شتاب دهنده AMD Instinct MI300X حدود ۷ درصد از بازار هوش مصنوعی را تصاحب می‌کند

ممکن است بالاخره دوران طلایی شرکت AMD در بازارهای هوش مصنوعی فرا برسد، زیرا گزارش‌های جدید صنعت نشان می‌دهد که این شرکت با تقاضا زیاد بازار برای شتاب دهنده‌های هوش مصنوعی پیشرفته Instinct MI300X خود مواجه است.

شرکت‌های غول‌پیکر فناوری مانند مایکروسافت قصد دارند از شتاب دهنده‌های هوش مصنوعی Instinct MI300X شرکت AMD برای مقابله با انحصار کمپانی انویدیا استفاده کنند.

وقتی به روند رویدادها در بازارهای هوش مصنوعی نگاه می‌کنیم، حضور شرکت AMD زیاد به چشم نمی‌خورد و همه از ابتدای سال ۲۰۲۳ برای دیدن محصولات شرکت انویدیا شور و شوق داشتند. با این حال، تلاش کمپانی AMD برای جلب توجه بازار ممکن است در نهایت به نتیجه برسد. همانطور که گفته شد، گزارش شده است که این شرکت مقادیر زیادی از شتاب دهنده‌های هوش مصنوعی MI300X خود را به خریداران ارسال می‌کند. انتظار می‌رود که این روند به تنهایی بتواند سهم ۷ درصدی از بازارهای هوش مصنوعی را تضمین کند و همچنین نقطه عطف قابل توجهی را برای شرکت AMD رقم بزند.

دلیل افزایش تقاضا بازار برای شتاب دهنده هوش مصنوعی AMD Instinct MI300X

اکنون، ممکن است بپرسید چه چیزی باعث این تمایل ناگهانی به شتاب دهنده Instinct پرچمدار شرکت AMD شده است. خب، پاسخ ساده است. زنجیره تامین شرکت انویدیا تا حد زیادی از پا درآمده، زیرا این شرکت اخیرا به تولید و ارائه حجم زیادی از محصولات هوش مصنوعی خود مشغول بوده است.

این امر باعث عقب افتادن سفارشات عظیمی شده است که منجر به تأخیر در فرایند تولید شرکت‌های فناوری می‌شود که می‌خواهند عملکرد محاسباتی را در سریع‌ترین زمان خود انجام دهند. در حال حاضر این شرکت در تلاش است تا حد امکان به این موضوع رسیدگی کند و با شرکت‌هایی مانند TSMC و Synopsys که از فناوری جدید CuLitho استفاده می‌کنند همکاری می‌کند. اما، با وجود این تلاش‌ها، تقاضای بازار هنوز بسیار بالاست و یکی از عوامل اصلی این موضوع، هزینه زیاد تولیدات شرکت انویدیا است که با وجود محصولاتی مانند پردازنده گرافیکی Blackwell که امروز صبح به صورت رسمی معرفی شد، امکان کاهش قیمت آن‌ها پیش‌بینی نمی‌شود.

شتاب دهنده AMD Instinct MI300X حدود 7 درصد از بازار هوش مصنوعی را تصاحب می‌کند
شتاب دهنده AMD Instinct MI300X حدود ۷ درصد از بازار هوش مصنوعی را تصاحب می‌کند، منبع تصویر: شرکت AMD

از سوی دیگر، شرکت AMD متعهد می‌شود که محصولات بسیار قوی‌تری به بازار عرضه کند و همچنین نسبت عملکرد به هزینه بهتری داشته باشد، به همین دلیل است که MI300X محبوبیت زیادی به دست آورده و به اولویت اصلی حرفه‌ای‌ها در این زمینه تبدیل شده است. در اینجا عملکرد شتاب دهنده هوش مصنوعی MI300X شرکت AMD در مقایسه با H100 کمپانی انویدیا به طور خلاصه آورده شده است:

  • ۲.۴ برابر ظرفیت حافظه بالاتر
  • ۱.۶ برابر پهنای باند حافظه بالاتر
  • ۱.۳ برابر FP8 TFLOPS
  • ۱.۳ برابر FP16 TFLOPS
  • تا ۲۰ درصد سریعتر در مقایسه با H100 (Llama 2 70B) در مقایسه ۱v1
  • تا ۲۰ درصد سریعتر در مقایسه با H100 (FlashAttention 2) در مقایسه ۱v1
  • تا ۴۰ درصد سریعتر در برابر H100 (Llama 2 70B) در سرور ۸v8
  • تا ۶۰ درصد سریعتر در مقایسه با H100 (Bloom 176B) در سرور ۸v8

انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های کمپانی AMD در بخش هوش مصنوعی، با توجه به اینکه شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، متا و دیگران در حال آزمایش گزینه‌های هوش مصنوعی این کمپانی هستند، مورد توجه قرار گیرد. انتظار می‌رود که این شرکت به زودی مقادیر زیادی از شتاب دهنده هوش مصنوعی MI300X را به خریداران خود ارسال کند، اگر شرکت AMD در ارائه عملکردی که قول داده بود موفق شود، می‌تواند بازی را به سود خود تغییر دهد. این موضوع نشان دهنده آینده هیجان‌انگیز برای افرادی است که در رقابت هوش مصنوعی شرکت دارند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.