ساخت فشرده ترین موتور الکتریکی جهان  بدون آهنربا

چندین شرکت در سراسر جهان به سختی در حال نوآوری و اصلاح موتورهای الکتریکی بدون آهنربا هستند تا آنها را به گزینه ای مناسب تر برای صنعت خودروهای برقی در حال رشد تبدیل کنند.

به گزارش سیناپرس، اخیرا شرکتی به نام ZF Friedrichshafen مسیر القایی بی‌ سیم مشابهی را با پیکربندی منحصر به فرد خود، برای تامین ‌کننده خودرو آلمانی Mahle انتخاب کرده است. با ادغام فرستنده القایی خود در روتور، این شرکت در فضا صرفه جویی کرده و یک موتور فشرده و بدون آهنربا ساخته که می گوید عملکرد قابل مقایسه با موتورهای سنکرون مغناطیسی دائم (PSM) دارد که بر مهندسی خودروهای الکتریکی معاصر مسلط هستند.

با تعویض آهن ‌رباهای روتور موتور به نفع سیم ‌پیچ‌ های الکتریکی، سازندگان می ‌توانند هزینه، آسیب‌ های زیست محیطی و اختلال احتمالی زنجیره تامین مربوط به استخراج مواد کمیاب مورد نیاز برای آن آهن‌رباها را حذف کنند. با این حال، طرح‌های سنتی بدون آهنربا عناصر فیزیکی اضافه ‌شده ‌ای مانند حلقه‌های کشویی یا برس‌های مورد نیاز برای وارد کردن جریان الکتریکی به سیم ‌پیچ‌ های روتور، اضافه کردن اندازه و وزن و در عین حال اصطکاک و پتانسیل ساییدگی بیشتر دارند. بنابراین سازندگان خودروهای الکتریکی تمایل دارند مسیری را با کمترین مقاومت و با تکیه بر موتورهای آهنربای دائمی طی کنند.

روش القایی بدون تماس یکی از راه حل های امیدوارکننده است که برق را بدون برس یا حلقه فیزیکی به سیم پیچ های روتور فرستاده و معایب آن را از بین می برد. برای پیشبرد این چسبندگی، این شرکت سازنده فرستنده القایی خود را در داخل محور روتور در مرکز سیم پیچ ها ادغام کرده و فضای محوری اضافی  ۹۰ میلی متری را حذف می کند در حالی که قدرت و گشتاور قابل مقایسه با موتورهای سنکرون مغناطیسی دائم را ارائه می دهد.

شرکت ZF این طرح را موتور سنکرون برانگیخته القایی درون روتور (I2SM) می نامد و ایده این است که یک خودروساز می تواند سنکرون مغناطیسی دائم را با این نوع موتور جدید جایگزین کند بدون اینکه چیزی از نظر بسته بندی یا خروجی از بین ببرد. این شرکت همچنین می ‌گوید که در عملکرد مداوم با سرعت بالا، مانند هنگام رانندگی در بزرگراه، موتور سنکرون برانگیخته القایی درون روتور کارآمدتر از سنکرون مغناطیسی دائم عمل می ‌کند.

فرستنده القایی این موتور نسبت به فرستنده‌های جایگزین که از دو دیسک با قطر بزرگتر در اطراف بیرونی شفت روتور استفاده می‌ کند فشرده‌ تر به نظر می ‌رسد.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، شرکت سازنده اعلام کرده که قصد دارد به تولید با هدف ادغام واحدهای موتور سنکرون برانگیخته القایی درون روتور در پلت‌ فرم‌های محرک الکتریکی ۴۰۰ ولت و ۸۰۰ ولت برای عرضه به تولیدکنندگان خودروهای سواری و خودروهای تجاری ادامه دهد.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: newatlas

نوشته ساخت فشرده ترین موتور الکتریکی جهان  بدون آهنربا اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.