شرکت‌های OpenAI و Figure هم وارد مسابقه تولید روبات‌های انسان‌نمای کارگر می‌‌شوند

2023 04 11 18 38 07 jpg

ربات‌های انسان‌نما که بر مغزهای پیشرفته هوش مصنوعی متکی هستند، نویدبخش تغییرات تکان‌دهنده و شاید مخرب از نظر تهدید نیروی کار انسانی در بازارهای کار و اقتصاد جهانی هستند.اکنون پول کلانی به این بخش سرازیر شده است.

ظهور چالش برانگیز ChatGPT حقیقتی را روشن کرده است: هوش مصنوعی با سرعتی وحشیانه و شتابان در حال پیشرفت است و شروع به تغییر صنایع کارمندهای پشت میزنشین است و مشاغلی است که بر هوش «روتین» تکیه دارند.

هوش مصنوعی در سال‌های آینده بخش‌هایی از بسیاری از مشاغل یقه سفید را به عهده خواهند گرفت، که در ابتدا منجر به افزایش عظیم در بهره‌وری و در نهایت، به عقیده بسیاری، افزایش عظیم بیکاری خواهد شد.

اگر در حال حاضر از می‌خواهید رشته تحصیلی انتخاب کنید، کارهای به اصطلاح یدی یا یقه آبی که شامل کار فیزیکی واقعی است حتی در میان‌مدت برای شما مناسب‌تر باشند.

اما از سوی دیگر این حوزه هم در حال تهدید شدن است. به نظر می‌رسد که یک کارگر ربات انسان نما همه منظوره ممکن است نزدیک‌تر از آن چیزی باشد که هر کسی فکر می‌کند، یک ربات دارای قابلیت‌های یادگیری سریع و همراه با توانایی های ارتباطی GPT-نسخه X، داشتن دانش کل اینترنت و ویژگی‌های انسانی ممکن است هر چیزی را تعییر بدهد.

چنین انسان‌نماهایی البته در گام اول به‌عنوان شاگردهای احمق، انگشت‌نما می‌شوند، اما آنها با سرعتی وحشتناک یاد خواهند گرفت. آنها ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته در دسترس خواهند بود، به تدریج قابلیت‌های خود را گسترش می دهند و بر محدودیت‌های خود غلبه می کنند تا زمانی که سرانجام شروع به گرفتن جای انسان‌ها کنند. آنها به طور بالقوه می‌توانند هزینه نیروی کار را کاهش دهند و منجر به دستاوردهای عظیم در بهره‌وری شوند و یک تحول اساسی در بازار کار یقه آبی‌ها ایجاد می‌کنند.

شناخته شده‌ترین انسان نما تا به امروز اطلس است که توسط Boston Dynamics ساخته شده است. اطلس پیشرفت چشمگیری در ۱۰ سال گذشته نشان داده است. اما اطلس یک پلتفرم تحقیقاتی است و مارک رایبرت، بنیانگذار بوستون داینامیکس، به صراحت گفته است که این شرکت عجله‌ای برای بردن انسان‌نماها به بازار کار ندارد.

Hanson Robotics و Engineered Arts، در میان دیگران، بر تعامل انسان/ربات تمرکز کرده‌اند و بر ساخت انسان‌نماهایی مانند سوفیا و آمکا با چهره‌های واقعی و گیراتر تمرکز کرده‌اند. در این میان Ameca به طور خاص با استفاده از مدل زبان GPT ارتباط برقرار می‌کند.

ایلان ماسک ورود تسلا به عرصه رباتیک انسان‌نما را در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد و به نظر می رسد این شرکت در چند ماه اخیر پیشرفت بسیار خوبی در نمونه های اولیه Optimus برای تسلا بات خود داشته است. او ماه گذشته گفته ارزش بخش رباتیک در درازمدت بسیار بیشتر از جنبه خودرویی خواهد بود.

همین امسال، کارآفرین مشهوری به نام برت ادکاک، بنیانگذار Vettery اعلام کرد که آخرین سرمایه گذاری خود بر روی روبات های انسان نما صرف خواهد کرد.

شرکت جدید، “Figure”، با هدف “ساخت یک انسان نما الکترومکانیکی با ویژگی های کامل” و “ادغام این ربات‌های انسان نماها در کار” تاسیس شده است.

هدف در اینجا «اولین ربات انسان‌نمای همه‌منظور تجاری جهان» است که در این مرحله شکل ۰۱ نامیده می‌شود. طبق گفته‌های شرکت، این ربات با ظاهر مردانه ۱۶۸ سانتی‌متر قد و ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند ۲۰ کیلوگرم بار را بلند کند، با سرعت ۱.۲ متر بر ثانیه معادل ۴.۳ کیلومتر در ساعت راه برود و با یک بار شارژ تا ۵ ساعت کار کند.

این ربات به‌عنوان یک انسان‌نمای دو پا، می‌تواند از پله‌ها بالا برود، راه برود و به طور کلی در بیشتر محیط‌های انسانی کار کند. این ربات باید بتواند از ابزاری که ما استفاده می‌کنیم استفاده کند و کارهای مختلف ما را انجام دهد.

از سوی دیگر Adcock با سرعت و تهاجمی به این پروژه نزدیک می شود. هنگامی که آرچر راه اندازی شد، تعداد زیادی از استعدادها را از سایر شرکت های پیشرو eVTOL استخدام کرد و پیشرفت بسیار سریعی کرد.

به نظر می رسد فیگر همان رویکرد را در پیش گرفته است.  این شرکت در ابتدای ماه مارس بیش از ۴۰ مهندس  داشت که استعدادهای کلیدی از مؤسسه شناخت انسان و ماشین فلوریدا، Boston Dynamics، Tesla، Waymo و Google X و غیره بودند. بنابراین در حالی که به نظر می رسد این شرکت هنوز چیزی نساخته، اما این یک سرمایه‌گذاری انسانی جدی کرده.

در وب سایت Figure آمده است: “ما با ریسک بالا و شانس موفقیت بسیار کم روبرو هستیم.” با این حال، اگر موفق باشیم، این پتانسیل را داریم که تأثیر مثبتی بر بشریت بگذاریم و بزرگترین شرکت روی کره زمین را بسازیم.»

علاوه بر همه اینها، OpenAI نشان داده که دوباره به انسان نماها علاقه مند شده است. OpenAI می خواهد یک “هوش عمومی مصنوعی” یا AGI ایجاد کندتا ماشین‌هایی تولید شوند که می‌توانند تقریباً همه وظایف را بهتر از یک انسان انجام دهند. اما مشکل این است باید هوش خود را در کالبدی قرار دهد.

OpenAI برای سال‌ها بخش روباتیک خود را داشت و در واقع یک دست انسان‌نما با قابلیت دستکاری و سنجش دقیق ساخت که از شبکه‌های عصبی و یادگیری تقویتی برای کشف نحوه حل مکعب روبیک با یک دست استفاده می‌کرد.

اما این شرکت تیم روباتیک خود را در سال ۲۰۲۱ تعطیل کرد و تلاش‌های خود را در منطقه‌ای متمرکز می‌کند که سریع‌ترین پیشرفت را در آن انجام می‌دهد یعنی هوش مصنوعی مولد و مدل‌های زبان بزرگ مانند GPT.

ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی قادر به یادگیری وظایف فیزیکی هستند. اما فعلا پردازش متنی برای یک مدل عصبی بسیار سریع‌تر است. OpenAI اکنون دارای سریعترین پلتفرم در حال رشد در تاریخ است.

اما این شرکت از طریق سرمایه گذاری در شرکت نروژی ۱X، که قبلا با نام Halodi Robotics شناخته می شد، به نظر می رسد OpenAI هم آماده شده تا به هوش مصنوعی خود تجسم و کالبد بدهد. جزئیات افشا شده در این مرحله اندک است. ظاهرا در گام اول ۲۳.۵ میلیون دلاری در این شرکت سرمایه‌گذاری شده.

Halodi با ربات Eve خود که یک انسان نما روی پایه چرخدار است، پیشرفت خوبی داشته. اما یک ربات چرخدار از نظر وظایف انسانی که می تواند انجام دهد، یک ربات محدود به حساب می‌آید و ۱X اکنون بر روی یک پلت فرم دوپا به نام Neo متمرکز شده و باید کاوش کند که چگونه هوش مصنوعی می تواند در بدنی شبیه انسان جای بگیرد.

به نظر می رسد این شرکت تا حدودی شبیه به طراحی شکل است،  به نظر می رسد از محرک‌های الکتریکی به جای هیدرولیک استفاده می‌خواهد استفاده کند، صفحه نمایش چهره را اجرا می‌کند، و از دست های انسان‌نما استفاده می کند.

این شرکت وهده داده در تابستان ۲۰۲۳، Neo-on-legs یا همان ربات دوپایش را ملاقات خواهیم کرد. دیدن اینکه مشارکت OpenAI چه چیزی را به پروژه ای مانند این اعطا می‌کند، بسیار جذاب خواهد بود.

به نظر می‌رسد، هر شرکتی که ابتدا یک ربات انسان نما همه منظوره تولید کند، در موقعیت شگفت انگیز برای پولسازی و برندسازی قرار خواهد گرفت.

خرید کارگر رباتیک بسیار ارزان‌تر از استخدام انسان‌ها است. برخی از شرم‌آورترین فصل‌های تاریخ بشر نشان می‌دهند که اگر نیروی کار تابع و غیر اتحادیه‌ای داشته باشید که نیازی به حقوق یا مرخصی استعلاجی ندارد، چقدر می‌توان ثروت تولید کرد!

یک انقلاب رباتیک انسان‌نما می تواند همینگونه باشد و جعبه پاندورایی را با پیامدهای اجتماعی ناشناخته باز خواهد کرد.

البته شاید شکل انسان برای انجام کارهای امروزی بهینه نباشد، بنابراین در مرحله‌ای ایجاد ربات‌های مافوق بشری که سریع‌تر و قوی‌تر از حتی انسان‌های کارگر هستند و مثلتا پاها و دست‌های اضافیدارند و شکلشان متفاوت است، باز هم عرصه را بر ما تنگ خواهد کرد.

در شرایطی که بخش زیادی از کارهای ذهنی و بدنی ما خواهی نخواهی حداکثر در دو سه دهه تسخیر خواهد شد، ما الان باید به فرزندان خود توصیه کنیم چه کنند؟

تحصیل در رشته‌های هوش مصنوعی و مرتبط با ربات‌سازی، تا زمانی که البته خود هوش مصنوعی نمونه‌های تکاملی خود را بسازد!

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.