شستشوی بینی با آب لوله‌کشی می‌تواند پیامدی مرگبار داشته باشد

nasal rinsing 65f7162967794fc357b0089d

در پاکستان نیز مرد ۲۲ ساله‌ای که به‌عنوان آیین مذهبی سینوس‌های خود را با آب لوله‌کشی شسته بود، به نگلیریا فاولری آلوده شده بود. پزشکان بیمارستان دانشگاه آقاخان کراچی و بیمارستان پی‌ان‌اس شفا پاکستان، ۱۳ مارس در مطالعه جداگانه‌ای در مجله‌ی Emerging Infectious Diseases گزارش کردند که عفونت‌های مغزی با این آمیب‌ها تقریبا همیشه کشنده هستند، اما مرد بیمار به خاطر تشخیص زودهنگام و درمان تهاجمی جان سالم به در برد. او یکی از فقط ۸ بازمانده شناخته‌شده از عفونت‌های مغزی ناشی از نگلیریا فاولری در سراسر جهان است.

آکانتامبا هر سال فقط ۳ تا ۱۲ نفر را در ایالات متحده تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، اما حدود ۸۲ درصد از این عفونت‌ها کشنده هستند. هر سال حدود سه مورد عفونت نگلیریا فاولری در ایالات متحده اتفاق می‌افتد.

استفاده از آب لوله‌کشی استریل‌نشده برای شستشوی بینی در موارد نادر می‌تواند موجب عفونت مغزی مرگبار شود

همه ده نفر در مطالعه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری دچار یک یا چند بیماری ازقبیل سرطان، اچ‌آی‌وی و ایدز بودند که سیستم ایمنی آن‌ها را ضعیف می‌کرد. یک نفر پس از دو هفته پس از شستشو دچار عفونت شد، درحالی‌که دیگران سال‌ها شستشوی بینی انجام می‌دادند.

چهار نفر گزارش کردند از آب لوله‌کشی استریل‌نشده استفاده می‌کردند و یک نفر گفت از آب استریل استفاده کرده است، اما پس از آن دستگاه شستشو را در آب لوله‌کشی استریل‌نشده قرار داده است. نوع آب مورد استفاده در موارد دیگر مشخص نیست.

به‌گفته‌ی پژوهشگران، گرچه موارد توصیف‌شده نادر است، نشان می‌دهد استفاده از آب لوله‌کشی استریل‌نشده می‌تواند موجب شود برخی افراد دچار عفونت ناشی از آمیب شوند. وجود این نوع آلودگی در آب آشامیدنی مناطق مختلف ایران نیز تایید شده است. مردم باید از آب استریل‌شده، آب مقطر یا آب تصفیه‌شده یا آب لوله کشی که برای پنج دقیقه جوشانده و سپس سرد شده است، برای شستشوی سینوس‌های خود استفاده کنند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.