شرکت MSI: پشتیبانی از حافظه DDR5 64-256 در مادربرد های AMD و اینتل

طبق اخرین اخبار، مادربرد PRO X670P WIFI شرکت MSI از حافظه DDR5 با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت پشتیبانی می‌کند از حافظه DDR5 با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت پشتیبانی می‌کند. پیش از هر چیزی باید بدانید که ما هنوز در فازهای اولیه فناوری حافظه DDR5 هستیم که فقط دو سال پیش با معرفی مادربردهای سری ۶۰۰ کمپانی اینتل و پشتیبانی اولیه از حافظه DDR5-4800 آغاز شد. برخی شرکت‌ها به سرعت ماژول‌های اورکلاک شده با پشتیبانی از Intel XMP را معرفی کردند، اما پیشرفت آن کند بود و بیش از یک سال طول کشید تا قیمت‌گذاری DDR5 برای مصرف‌کننده‌های متوسط منطقی ​​شود.

با درک این موضوع که پشتیبانی از DDR5 زمان می‌برد، شرکت اینتل تصمیم گرفت تا سازگاری با حافظه DDR4 را در مادربردهای خود حفظ کند. در حال حاضر بسیاری از این نوع مادربردها هنوز در بازار موجود هستند و استاندارد قدیمی را پشتیبانی می‌کنند. با این حال، هم شرکت اینتل و هم AMD اکنون دارند از حافظه قدیمی دور می‌شوند و پلتفرم‌های آینده آنها به طور اختصاصی با DDR5 سازگار خواهند بود.

مادربردهای سری ۶۰۰ شرکت AMD به طور اختصاصی از حافظه DDR5 پشتیبانی می‌کنند و تنها چند ماه پس از عرضه به بازار، قیمت حافظه DDR5 به سطح منطقی رسیده است. علاوه بر این، معرفی پردازنده‌های سری Ryzen 7000X3D که نیاز به ماژول‌های حافظه سریع ندارند، باعث افزایش علاقه به ارتقاء به پلتفرم‌های جدید شده است.

شرکت MSI: پشتیبانی از حافظه DDR5 64-256 در مادربرد های AMD و اینتل
مادربرد MSI PRO X670P WIFI از حافظه DDR5 با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت پشتیبانی می‌کند، منبع تصویر: شرکت MSI

در ابتدا، حافظه DDR5 در ماژول‌های ۸ گیگابایت، ۱۶ گیگابایت و ۳۲ گیگابایت به بازار عرضه شد. بعداً، تولیدکنندگان حافظه ماژول‌های ۲۴ گیگابایت و ۴۸ گیگابایت را هم معرفی کردند که به گیمرها گزینه‌ها و مسیرهای ارتقاء بیشتری ارائه می‌دهند. این حالت به ویژه برای کسانی کاربرد دارد که به ظرفیت ۳۲ گیگابایتی قوی نیاز ندارند اما ۱۶ گیگابایت برای آن‌ها کافی نخواهد بود.

یکی از مواردی که به تازگی به مجموعه اضافه شده است، در دسترس بودن ماژول‌های ۶۴ گیگابایت است که به نیاز سیستم‌ها و سرورهای پر انرژی پاسخ می‌دهد. با این ظرفیت، مادربردهایی که دو اسلات دارند می‌توانند به طور کامل از ۱۲۸ گیگابایت حافظه پشتیبانی کنند، در حالی که مادربردهای دارای چهار اسلات می‌توانند تا ۲۵۶ گیگابایت حافظه را در خود جای دهند. در عمل، بازیکنان ممکن است ترجیح دهند که به تنظیمات دو اسلات وفادار بمانند تا سیستم‌های آن‌ها بدون توجه به تعداد رابط‌های حافظه موجود، با سرعت XMP و پروفایل AMD EXPO OC سریع‌تر عمل کنند.

حال به پشتیبانی شرکت AMD می‌پردازیم، همه مدل‌های AM5 اکنون از ظرفیت حافظه بهبود یافته پشتیبانی می‌کنند که شامل مادربردهای X670، B650 و A620 خواهد بود. بایوس اختصاصی برای این مادربردها در ژانویه سال ۲۰۲۴ منتشر شده است، به این معنا که تمام مادربردهای AM5 شرکت MSI آماده پشتیبانی از حداکثر ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت حافظه هستند.

شرکت MSI به صورت رسمی اعلام کرده است که پشتیبانی از حافظه DDR5 با ظرفیت ۶۴ گیگابایت را بر روی تمام مادربردهای مبتنی بر AM5 شرکت AMD (سری ۶۰۰) اجرا کرده است. بر خلاف این، به‌روزرسانی‌ها برای مادربردهای سری ۶۰۰ و ۷۰۰ شرکت اینتل در طول ماه‌های فوریه و مارس ادامه خواهد داشت.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.