شرکت TSMC تولید ویفر ۳ نانومتری را به ۱۰۰۰۰۰ واحد ماهانه افزایش می‌دهد

در سال ۲۰۲۳، شرکت TSMC تنها یک مشتری برای ویفر ۳ نانومتری داشت که آن هم کسی نبود جز کمپانی اپل. اما از آنجایی که شرکت TSMC در سال جاری مشتریان بیشتری را جذب می‌کند، باید قابلیت‌های تولید خود را برای پاسخگویی به سفارش‌های اضافی برطرف کند. طبق یک گزارش، این غول تایوانی قصد دارد تولید خود را به ۱۰۰۰۰۰ ویفر در ماه در سال ۲۰۲۴ افزایش دهد و در عین حال بر افزایش بازدهی ۳ نانومتری نیز تمرکز کند.

هدف شرکت TSMC بهبود بازده ویفر ۳ نانومتری به ۸۰ درصد است زیرا همانطور که گفته شد، طبق گزارش‌ها این شرکت قصد دارد تولید ویفر ماهانه را از ۶۰۰۰۰ به ۱۰۰۰۰۰ در سال ۲۰۲۴ افزایش دهد.

چرا شرکت TSMC تولید ویفر ۳ نانومتری خود را افزایش می‌دهد؟

گفته می شود در مجموع، این شرکت تعداد زیادی سفارش از کمپانی‌هایی مانند اپل، کوالکام، مدیاتک، انویدیا و اینتل دریافت کرده است. اگرچه گزارش Naver مشخص نمی‌کند که کدام شرکت تعداد سفارش‌های بیشتری دارد، اما احتمالاً کمپانی اپل به محموله بزرگی از تراشه‌های A18 خود نیاز دارد که برای خانواده آیفون ۱۶ در نظر گرفته شده است. شرکت TSMC احتمالاً تولید ویفرهای ۳ نانومتری نسل دوم خود را که با نام «N3E» نیز شناخته می‌شود، افزایش خواهد داد. گزارش شده بود که فرآیند N3B سال گذشته دارای مشکلات بازدهی بوده و همچنین گفته شده که بها تمام شده آن نامناسب است.

علاوه بر این، تخمین زده می‌شود که تنها حذف M3، M3 Pro و M3 Max برای کمپانی اپل یک میلیارد دلار هزینه داشته باشد، بنابراین این غول کالیفرنیا باید مبلغ هنگفتی را صرف کرده باشد تا خود را به اولین شرکتی در جهان تبدیل کند که تراشه‌های خود را روی گره N3B شرکت TSMC عرضه می‌کند. با این وجود قیمت بالا ممکن است شرکت‌هایی مانند کوالکام و مدیاتک را از اتخاذ فرآیند پیشرفته برای SoCهای خود منصرف کند، اما در اواخر امسال، هر دو شرکت اولین محصولات ۳ نانومتری خود را معرفی خواهند کرد که شامل تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۴ و دایمنسیتی ۹۴۰۰ است.

شرکت TSMC تولید ویفر 3 نانومتری را به 100000 واحد ماهانه افزایش می‌دهد
شرکت TSMC تولید ویفر ۳ نانومتری را به ۱۰۰۰۰۰ واحد ماهانه افزایش می‌دهد

گفته می‌شود که شرکت TSMC قصد دارد تولید ماهانه خود را از ۶۰۰۰۰ به ۱۰۰۰۰۰ ویفر افزایش دهد، هرچند اشاره شده است که بازدهی به ۸۰ درصد خواهد رسید، که در صورت صحت این ارقام، یک موفقیت چشمگیر برای این شرکت خواهد بود. پیش از این، تولیدکننده ویفر در آخرین گزارش درآمد خود اظهار داشت که سفارشات تراشه‌های ۳ نانومتری که در نیمه دوم سال گذشته به تولید انبوه رسیده‌اند، ۶ درصد از کل فروش سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده‌اند. انتظار می‌رود امسال این رقم به ۱۴ تا ۱۶ درصد افزایش یابد.

لازم به ذکر است که پیش از این گزارش شده بود که شرکت TSMC تولید ویفر ۳ نانومتری خود را به ۱۰۰۰۰۰ واحد ماهانه افزایش داده است که این رشد توسط شرکت‌های مذکور شتاب گرفته است. به طور خلاصه، امسال سال هیجان‌انگیزی خواهد بود زیرا این شرکت‌ها با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت و مهارت طراحی تراشه تصمیم می‌گیرد که کدام یک تاج را در سه ماهه سوم و چهارم به دست آورد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.