوند، بسیار مهم است که دانشمندان راهی برای نظارت بر تعداد آنها پیدا کنند تا دریابند آیا تلاش‌های حفاظتی از زیستگاه ها موثر بوده یا خیر.

به گزارش سیناپرس، اما کار با خرس‌ها (Ursus maritimus) به دلیل شرایط آب و هوایی شدید قطب شمال و قلمرو وسیعی که خرس ها در برخی از دورافتاده ‌ترین مناطق جهان پوشش می ‌دهند، بسیار سخت است. برای ردیابی آنها، خرس ها باید بیهوش شده و دستگاه هایی روی بدن آن ها نصب شوند که خطرناک، گران قیمت و تهاجمی است.

اکنون، در اولین مطالعه ‌ای در پژوهش های خرس‌های قطبی، محققان دانشگاه آیداهو (UI) مرز جدید دی ان ای محیطی را مهار کرده و مواد ژنتیکی به جا مانده در اثر پنجه حیوانات را برای آزمایش می‌ گیرند. از این رو، پژوهشگران نه تنها توانسته ‌اند گونه‌ها را تعیین کنند بلکه جنسیت حیوان را نیز مشخص کرده اند.

جنیفر آدامز (Jennifer Adams) محقق دانشگاه آیداهو گفت: طبق اطلاعات ما، این اولین باری است که خرس های قطبی یا هر گونه دیگری با استفاده از دی ان ای محیطی جمع آوری شده از برف شناسایی و تعیین جنسیت می شوند.

هنگامی که خرس قطبی بر روی برف راه می رود، مواد اپیدرم میکروسکوپی را که از پنجه به زمین منتقل می شود، رسوب می دهد. این تیم تحقیقاتی از ماله‌ هایی برای خراشیدن لایه نازکی از برف از روی این آثار استفاده کردند، سپس نمونه‌هایی را به آزمایشگاه منتقل کرده و آزمایش‌های PCR را برای کشف اطلاعات ژنتیکی انجام دادند.

این تیم پژوهشی قادر به جمع‌ آوری دی ان ای هسته‌ ای (n-DNA) بود که امکان داده‌های بیشتر مانند مشخصات ژنتیکی حیوان و جنسیت آن را فراهم کرد. این امر به ویژه برای محققان برای پیش‌ بینی تولید مثل و بازسازی جمعیت‌ها بسیار مهم است.

صندوق جهانی طبیعت (WWF) تخمین می زند که قطب شمال در سه دهه گذشته ۱۳ درصد از پوشش یخی خود را از دست داده و بعید است که بهبود یابد. به دلیل رژیم غذایی خاص و نیازهای انرژی، بسیار بعید است که حیوانات بتوانند خود را با زندگی در محیطی متفاوت وفق دهند و احتمالا به تدریج از گرسنگی بمیرند.

به گزارش سیناپرس، اما در حالی که خرس‌ها هنوز مقداری برف و یخ برای زندگی دارند، این روش جدید اثر پنجه راهی نوین، غیرتهاجمی، مقرون ‌به‌ صرفه و نسبتاً ایمن به دانشمندان می ‌دهد تا بدون اینکه مانعی برای خرس ‌های قطبی داشته باشند، اطلاعاتی در مورد آنها کسب کنند.

شرح کامل این تحقیق در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Conservation Science منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

نوشته شناسایی خرس های قطبی با اثر پنجه اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.