ساخت توربین های بادی شناور تک پره

یک شرکت به نام تاچ ویند (Touchwind) ادعا می ‌کند که توربین‌های تک پره نوآورانه ‌اش با استفاده از یک تیغه بزرگ و بدون کنترل‌های شیب فعال، چندین مشکل را برای کاهش هزینه و زمان خرابی حل می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، بسیاری از بهترین منابع بادی جهان بسیار دور از ساحل بوده و در اقیانوس بسیار عمیق هستند که نمی توان با توربین های معمولی برج ثابت از آنها بهره برداری کرد. بنابراین اعماق دریا می ‌تواند سهم عظیمی از انرژی پاک داشته باشد، در حالی که دردسر بسیار کمتری را برای ساکنان و حیات وحش نسبت به مزارع بادی خشکی ایجاد می ‌کند.

اما فناوری مهار باد دریایی از دستگاه‌های شناور لنگر انداخته به بستر دریا هنوز ثابت نشده است، بنابراین همه شرکت های سازنده امیدوارند که نقطه عطفی بین هزینه، تولید برق، هزینه نگهداری، طول عمر، قابلیت اطمینان، سهولت ساخت، سهولت نصب و صرفه اقتصادی پیدا کنند.

اخیرا شرکت هلندی تاچ ویند یک ایده جالب در مورد این توربین ها دارد. این دستگاه حول یک روتور تک تکه عظیم طراحی شده که روی انتهای یک میله قرار دارد و یک شناور بزرگ شناور در زیر آن آویزان است.

Touchwind می‌گوید این یک پره دوبل عظیم، باید حدود ۳۰ درصد به اندازه چیدمان‌های سه پره در توربین‌های سنتی هزینه داشته باشد. این مدل جدید به هیچ سیستم کنترل پره فعال گران قیمتی نیاز ندارد و در جایی که اکثر توربین های استاندارد در سرعت باد بالاتر از ۲۵ متر بر ثانیه باید خاموش شوند، این توربین برای سرعت های بالا در حدود ۷۰ متر بر ثانیه رتبه بندی شده است. زمان توقف کمتر برابر است با ساعات پربارتر و تولید انرژی بیشتر.

تیغه با زاویه کمی به سمت بالا به دکل ثابت می شود. در سرعت های کم باد، دکل درست به سمت بالا کج شده و عملاً تیغه با کمک آن شناور آویزان خارج از آب می ماند. اما با افزایش سرعت باد و شروع چرخیدن سریع تیغه، بالابر، بسیار شبیه روتور اصلی هلیکوپتر، حرکت کرده و شروع به کشیدن دکل به سمت راست می کند.

بنابراین، در سرعت‌های زیاد باد، تقریباً صاف به افق است و توانایی باد برای چرخش سریع‌تر آن را تا حد زیادی محدود می ‌کند.

مانند بسیاری از طرح‌های شناور دیگر، نسبت به جهت باد ورودی منعطف است و به طور غیر فعال در اطراف شناور می ‌شود تا همیشه در جهت بهینه قرار گیرد.

شرکت سازنده می ‌گوید که این طراحی باعث می ‌شود تا کم و بیش در هر تأسیسات بندری که بتواند پره‌های ۲۰۰ متری مورد نیاز برای یک توربین ۱۲ مگاواتی را جابجا کند، به آسانی تولید می ‌شود و به همین ترتیب کشیدن آن به محل و اتصال به یک توربین آسان است.

این شرکت نمونه های اولیه پلت فرم های زمینی و شناور را در مقیاس کوچک تکمیل کرده و شروع به گسترش آزمایشات خود کرده است.

به گزارش سیناپرس، ریکوس ون دی کلیپه (Rikus van de Klippe) موسس و مدیر عامل شرکت Touchwind در بیانیه‌ ای مطبوعاتی گفت: ما یک سال است که روی توسعه بیشتر توربین بادی شناورمان کار می ‌کنیم. آزمایش میدانی با روتور با قطر ۶ متر در دریاچه اوستوورن (Oostvoorne) در هلند در حال آماده سازی کامل است. با وجود سهامدار و سرمایه گذار می توانیم برنامه آزمایش خود را سرعت بخشیده، فناوری خود را ثابت کرده و زمان عرضه به بازار را کاهش دهیم.

مترجم: فاطمه امینی

نوشته ساخت توربین های بادی شناور تک پره اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.