ساخت یک ربات همه جا رو با قابلیت تغییر شکل حرکتی

درست مانند فیلم های هالیوودی، مهندسان در Caltech روبات جدیدی طراحی کرده ‌اند که می ‌تواند روی چهار چرخ بچرخد، پرواز کند یا برای شش نوع حرکت دیگر تغییر شکل دهد.

به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقاتی این ماشین همه کاره را Multi-Modal Mobility Morphobot (M4) می‌ نامد و در حالت اولیه خود مانند یک مستطیل روباتیک روی چهار چرخ به نظر می‌ رسد. با استفاده از شکل ساختاری و ابزارهای خود می ‌تواند به راحتی حرکت کند یا در صورت نیاز، چرخ‌ های خود را به پهلو جابجا کرده و ملخ‌ها را به سمت بالا بچرخاند تا مانند یک کوادکوپتر از زمین بلند شود.

به گفته سازندگان، این دو حالت سفر به تنهایی بسیار مفید خواهند بود، اما M4 چند ترفند دیگر برای حرکت خود دارد. در حالت چهار چرخ، می تواند بدنه خود را به حالت خمیده پایین بیاورد، یا می تواند چرخش چرخ ها را قفل کند و آنها را به صورت جفت به حرکت درآورد. یک پیکربندی با دو چرخ و دو ملخ می‌ تواند به او کمک کند تا از شیب‌ های تند بالا برود یا به او اجازه دهد تا به صورت عمودی بایستد تا جلوتر را ببیند و حرکت‌های بعدی خود را برنامه ‌ریزی کند. از این حالت می تواند روی دو چرخ بچرخد یا غلت بخورد.

ایده اصلی ساخت این ربات این است که M4 تقریباً برای هر چیزی که پیش آید آماده است. می ‌تواند به‌ طور پیش ‌فرض روی چهار چرخ حرکت کند که کم‌مصرف‌ترین حالت آن است. به گزارش سیناپرس، سپس می تواند به حالت پرواز برای عبور از دره تبدیل شود و دوباره به حالت رانندگی درآید. صخره‌ها و شیب‌ها و گذرگاه ‌های تنگ نباید با دیگر حالت‌های حرکتی آن همخوانی داشته باشند.

این طیف از توانایی ها می تواند به ربات هایی مانند M4 کمک کند تا به طور مستقل در محیط های ناآشنا از جمله جستجوی بازماندگان در یک ساختمان فروریخته یا حتی کاوش در سیارات دیگر، حرکت کنند.

به گزارش سیناپرس، علیرضا رمضانی (Alireza Ramezani) پژوهشگر ایرانی الاصل این مطالعه گفت: هدف ما این بود که با طراحی سیستمی که قابلیت ‌های حرکتی فوق‌ العاده را با طیف وسیعی از حالت‌های حرکتی متمایز به نمایش بگذارد، مرزهای حرکت ربات‌ها را کنار بگذاریم و خوشبختانه پروژه M4 با موفقیت به این اهداف دست یافت.

شرح کامل این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

نوشته ساخت یک ربات همه جا رو با قابلیت تغییر شکل حرکتی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.