سرویس‌های کم سرعت اینترنت ثابت حذف شدند

شرکت‌های اینترنتی، سرویس‌های کم سرعت اینترنت ثابت خود را حذف کردند و غالب کاربران ناچار هستند یکی از سرویس‌های ۸ یا ۱۶ مگابیت را انتخاب کنند.

سایت دیجیاتو دیروز در مطلبی اشاره کرد ارائه‌دهندگان اینترنت ثابت، سرویس‌های کم سرعتی مانند ۵۰۰ کیلوبیت، ۱ مگ، ۲ مگ و حتی ۴ مگ را حذف کردند؛ بدون در نظر گرفتن این واقعیت که بسیاری از کابل‌های تلفن ثابت مسی خانه، ظرفیت و کشش چنین سرعت‌هایی را ندارد.

در واقع، مشترکان مجبور به پرداخت هزینه اینترنت پرسرعت روی خطی می‌شوند که سرعت بالا را پوشش نمی‌دهد.

در این مطلب، نوشته شده غالب شرکت‌های ISP، سرویس‌های زیر ۲ مگابیت خود را حذف کردند و مخابرات سرویس زیر ۴ مگابیت برای انتخاب باقی نگذاشته است.

شاتل که تا چند ماه پیش، سرویس‌های یک مگابیت و ۵۱۲ کیلوبیت هم عرضه می‌کرد؛ اکنون در مرداد ماه ۱۴۰۲ فقط سه بسته با سرعت ۲ مگابیت برای انتخاب دارد:

اینترنت شاتل

اینترنت شاتل

اینترنت ADSL شاتل

اینترنت ADSL شاتل

شرکت های وب، تمام سرویس‌های با سرعت ۵۱۲، ۱۰۲۴ و ۲۰۴۸ کیلوبیت خود را حذف کرده است و سرویس‌های بالای ۴ مگ ارائه می‌کند:

اینترنت ADSL های وب

اینترنت ADSL های وب

شرکت داتک نیز سرویس ۵۱۲ کیلوبیت و ۱ مگابیت خود را حذف کرده است:

اینترنت ADSL دانک

اینترنت ADSL دانک

مخابرات ایران، هیچ سرویس زیر ۸ مگابیت ندارد. این شرکت در ابتدای امسال، سرویس‌های ۳ مگابیت را حذف کرده و اینک سراغ سرویس‌های ۴ مگابیت رفته است:

حذف سرویس اینترنت مخابرات

حذف سرویس اینترنت مخابرات

مشترکان اینترنت ثابت ADSL مخابرات که طیف وسیعی از کاربران اینترنت هم هستند؛ ناچاراند از میان سرویس‌های ۸ یا ۱۶ مگابیت که طبعا گران‌تر هستند؛ یک سرویس را انتخاب کنند.

آسیاتک مدت‌ها است دیگر سرویس ۲ مگابیت عرضه نمی‌کند و صبانت هم از ابتدای امسال، سرویس زیر دو مگابیت خود را حذف کرده است.

حذف سرویس‌های کم سرعت؛ خوب به یک شرط

شاید در وهله نخست، بگویید حذف سرویس‌های کم سرعت اینترنت از سوی شرکت‌های FCP یک اتفاق خوب است.

مگر هنوز کاربری هست که سرویس ۵۱۲ کیلوبایت یا ۱ مگ یا ۲ مگ بگیرد؟ مگر اینترنت ADSL با سرعت ۸ یا ۱۶ مگ به اندازه کافی سریع و به درد بخور هست که حالا کاربری بخواهد سرویس‌های پایین‌تر بگیرد؟

حق با شما است و این روزها همه دنبال اینترنت‌های با سرعت‌های چند ده مگ هستیم و شاید اصلا سراغ سرویس ADSL یک مگ نرویم.

اما یک واقعیت بزرگ در ایران وجود دارد و آن هم کشش خطوط مسی تلفن ثابت است که در بیشتر اوقات، اینترنت بالای ۴ مگ را جوابگو نیست.

وقتی شما پول یک سرویس ۸ یا ۱۶ مگ را می‌دهید ولی عملا سرویسی با سرعت واقعی زیر ۴ مگ می‌گیرید؛ از طرف شما دور ریختن پول و از طرف شرکت ارائه‌دهنده اینترنت، یک جور شیطنت و کلاه برداری است.

اگر سیم‌کشی ساختمان‌ها ظرفیت اینترنت‌های ۸ و ۱۶ مگابیت را داشته باشد؛ قطعا هیچ کاربری دوست ندارد سرویس ۲ یا ۴ مگ بگیرد؛ حتی کم مصرف‌ترین کاربر ایران!

بارها، مدیران وزارت ارتباطات اشاره کردند یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های اینترنت خانگی، کابل‌های مسی ساختمان‌ها هستند.

حتی زمانی که یک کاربر سرویس ۱۶ مگ واقعی دریافت می‌کند؛ سراسر با نویز و تداخل و افت و خیز همراه است و نمی‌تواند سرویسی تمیز و روان و همیشه ۱۵ الی ۱۶ مگ داشته باشد.

نظر شما درباره حذف سرویس‌های کم سرعت اینترنت ADSL چیست؟ فکر می‌کنید اصلا کاربری هست که هنوز بخواهد اینترنت ۵۱۲ کیلوبیت یا ۱ مگ خریداری کند؟

اگر از دست سرعت اینترنت مخابرات به ستوه آمدید؛ خواندن مطلب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.