شایعه: جزئیات سخت‌افزاری و تاریخ عرضه کنسول PS5 Pro اعلام شد

بر اساس شایعات جدید، کنسول «پلی استیشن ۵ پرو» (PS5 Pro) تحت نام رمزی «پروژه ترینیتی» (Trinity Project) در دست توسعه قرار دارد. گفتنی است این کنسول مجهز به کارت گرافیک‌های شرکت AMD است و به احتمال فراوان در آبان امسال راهی بازار می‌شود.

به نقل از رسانه Keytogaming، شرکت «سونی» در حال تکمیل مراحل پایانی توسعه کنسول PS5 Pro است. این کنسول جدید با نام رمزی «پروژه ترینیتی» (Trinity Project) در رسانه‌ها شناخته می‌شود که قبلاً شرکت «سونی» نیز از اسامی مستعار مجموعه «ماتریکس» (The Matrix) برای معرفی محصول «پلی استیشن وی آر» (PlayStation VR) استفاده کرده بود. اخیراً «تام هندرسون»، افشاگر و خبرنگار نزدیک به «سونی» شایعات تازه‌ای پیرامون جزئیات سخت‌افزاری و تاریخ عرضه کنسول PS5 Pro منتشر کرده است.

«هندرسون» می‌گوید فرایند توسعه PS5 Pro از سال ۲۰۲۲ آغاز شده است و «سونی» در حال حاضر دموهایی را جهت نمایش کنسول مذکور برای استودیوهای بازی‌سازی آماده می‌کند. انتظار می‌رود کیت توسعه کنسول PS5 Pro در اواخر نوامبر امسال در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گیرد و این کنسول در همین ماه (نوامبر/آبان) در بازار منتشر شود.

اعلام جزئیات سخت‌افزاری کنسول جدید PS5 Pro؛ مجهز به جدیدترین فناوری شرکت AMD

شایعه شده است که کنسول جدید دارای ۳۰ پردازنده WorkGroup (WGP) است که طبق اصطلاحات AMD به خوشه‌های بزرگی از هسته‌های پردازنده گرافیکی اشاره دارد. این معادل ۶۰ واحد محاسباتی در مقایسه با کنسول پایه با ۳۶ واحد خواهد بود. علاوه بر این، گفته می‌شود حافظه پردازنده گرافیکی PS5 Pro با سرعت ۱۸ گیگابایت بر ثانیه کار می‌کند که نسبت به ۱۴ گیگابایت بر ثانیه کنسول پایه (PS5) ارتقا یافته است. متأسفانه، «هندرسون» اطلاعاتی پیرامون کارت حافظه و پهنای باس کارت گرافیک کنسول مزبور منتشر نکرده است. در مجموع، می‌توان جزئیات کنسول PS5 Pro را بدین‌گونه خلاصه‌بندی کرد:

  • نام رمز کنسول: پروژه ترینیتی
  • نام رمز SoC: وایولا
  • از سال ۲۰۲۲ در دست توسعه بوده است
  • عرضه کیت توسعه آن در نوامبر امسال
  • پردازنده گرافیکی کنسول: ۳۰ WGP و ۱۸۰۰۰ MT/s حافظه
  • مجهز به قابلیت رهگیری پرتو نور
  • هدف‌گذاری برای انتشار در نوامبر ۲۰۲۴

«تام هندرسون» همچنین گمانه‌زنی می‌کند که کنسول PS5 Pro از کیفیت تصویر ۸K و نرخ فریم ۴K برای اجرای بازی‌های ویدیویی برخوردار خواهد بود. شایان ذکر است که شرکت َAMD در حال کار روی فناوری FSR3 (FidelityFX Super Resolution 3) خود است که انتظار می‌رود عملکردی دو برابر در مقایسه با FSR2 ارائه دهد. این پیشرفت فرصت بی‌نظیری را برای توسعه‌دهندگان ایجاد می‌کند تا وفاداری بصری بیشتری را به محصول خود اضافه و همچنین قابلیت «رهگیری پرتو نور» (Ray-Tracing) را در پروژه خود فعال نمایند. علاوه بر این، ممکن است که کنسول PS5 Pro از معماری جدیدتر AMD RDNA، مانند RDNA3 یا RDNA3.5 استفاده کند و قابلیت‌های پردازنده را افزایش دهد.

جزئیات کنسول PS5 Pro

سال گذشته، TCL، تولید‌کننده لوازم الکترونیکی خانگی و تلویزیون، به طور عمومی از کنسول PS5 Pro نام برد. این تولیدکننده اظهار داشت که کنسول نسل آینده «ایکس باکس» (Xbox) و «پلی استیشن» (PlayStation) باید از محتوای ۸K با سرعت ۶۰ تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی کند و عملکردی معادل کارت گرافیک Radeon RX 7700 XT را ارائه دهد. با این حال، AMD و TCL جزئیات بیشتری پیرامون نسل آینده گیمینگ اعلام نکرده‌اند و بهره‌گیری از موتور گرافیکی RX 7700XT برای کنسول‌های نسل آینده تنها یک شایعه تلقی می‌شود.

نکته پایانی این است شرکت AMD در حال کار روی یک SoC نسل بعدی و پیشرفته با نام Strix Halo یا Sarlak است. گفته می‌شود این پردازنده دارای حداکثر ۱۶ هسته Zen5 و هسته‌های گرافیکی ۲۰WGP/40CU بر اساس معماری RDNA3.5 است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.