سریع‌ترین مودم ایران: معرفی و خرید ۶ مودم روتر پرسرعت بازار

در این مطلب می‌خواهیم سریع‌ترین مودم ایران را معرفی کنیم. البته، سریع‌ترین مودم ثابت ADSL و VDSL؛ نه مودم‌های سیم‌کارتی ۴G و ۵G.

در حالی که بازار ایران بیشتر با مودم روترهای سری N پر شده است و کاربران هم دوست دارند برای اینترنت ADSL خود زیاد هزینه نکنند و نهایتا یک مودم ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار تومانی بخرند؛ باز هم می‌شود مودم روترهایی با سرعت بالا پیدا کرد.

سرعت اینترنت یا سرعت وای‌فای؟

پیش از اینکه به سراغ معرفی سریع‌ترین مودم ایران برویم؛ باید درباره سرعت اینترنت روی این مودم روترها حرف بزنیم.

وقتی می‌گوییم یک مودم روتر سرعتی ۱.۹ گیگابیت یا ۶۰۰ مگابیت و نظایر این‌ها دارد؛ مطمئنا منظورمان سرعت اینترنت نیست و درباره سرعت وای‌فای این دستگاه‌های حرف می‌زنیم. تمامی مودم روترهای بازار ایران از استاندارد +ADSL2 سود می‌برند که نهایتا سرعتی ۲۴ مگابیتی به دست می‌دهند. 

بنابراین؛ وقتی شما یک مودم روتر با سرعت بیشتر خریداری می‌کنید؛ هزینه بیشتری برای سرعت شبکه بی‌سیم و وای‌فای پرداخت کردید و روی سرعت اینترنت شما تاثیر مستقیمی ندارد اما وای‌فای پر سرعت می‌تواند دسترسی به اینترنت را نیز سریع‌تر کند. 

چرا باید سریع‌ترین مودم ایران را بخریم؟

خیلی از کاربران این سوال را می‌پرسند که وقتی می‌شود با ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان یک مودم روتر خرید؛ چرا باید بیشتر هزینه کنید و مهم‌تر اینکه چرا باید چند صدهزار تومان برای یک چنین دستگاهی بدهیم؟

جواب این است که به یک کاربر خانگی با مصرف اینترنت معمولی توصیه نمی‌شود به سراغ خرید مودم پرسرعت برود ولی اگر یک کاربر حرفه‌ای می‌خواهد بازی آنلاین بکند؛ ویرایش و استریم ویدیو روی وای‌فای داشته باشد؛ کاربری‌های مالتی‌مدیا دارد و مواردی نظیر این‌ها؛ دیگر مودم روتر معمولی جوابگو نیست و باید گزینه‌های بهتری در بازار انتخاب کند. از سوی دیگر؛ کسب‌وکارهایی که می‌خواهند از اینترنت ADSL استفاده کنند ولی به وای‌فای هم نیاز دارند؛ مشتری مودم روترهای پرسرعت هستند. 

سریع‌ترین مودم ایران

در ادامه می‌خواهیم سریع‌ترین مودم روترهای بازار ایران را معرفی کنیم. متاسفانه؛ همان‌طور که اول این مطلب گفتیم؛ مدل‌های محدودی از مودم روترهای پرسرعت دنیا وارد بازار ایران می‌شوند و علت اصلی آن عدم استقبال کاربران از آن‌ها است. البته؛ خوشبختانه خبر داریم که شرکت‌هایی مانند ایسوس مدل‌هایی مانند DSL-AC88U با سرعت ۳۱۰۰ مگابیت را در آستانه ورود به بازار ایران دارند. به‌هر‌حال؛ انتخاب‌های ما فعلا در بازار ۵ مودم روتر زیر است:

۱- مودم ADSL/VDSL ایسوس DSL-AX82U

سریع‌ترین مودم ایران: ایسوس DSL-AX82U

سریع‌ترین مودم ایران: ایسوس DSL-AX82U

جدیدترین، مدرن‌ترین، سریع‌ترین و مجهزترین مودم روتر ADSL/VDSL بازار ایران و البته می‌توان گفت بازار جهانی است. یک مودم روتر در رده وای فای ۶ و با پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱۱ax و سرعت ۵.۴ گیگابیت بر ثانیه!

پردازنده مرکزی این مودم برودکام BCM6750 است؛ پردازنده سه هسته‌ای با سرعت ۱.۵ گیگاهرتز و ۵۱۲ مگابایت رم و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش!

وای‌فای این مودم در رده AX5400 است که البته از استانداردهای وای‌فای ۵ و ۴ نیز پشتیبانی می‌کند. روی استاندارد وای‌فای ۶ یا ۸۰۲.۱۱ax سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۵۷۴ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۴۸۰۸ مگابیت می‌رسد تا سرعت نهایی و مجموع آن نزدیک به ۵.۴ مگابیت باشد.

تصور کنید ۴ آنتن خارجی، کلید ریست، کلید پاور، پورت آداپتور پاور، ۴ درگاه LAN، درگاه WAN، درگاه DSL یا RJ11 و درگاه USB 3.0 روی یک مودم روتر خانگی داشته باشید.

از نظر استانداردهای DSL نیز مجهز به +ADSL2 و VDSL2 است. روی اینترنت VDSL2 سرعت تا ۳۵۰ مگابیت بر ثانیه قابل افزایش است. این استانداردها برای ایران کاملا مناسب و حتی زیاد از حد هم هستند؛ چون فعلا فقط استاندارد VDSL با حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت ارائه می‌شود.

پنل کاربری مدیریت تحت وب مودم ایسوس DSL-AX82U مانند همیشه بسیار مجهز و مملو از ابزارهای گوناگون برای مدیریت و کنترل پهنای‌باند شبکه، کنترل والدین، امنیت وای‌فای، تعریف شبکه میهمان، مودهای گیمینگ و نصب VPN است.

خرید مودم ایسوس DSL-AX82U

۲- مودم روتر ASUS DSL-AC68U

مودم ایسوس DSL-AC68U

مودم ایسوس DSL-AC68U

ایسوس چندین مودم روتر پرسرعت در رده AC دارد که در ابزار ایران نیز یافت می‌شوند. بهترین مدل فعلی بازار AC68U است. یک مودم روتر با سرعت ۱۹۰۰ مگابیت برای اینترنت ADSL و VDSL با درگاه‌های یک گیگابیتی. یعنی هرچیزی که باید یک مودم روتر داشته باشد را در خود جای داده است.

بیشتر بخوانید: چرا ایسوس DSL-AC68U بهترین و دوست‌داشتنی‌ترین مودم روتر ADSL/VDSL ایران است؟

روتر این دستگاه دو بانده است و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۶۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۱۳۰۰ مگابیت را به نمایش می‌گذارد. سه آنتن خارجی دارد و از چهار درگاه LAN و یک درگاه WAN در کنار یک درگاه USB 3.1 سود می‌برد. ایسوس روی این دستگاه مجموعه بی‌نظیری از امکانات و ویژگی‌ها را گردآوری کرده است.

خرید مودم ایسوس DSL-AC68U

۳- مودم روتر TP-LINK Archer VR900

مودم VDSL تی پی لینک VR900

مودم VDSL تی پی لینک VR900

یکی از بهترین مودم روترهای بازار ایران است و باز هم مانند مودم روتر ایسوس از سرعتی ۱۹۰۰ مگابیتی و با همان مشخصات روی فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز سود می‌برد. این محصول نیز سه آنتن خارجی دارد و درگاه‌های ارتباطی آن یک RJ11، یک WAN، سه LAN و دو USB 2.0 هستند.

از استانداردهای ADSL و VDSL پشتیبانی می‌کند و به مجموعه کاملی از امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزاری مجهز شده است. با کمک یک مودم یواس‌پی ۳G/4G می‌توان اینترنت موبایل را روی روتر و شبکه بی‌سیم به اشتراک گذاشت. 

خرید مودم تی پی لینک VR900

۴- مودم روتر Asus DSL-AC88U

مودم VDSL ایسوس DSl-AC88U

مودم VDSL ایسوس DSl-AC88U

بدون شک RT-AC88U یکی از بهترین و قدرتمندترین مودم روترهای جهان است و حتا در میان مودم روترهای ایسوس نیز دُردانه است و نظیر ندارد.

این دستگاه ترکیبی از چندین دستگاه مختلف است. ابتدا یک مودم ADSL/VDSL است و می‌تواند برای اینترنت ADSL کنونی بازار ایران و هم برای سرویس VDSL جدیدی که شرکت مخابرات ارایه می‌کند؛ نصب و پیکربندی شود.

این دستگاه یک روتر دو بانده در رده AC3100 است. وقتی می‌گوییم یک روتر در رده AC3100 یعنی سرعت آن به مرز ۳۱۰۰ مگابیت یا ۳.۱ گیگابیت می‌رسد؛ چگونه؟ روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و استاندارد ۸۰۲.۱۱n سرعتی ۱۰۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و استاندارد ۸۰۲.۱۱ac سرعتی ۲۱۶۷ مگابیتی دارد.

پس؛ تا اینجا شما هم یک مودم ADSL/VDSL و هم یک روتر بی‌سیم پرسرعت دارید. اما این دستگاه یک سوییچ هم محسوب می‌شود که می‌توانید چندین دستگاه شبکه را با کابل اترنت بدان متصل کنید.

خرید مودم ایسوس DSL-AC88U

۵- مودم روتر TP-Link Archer V2100

مودم VDSL تی پی لینک Archer V2100

مودم VDSL تی پی لینک Archer V2100

تی‌پی‌لینک با ارتقای سخت‌افزار و برخی مشخصات مودم‌های VR600 و VR900، مودم آرچر وی آر ۲۱۰۰ را عرضه کرده است. به نظر ما، اینجا فقط یک ارتقای سخت‌افزاری و مشخصات اتفاق افتاده است.

بنابراین، نمی‌توان مودم VR900 را با مودم‌هایی مانند ایسوس DSL-AC68U و DSL-AC88U مقایسه کرد. مودم‌های ایسوس از نظر مشخصات و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، وضعیت بهتری دارند؛ به‌ویژه برای کارهای سنگینی مانند استریم ویدئو، استریم گیمینگ مودم ایسوس تنظیمات و ابزارهای بهتری دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم روترهای ADSl/VDSL تی‌پی لینک آرچر VR600 و VR900

در بعد قیمت هم نمی‌توان این مقایسه را انجام داد. مودم VDSL تی‌پی‌لینک آرچر وی‌آر ۲۱۰۰ در بازار ایران حدود ۳ الی ۳.۵ میلیون تومان است که بسیار به‌صرفه است ولی قیمت‌های مودم‌های ایسوس هم‌رده دو الی سه برابر گران‌تر است.

خرید مودم تی‌پی‌لینک VR2100

۶- مودم روتر TP-Link Archer VR400

مودم VR400

مودم VR400

اگر یک مودم روتر +ADSL2 خوب می‌خواهید که در آینده از اینترنت VDSL هم پشتیبانی کند و البته وای‌فای دو بانده قوی هم داشته باشد؛ پیشنهاد خرید ما مودم تی‌پی‌لینک آرچر وی آر ۴۰۰ است.

در حال حاضر، مودم TP-LINK AC1200 Archer VR400 یکی از رده بالاترین مودم‌های موجود در بازار ایران با قیمت مناسب در حدود ۲.۲۰۰ میلیون تومان است.

ما مودم تی‌پی‌لینک VR400 را به طور مفصل بررسی کردیم و یک ماه همه نقاط قوت و ضعف آن را زیرنظر داشتیم. با مطالعه بررسی مفصل زیر می‌توانید با این مودم روتر بیشتر آشنا شوید:

مودم تی‌پی‌لینک VR400 از برخی مودم‌های معرفی شده در بالا مانند مودم دی‌لینک DSL-2877AL یا لینک‌سیس X3500 بسیار بهتر است.

خرید مودم تی پی لینک VR400

سریع‌ترین مودم ایران برای گیمینگ

در مقاله بالا، به عمد درباره مودم‌های گیمینگ صحبت نشده است؛ چون داستان این سری مودم‌ها کاملا متفاوت است.

مودم‌های گیمینگ هم از نظر سرعت، هم از نظر امکانات و قابلیت‌ها و هم هزینه و قیمت، با مودم‌های بالا قابل مقایسه نیستند وگرنه چندین مودم گیمینگ بسیار قوی از ایسوس در بازار داریم.

همین‌طور، درباره مودم‌های رومیزی سیم کارتی مانند مودم‌های ۵G صحبتی نشده است.

اگر خواستید سریع‌ترین مودم‌های سیم‌کارتی ایران را پیدا کنید؛ مودم هواوی N5368X بی‌رقیب است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.