شارژ بی سیم راندمان را بشدت افزایش می دهد

پذیرش شارژ بی‌سیم در بین مردم نسبتاً کند بوده است، اما اگر بتوان از آن در مسافت‌های طولانی‌تر استفاده کرد، می ‌توان آن را گزینه مناسبی درنظر گرفت. اکنون مهندسان دانشگاه آلتو سیستم جدیدی را توسعه داده اند که می تواند انتقال انرژی بی سیم کارآمدتر را در فواصل طولانی تر امکان پذیر کند.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، شارژ بی‌سیم مستلزم رها کردن دستگاه روی یک صفحه یا پد است که خیلی بهتر از شارژ سیمی نیست. هدف نهایی شارژ بی‌سیم این است که دیگر حتی مجبور نباشیم به شارژ دستگاه‌هایمان فکر کنیم یعنی حداقل تا زمانی که در خانه‌هایمان هستیم، آن‌ها فقط به‌ صورت بی‌سیم شارژ شوند. این همان روشی است که ما مجبور نیستیم تلفن هایمان را برای دریافت داده وصل کنیم، زیرا Wi-Fi بدون اینکه به آن فکر کنیم از آن مراقبت می کند.

مشکل این است که با افزایش فاصله بین فرستنده و گیرنده، راندمان شارژ بی سیم خیلی سریع کاهش یافته و تشعشعات سیم پیچ های ارسال و دریافت کننده در انتقال اختلال ایجاد می کند. بنابراین برای مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی دانشگاه آلتو (Aalto) نظریه دینامیکی جدیدی از شارژ بی سیم ایجاد کرد که به آنها اجازه می دهد کارایی را در فواصل طولانی تر افزایش دهند.

تیم پژوهشی این ایده را با استفاده از دو آنتن حلقه ‌ای که هر کدام ۷٫۲ سانتی‌متر عرض داشتند، آزمایش کردند. با تغییر دادن جریان ها در آنتن ها، آنها توانستند مقاومت تشعشعی در حلقه ها را سرکوب کرده و بازده را افزایش دهند. حتی زمانی که در فاصله ۱۸ سانتی متری از هم قرار می گرفت، راندمان انتقال نیرو در بالای ۸۰ درصد باقی می ماند.

نام ها وان (Nam Ha-Van) پژوهشگر اصلی این مطالعه گفت: ما می خواستیم به طور موثر انتقال قدرت را با اتلاف تشعشعی که همیشه در فواصل طولانی اتفاق می افتد، متعادل کنیم. معلوم می‌ شود که وقتی جریان‌ها در آنتن‌های حلقه دارای دامنه ‌های برابر و فازهای مخالف باشند، می ‌توانیم از دست دادن تابش را خنثی کرده و در نتیجه کارایی را افزایش دهیم.

به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقاتی در پایان می ‌گوید این تکنیک جدید به آن‌ها اجازه می ‌دهد تا هر سیستم انتقال انرژی بی‌سیم را هم در تئوری و هم در عمل تجزیه و تحلیل کنند و به آن‌ها اجازه می ‌دهد تا برای به حداکثر رساندن کارایی خود بهینه شوند. این دستاورد می‌ تواند به آینده مفید دستگاه‌هایی کمک کند که به‌ طور مؤثری بدون نیاز به اتاق‌های ساخته ‌شده، در هوا شارژ می ‌شوند.

شرح کامل این تحقیق در آخرین شماره مجله تخصصی Physical Review منتشر شده است.

مترجم: ندا جوادهراتی

نوشته شارژ بی سیم راندمان را بشدت افزایش می دهد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.