سری پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس الیت و ایکس پلاس افشا شدند: ۸ پردازنده با چیپ گرافیکی Adreno

نسل بعدی پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس الیت (Snapdragon X Elite) و ایکس پلاس (X Plus) شرکت کوالکام برای کامپیوترهای شخصی (PC) با هوش مصنوعی ویندوزی (Windows AI) در جدیدترین درایور فاش شده است.

از زمانی که شرکت کوالکام پردازنده‌های Snapdragon X Elite خود را برای PCهای مبتنی بر هوش مصنوعی ویندوزی معرفی کرد، بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داد. تراشه‌های Arm-based آماده رقابت شدیدی با سایر پردازنده‌های تولید شده توسط شرکت‌های دیگر مانند اپل، اینتل و AMD هستند. بر اساس آخرین درایورها، به نظر می‌رسد که شرکت کوالکام تراشه‌های خود را در ۸ نسخه مختلف ارائه می‌کند که هر کدام مجموعه‌ای از هسته، کلاک و پیکربندی‌های محدود قدرت خاص خود را خواهند داشت. این لیست در انجمن بایدو (Baidu Forums) فهرست شده است و شامل موارد زیر است:

  • پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت X1E80100
  • پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت X1E78100
  • پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت X1E76100
  • پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت X1E84100
  • پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس X1P62100
  • پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس X1P64100
  • پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس X1P56100
  • پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس X1P40100

مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس الیت و ایکس پلاس

مشخصات این تراشه‌ها مشخص نیست، اما می‌دانیم که حداقل یک پیکربندی برای تراشه X Elite X1E80100 با ۱۲ هسته (۸ هسته Performance و ۴ هسته Efficiency) و حداکثر کلاک ۴.۳ گیگاهرتز وجود دارد که در بنچمارک‌های فاش شده مشاهده شده است. این تراشه در مقایسه با پردازنده موجود بسیار رقابتی عمل می‌کند. طبق آنچه که می‌توانیم حدس بزنیم، نسخه‌های اسنپدراگون ایکس الیت می‌توانند از پیکربندی‌های ۱۲ هسته‌ای کامل استفاده کنند، در حالی که ممکن است نسخه X Plus از مشخصات پایین‌تر (یعنی ۴ تا ۸ هسته) پشتیبانی کند یا دارای اهداف کلاک/توان بسیار کمتر باشد.

سری پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس الیت و ایکس پلاس افشا شدند: 8 پردازنده با چیپ گرافیکی Adreno
منبع تصویر: انجمن بایدو

یک نکته قطعی که وجود دارد این است که شرکت کوالکام یک مجموعه کامل را برای عرضه به بازار آماده کرده و می‌خواهد با تراشه‌های Snapdragon X Elite و X Plus، ورود چشمگیری به بخش PCهای مبتنی بر هوش مصنوعی ویندوز داشته باشد. جزئیات دیگر شامل پشتیبانی از آخرین چیپ گرافیکی Qualcomm Adreno است که باید با پیکربندی‌های متفاوتی نسبت به محصولاتی که روی آن قرار دارد ارائه شود. علاوه بر این، این درایور همچنین نشان می‌دهد که چیپ گرافیکی Adreno با آخرین API ها مانند DX11، DX12 و OpenGL سازگار خواهد بود.

به عنوان خلاصه باید گفت، پردازنده‌های Qualcomm Snapdragon برای PC از معماری هسته پردازنده Oryon استفاده می‌کنند که مبتنی بر گره فرآیند ۴ نانومتری TSMC است و حداکثر از ۴۲ مگابایت حافظه کش پشتیبانی خواهد کرد. علاوه بر آن، یک NPU قدرتمند در بسته که ترکیبی از ۷۵ TOP قدرت پردازش هوش مصنوعی است را ارائه می‌کند. همچنین این پردازنده‌ها با چیپ گرافیکی Adreno با حداکثر عملکرد FP32 4.6 TFLOP به بازار خواهند آمد. این تراشه‌ها دارای حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه LPDDR5x-8533 و درایوهای SSD PCIe Gen 4.0 NVMe هستند و از آخرین IO مانند گزینه‌های بی سیم WIFI7 و BT 5.4 پشتیبانی خواهند کرد.

انتظار می‌رود که پردازنده‌های اسنپدراگون X Elite و X Plus در اواسط سال ۲۰۲۴ در اولین نوت‌بوک‌ها به بازار عرضه شوند. لازم به ذکر است که ما قبلاً شاهد افشا یک لپ‌تاپ لنوو قبل از عرضه رسمی آن به بازار بوده‌ایم که از این تراشه‌های جدید استفاده می‌کند، این موضوع نشان می‌دهد که کمپانی کوالکام قبلاً اولین شرکت‌های تولید کننده (OEMs) را گرد هم آورده است که جدیدترین مجموعه پردازنده‌های این کمپانی را در نوت بوک/لپ تاپ خود ارائه خواهند کرد، بنابراین برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.