سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری دیزنی روی فورتنایت چه تاثیری بر صنعت بازی می‌گذارد؟

در سال ۲۰۰۹ کمپانی دیزنی (Disney) با پرداخت مبلغ ۴ میلیارد دلار، مارول را به نام خود زد و مدتی بعد هم با یک خرج هنگفت، لوکاس فیلم و حقوق جنگ ستارگان را به دست آورد. حالا بیش از یک دهه بعد، این کمپانی ۱.۵ میلیارد دلار هزینه کرده و مقداری از سهام اپیک گیمز را خریده و هدف خود از این کار را «ایجاد یک جهان پایدار» اعلام کرده که بی‌شک قرار است به اتفاق بزرگ بعدی صنعت بازی بدل شود. اما چطور؟ در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.

<!–

–>

با این حال بیایید ببینیم همکاری اپیک و دیزنی به چه صورت خواهد بود و دیزنی در این مرحله دقیقا نوید چه چیزی را می‌دهد. در بیانیه‌ی مطبوعاتی این کمپانی می‌خوانیم: «شرکت والت دیزنی و اپیک گیمز در زمینه دنیای سرگرمی و بازی‌های کاملا جدیدی همکاری خواهند کرد که دامنه‌ی داستان‌های محبوب و تجربیات دیزنی را گسترش خواهد داد».

در ادامه آمده است: «در همکاری با اپیک گیمز برای ساخت یک جهان جدید گسترده، باز، پایدار و اجتماعی که با فورتنایت تعامل خواهد داشت، فرصت‌های بسیاری برای طرفداران فراهم می‌شود تا با شخصیت‌ها و داستان های مورد علاقه خود از دیزنی، پیکسار، مارول، جنگ ستارگان و آواتار بازی، تماشا، خرید کرده و درگیر شوند». در انتها هم به این مسئله اشاره می‌شود که بازیکنان، گیمرها و طرفداران قادر خواهند بود تا قصه‌ و تجربیات خودشان را خلق کنند، علاقه‌مندی‌های خود را به روش منحصربه‌فرد دیزنی ابراز کنند و محتوا را با راه و روشی که دوست دارند با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

سرمایه گذاری دیزنی در اپیک گیمزسرمایه گذاری دیزنی در اپیک گیمز

بنابراین با تمام این توصیفات و وعده‌های عجیب و غریب، آیا باید هیجان‌زده باشیم؟ راستش را بخواهید در نگاه اول این ایده از بسیاری جهات بی‌شباهت به متاورس و تلاش فاجعه‌بار فیسبوک برای درهم‌آمیختن دنیای مجازی و واقعی نیست. ولی نباید فراموش کنیم که دیزنی هنوز کارت‌های اصلی این قمار میلیارد دلاری‌اش را رو نکرده و ممکن است حقه‌های تازه‌ای برای برملا کردن داشته باشد.

مجموعه شخصیت‌ها، دنیا و داستان‌های مختلف و متفاوت دیزنی بی‌شک همان چیزی است که زمین بازی را برای این کمپانی تغییر می‌دهد و پتانسیل‌های بی‌حد و اندازه‌ای دارد. دنیایی که در آن می‌توانید به راحتیِ تماشای دیزنی پلاس، ایندیانا جونز و باز لایتیر را با هم متحد سازید و به نبرد با تانوس بروید که قطعا برای چندین نسل از طرفداران جذابیت آشکاری دارد.

مزیت‌های جهان فورتنایتی


سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری دیزنی روی فورتنایت چه تاثیری بر صنعت بازی می‌گذارد؟ - ویجیاتوسرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری دیزنی روی فورتنایت چه تاثیری بر صنعت بازی می‌گذارد؟ - ویجیاتو

تعامل و ایجاد یک دنیای مشترک در فورتنایت همان چیزی است که برای پیشی گرفتن در رقابت دنیای بازی به دیزنی کمک می‌کند تا حداقل شروع خوبی داشته باشد. فورتنایت تنها در همین سال ۲۰۲۴ بیش از ۲۳۰ میلیون بازیکن فعال داشته و این مخاطبان قطعا همان دلیلی هستند که دنیای مجازی دیزنی به رشد خود ادامه خواهد داد و به اتفاق بزرگ بعدی صنعت ویدیوگیم تبدیل می‌شود. در صنعتی که دیگر بازی‌سازها مجبور به پیاده‌سازی محتوای جذاب در طولانی‌مدت و اطمینان حاصل کردن از موفقیت و علاقه‌ی مخاطبان‌شان نسبت به بازی در درازمدت هستند، به‌نظر می‌رسد دیزنی با چندین دهه تجربه و اعتماد به مخاطبان همیشگی‌اش راه هموارتری را پیش روی خود داشته باشد.

از طرفی، این نوع فضای اجتماعی نیز همان چیزی است که مخاطبان این نسل از کنسول‌ها و صادقانه اکثر گیمرها شدیدا به دنبال آن هستند. اینترنت در این روزها با داشتن فروم و انجمن‌های مختلف و به طور کلی بستری برای ارتباطات بیشتر و سریع‌تر، در حال تبدیل شدن به چیزی بسیار بسیار بزرگ‌تر از گذشته است. اکنون فضای تعاملی برای گیمرها در کامیونیتی و بازی‌های مختلفی فراهم شده و دیزنی می‌تواند بر پایه‌ی ایجاد ارتباطی میان طرفداران، رویکرد مثبتی در پیش بگیرد. دیزنی همچنین می‌تواند به پتانسیل‌ نهایی پلی‌استیشن هوم (PlayStation Home) سونی دست یابد؛ دنیایی زنده، نفس‌گیر و پویا که کمی جلوتر از زمان خود احساس می‌شد.

فرصت هیجان‌انگیز دیگری که برای دیزنی ایجاد شده، احیای بازی Disney Infinity در قالبی نو است که به شما اجازه می‌داد تا در یک دنیای سندباکس شاهد کراس‌اورهای جالبی باشید و طرفداران می‌توانستند راوی قصه‌های خودشان یا همان فن فیکشن‌ها باشند. بر اساس گزارش‌ها، دیزنی اینفینیتی تنها در ۹ ماه اول توانسته بود به بیش از ۵۵۰ میلیون دلار درآمد برسد. با این حال همانند هر ترند دیگری، اینفینیتی هم بعد از ۳ سال متوقف شد و ایده‌هایش به انتهای راه رسیدند.

با این وجود این ایده همچنان جذاب است و دیزنی هم برای اطمینان از احیای موفق و تضمین عدم شکست آن، حسابی ریخت و پاش کرده است؛ ایده‌ای که حتی می‌تواند فراتر برود و بستری برای توسعه یک‌سری بازی‌های معرکه از طریق آنریل انجین (Unreal Engine) فراهم کند.

سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری دیزنی روی فورتنایت چه تاثیری بر صنعت بازی می‌گذارد؟ - ویجیاتوسرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری دیزنی روی فورتنایت چه تاثیری بر صنعت بازی می‌گذارد؟ - ویجیاتو

در زمانه‌ای که صنعت بازی با کاهش بی‌سابقه‌ی مشاغل و اخراج بازی‌سازها مواجه است، یک فضای آنلاین پررونق و فعال می‌تواند در کنار ارائه تجربیات جدید برای تمامی فعالان این حوزه اتفاق مفیدی باشد. پس، بله! ما احتمالا باید برای قمار، ریخت و پاش یا سرمایه‌گذاری هوشمندانه دیزنی برای ساخت یک دنیای جادویی و مجازی هیجان‌زده باشیم. چرا که ترکیب دیزنی اینفینیتی، پلی استیشن هوم و بستر فورتنایت ‌می‌تواند فضای مفرح و سرگرم‌کننده‌ای را ایجاد کند و تصور به خطا رفتن این ایده (حداقل فعلا) تا حدودی دور از ذهن به‌نظر می‌رسد.

از این گذشته، باید این را هم در نظر داشت که دیزنی صرفا ۱.۵ میلیارد دلار برای ایده‌ای که از آن مطمئن نیست، خرج نمی‌کند. پس همان‌طور که MCU دنیای فیلم‌ها (یا بهتر است بگوییم فیلم‌های ابرقهرمانی) را برای همیشه تغییر داد، این جهان جدید می‌تواند همان کار را برای دنیای بازی‌های ویدیویی انجام دهد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.