سهم اپل از درآمد تبلیغات موتور جستجوگر گوگل ؛ سود هنگفت اپل از شرکت رقیب!

دادگاه وزارت دادگستری آمریکا روی فعالیت موتور جستجوگر گوگل حساس شده و گوگل را متهم به انحصار در موتورهای جستجوگر کرده است. در همین راستا، اخباری پیرامون سهم اپل از درآمد تبلیغات موتور جستجوگر گوگل منتشر شده است.

چند ساعت قبل خبری هم درباره پرداخت ۸ میلیاردی گوگل به سامسونگ منتشر شد. گوگل با هدف کنترل بیشتر در اکوسیستم اندروید، به سامسونگ پول می‌دهد تا اپلیکیشن‌های گوگل را به‌عنوان اپلیکیشن پیش‌فرض در گوشی‌های گلکسی تنظیم کند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


سهم اپل از درآمد تبلیغات موتور جستجوگر گوگل

در این دادگاه، کارشناس اقتصادی ارشد آلفابت اذعان داشت که این شرکت ۳۶ درصد از درآمد حاصل از تبلیغات موتور جستجوگر گوگل را به اپل پرداخت می‌کند. گوگل و اپل از سال ۲۰۰۲ تاکنون با هم به توافق رسیده‌اند که موتور جستجوگر گوگل، جستجوگر پیش‌فرض مرورگر سافاری باشد. از آنجایی که بازار موبایل آمریکا در دستان اپل است، این قرارداد برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است. جزئیات این توافق هیچگاه به طور عمومی منتشر نشد و افشای آن موجب برآشفتگی وکیل گوگل در دادگاه شد.

سهم اپل از درآمد تبلیغات موتور جستجوگر گوگل

سهم اپل از درآمد تبلیغات موتور جستجوگر گوگل

در این دادگاه مشخص شد که گوگل در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۶ میلیارد دلار هزینه کرده تا موتور جستجوگر گوگل، جستجوگر پیش‌فرض مرورگر‌ها و گوشی‌ها باشد. جالب است بدانید که ۱۸ میلیارد از این مبلغ به اپل پرداخت می‌شود که نشان دهنده اهمیت آیفون حتی برای شرکت رقیب است.

مدیرعامل گوگل، آقای ساندار پیچای در دادگاه شهادت داده که گوگل بازار موتور‌های جستجو را تحت انحصار ندارد؛ بلکه صرفا بهتر از شرکت‌های رقیب است و همین موضوع موجب شده کاربران به استفاده از موتور جستجوگر گوگل تمایل داشته باشند. او معتقد است توافقاتی نظیر آنچه میان گوگل و اپل رخ داده، در بازار موتور‌های جستجو امری طبیعی است و جنبه رقابتی دارد و پرداختی‌های هنگفت هم دلیلی بر رقابتی بودن بازار موتور‌های جستجو است.

گوگل و اپل دو غول بزرگ و رقبای جدی دنیای تکنولوژی هستند. اما برخلاف باور عموم این دو شرکت مقابل یکدیگر قرار نگرفته‌اند و همکاری‌های این دو، سود هنگفتی را نصیب هردو شرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.