ساخت یک سلاح لیزری برای انهدام تانک

استرالیا با اهدای ۱۲٫۹ میلیون دلار استرالیا به شرکت QinetiQ برای توسعه یک نمونه اولیه، به رقابت برای تولید یک سلاح لیزری تانک پیوسته است.

به گزارش سیناپرس، لیزرهای پرانرژی یکی از برترین فناوری‌های نوظهور هستند که برنامه‌ریزان نظامی آن را به‌عنوان تغییردهنده‌های بالقوه نبرد می ‌دانند. ایده سلاحی که بتواند چندین هدف را با سرعت نور و با هزینه یک دلار شلیک کند، ایده ای فریبنده است و در حال حاضر به عنوان راهی برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین، موشک ها، سلاح های مافوق صوت و سایر تهدیدها دیده می شود.

در این راستا، وزارت دفاع استرالیا با امضای یک قرارداد با شرکت QinetiQ برای توسعه نمونه اولیه سلاح لیزری با مشارکت گروه علوم و فناوری دفاعی (DSTG) در استرالیای جنوبی، این موضوع را به سطح دیگری می برد. تسلیحات مشابه در حال حاضر در ایالات متحده، بریتانیا، روسیه و چین بیشتر برای مقابله با تهدیدات پروازی ساخته شده است، اما استرالیا کمی جاه طلبانه تر عمل کرده است.

هدف از ساخت سلاح لیزری جدید، انعطاف‌پذیری بیشتر نیروهای زمینی با بهره‌برداری از این واقعیت است که لیزر تا حد زیادی خودکفا بوده و مهمات آن از الکتریسیته است که نیاز به انبار مهمات و خطوط تامین را تا حد زیادی کاهش می ‌دهد. اما چیزی که برنامه لیزر استرالیا را متمایز می کند این است که این وزارتخانه به صراحت در یک طرح ساختار نیرو بیان می کند که این لیزر باید بتواند وسایل نقلیه زرهی و تانک های اصلی نبرد را از بین ببرد.

در این مرحله، رویارویی با یک غول زرهی با وزن بیش از ۷۰ تن، بسیار وحشتناک است. قدرتمندترین سلاح لیزری جهان، سیستم لاکهید مارتین است که پرتوی ۳۰۰ کیلووات تولید می کند.به گزارش سیناپرس، این میزان برای از بین بردن طیف وسیعی از تهدیدات کافی است. با این حال، پهپادها، موشک‌ها، گلوله‌های خمپاره و هواپیماها زره پوش نیستند که آنها را در برابر قدرت نفوذ مرگبار لیزر پرانرژی آسیب‌پذیر می ‌کند.

از سوی دیگر، یک تانک جنگی در یک پوسته ضخیم از پوشش زرهی بسیار پیچیده پوشانده شده است. به عنوان مثال، تانک های ناتو از انواع زره های چوبهام استفاده می کنند. ماهیت دقیق این پوشش بسیار سری است، اما اساساً ترکیبی از آلیاژ فولاد، کامپوزیت ها و سرامیک ها با آخرین شایعاتی است که لایه های اورانیوم ضعیف شده را در خود جای داده است.

نتیجه یک زره کامل است که در برابر انفجار، گرما و گلوله های جنبشی و نافذ بسیار مقاوم بوده و همچنین بسیار ضخیم و حجیم است.

به گزارش سیناپرس، مشکل اساسی این است که یک لیزر ضد تانک باید مقدار زیادی انرژی را در یک نقطه به زرهی که می تواند گرمای زیادی را جذب و دفع کند، تحویل دهد، بنابراین لیزر باید بتواند خیلی سریع کار کند. این موضوع به معنای توسعه یک لیزر حالت جامد است که بسیار قدرتمندتر از هر چیزی تا به امروز است. لیزر قدرتمندتر به معنای ارتقا در کل سیستم سلاح، از جمله منبع تغذیه، سیم‌پیچ‌های فیبر نوری دوپ‌ شده، لنزهای فوکوس، سیستم هدف‌گیری، جبران‌کننده‌های پرتو و موارد دیگر است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: Australian Ministry of Defence

نوشته ساخت یک سلاح لیزری برای انهدام تانک اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.