سایت های باستانی و موزه های مصر به صفحات خورشیدی مجهز می شوند

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر روز یکشنبه اعلام کرد:پروژه ایجاد ایستگاه های انرژی خورشیدی را در چندین موزه و مکان باستانی در سراسر کشور آغاز کرده است.

به گزارش سیناپرس، دولت مصر در اقدامی ابتکاری قصد دارد برق مورد نیاز سایت های باستانی، آثار تاریخی و موزه های خود را از طریق صفحات خورشیدی تامین کند. بر این اساس نخستین مراکزی که به این انرژی پاک دسترسی پیدا می کنند شامل موزه جواهرات سلطنتی، موزه ملی اسکندریه، موزه کاخ مانیال و مرکز بازدید کنندگان اهرام جیزه است.

مصطفی وزیری دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر در این رابطه گفت: این پروژه برای اجرای تفاهم نامه ای است که در ماه نوامبر در حاشیه کنفرانس اقلیم COP-27 در شرم الشیخ امضا شد.

گفتنی است این تفاهم نامه بین شورای عالی آثار باستانی، برنامه توسعه سازمان ملل متحد، مرکز نوسازی صنعتی پروژه سیستم های سلول خورشیدی کوچک و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و جهان اسلام امضا شد.

وزیری در ادامه توضیحاتش افزود: هدف از این پروژه اجرای طرح وزارتخانه به نمایندگی از شورای عالی آثار باستانی برای تبدیل موزه‌ها و محوطه ‌های باستانی به مکان ‌های سبز متکی به انرژی خورشیدی به عنوان جایگزینی پایدار و اقتصادی برای انرژی الکتریکی است.

وی در ادامه توضیحاتش گفت که این امر به حفظ، نگهداری، بازسازی و بهره مندی از انواع میراث فرهنگی در دستیابی به استراتژی توسعه پایدار ۲۰۳۰ مصر کمک می کند.

هشام سمیر، دستیار وزیر گردشگری و آثار باستانی در پروژه‌های آثار باستانی و موزه‌ ها نیز توضیح داد که اجرای نیروگاه‌ های خورشیدی در سایت‌ های باستان‌ شناسی با هدف ترویج استفاده از سیستم‌ های سلول خورشیدی کوچک اجرایی می شود.

به گزارش سیناپرس، وی در خاتمه توضیحاتش خاطرنشان کرد: ایستگاه های در حال اجرا در سه موزه و محوطه باستانی مجموعا حدود ۸۵ کیلووات ظرفیت داشته و هزینه آن ۹۵ هزار دلار برآورد شده است. سمیر همچنین  اشاره کرد که قراردادی برای ایجاد یک نیروگاه خورشیدی در موزه ملی شرم الشیخ امضا شده است که قرار است در ماه سپتامبر تکمیل شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: egyptindependent

نوشته سایت های باستانی و موزه های مصر به صفحات خورشیدی مجهز می شوند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.