زندگی انسان در مریخ امکان پذیر نیست

برای مدت ها این سوال ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است که آیا سفر به مریخ می تواند سلامت فضانوردان را به خطر انداخته و ماموریت آنها را در معرض خطر قرار دهد؟ نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد؛ سفرهای فضایی بیان ژن را تغییر داده و در درجه اول بر گلبول های سفید خون و تضعیف سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد.

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید محققان نشان می دهد: احتمال ایجاد کلنی های انسانی و شهرسازی در مریخ نزدیک به صفر است، زیرا این یافته توضیح می دهد که همه فضانوردان از جمله آن هایی که در ایستگاه فضایی بین المللی مستقر هستند، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت بوده و اغلب دچار بثورات پوستی شده و به بیماری های تنفسی و غیر تنفسی مبتلا می شوند.

پروفسور اودت لانوویل، زیست ‌شناس دانشگاه اتاوا و از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می‌ گوید: مطالعات ما نشان می دهد، زمانی که فضانوردان به فضا می‌رسند، بیان بسیاری از ژن‌ های مرتبط با عملکرد های ایمنی به سرعت کاهش می ‌یابد.

این موضوع به طور خاص در ماموریت های طولانی مدت تاثیر دارد. برای مثال مدت زمان پیشنهادی ناسا برای سفر به مریخ تقریباً دو سال و نه ماه است و این موضوع یک چالش جدی در انجام ماموریت فوق محسوب می شود.به گزارش سیناپرس، باید در نظر داشت این ماموریت با اقامت فضانوردان در ایستگاه فضایی متفاوت بوده و فضانوردان دوره های طولانی را در ریزگرانش سپری می کنند و در یک فضای کوچک به سر برده و این مدت زمان بیش از دو برابر رکورد فعلی ۴۳۸ روز اقامت متوالی در ایستگاه بین المللی فضایی است که در اختیار فضانورد روسی والری پولیاکوف قرار دارد.

به گزارش سیناپرس، اعضای این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود، بیان ژن در گلبول های سفید خون یا لکوسیت ها را از یک گروه ۱۴ نفره فضانورد، شامل ۱۱ مرد و ۳ زن، تجزیه و تحلیل کردند. این فضانوردان بین چهار و نیم تا شش و نیم ماه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ در ایستگاه فضایی بین المللی زندگی کردند. از آن ها ۱۰ بار نمونه خون گرفته شد که یک بار قبل از پرواز، چهار بار در حین پرواز و پنج بار پس از پرواز بود.

در ادامه محققان کشف کردند: بیش از ۱۵ هزار و ۴۰۰ ژن در این افراد به طور متفاوت بیان می شوند. به طور خاص، دو خوشه از ژن های فضانوردان فوق، به ترتیب حاوی ۲۴۷ و ۲۹ ژن، در طول این دوره زمانی تغییر کردند. این ژن ها عمدتاً با پروتئین های مربوط به  سیستم ایمنی و ساختارها و عملکردهای سلولی ارتباط دارند.

پروفسور گای ترودل، یکی از محققان این تیم مطالعاتی از دانشگاه اتاوا، در یک بیانیه رسانه ای توضیح می دهد: ایمنی ضعیف تر خطر ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش می دهد و توانایی فضانوردان را برای انجام ماموریت های سخت در فضا محدود می کند. باید توجه داشت که اگر یک عفونت یا یک وضعیت مرتبط با ایمنی به حالت شدید تبدیل شود که نیاز به مراقبت پزشکی دارد، فضانوردان در فضا دسترسی محدودی به مراقبت، دارو یا تخلیه خواهند داشت.

این مطالعه همچنین نشان داد: بیشتر ژن‌ ها در هر خوشه در عرض یک سال پس از بازگشت به زمین و معمولاً خیلی زودتر  و حتی در عرض چند هفته، به سطح بیان قبلی خود بازگشتند. این نشان می دهد که فضانوردان بازگشتی حداقل یک ماه پس از فرود بر روی زمین، در خطر ابتلا به عفونت هستند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Immunology منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

نوشته زندگی انسان در مریخ امکان پذیر نیست اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.